Annonce
Indland

Minister sender danske skoleskibe på flere togter i 2020

Lars Jørn Olsen/Free

Regeringen har givet 20 millioner kroner, så Danmarks to skoleskibe kommer på to togter hver næste år.

Til næste år vil Danmarks to skoleskibe, "Danmark" og "Georg Stage", sejle afsted på to togter hver.

Det har uddannelses- og forskningsminister Ane Halsboe-Jørgensen fået opbakning til.

Der var ikke sat penge af i finansloven til at give skoleskibene ekstra togter, men et rødt flertal har alligevel fundet 20 millioner kroner, som skoleskibene får i et særtilskud.

- Der er stor efterspørgsel efter unge, der er uddannede på vores skoleskibe. Og særligt for det, vi kalder det blå Danmark - hele vores maritime sektor - er det rigtig vigtigt, at de kan få den arbejdskraft, de beder op.

- Så derfor sætter vi de her to ekstra togter på i 2020. Vi er verdens femte største skibsnation. Så derfor er det en utrolig vigtig branche at levere mere arbejdskraft til, siger hun.

Det er første gang, at begge skoleskibe får udnyttet deres fulde kapacitet ved at komme afsted på to togter hver i samme år.

Tidligere har begge skibe hver haft et togt om året. "Georg Stage" har dog haft to togter i 2019.

De ekstra penge betyder, at skibene tilsammen kommer til at uddanne flere skibsassistenter end nogensinde før.

Det glæder direktøren for skoleskibet "Georg Stage", Asser Amdisen.

- Det her er en helt fantastisk nyhed. Nu kan vi - på "Georg Stage" - uddanne yderligere 63 skibsassistenter næste år, som der er kolossal efterspørgsel efter hos de danske rederier, siger han.

"Georg Stage" har mere end dobbelt så mange ansøgere, som skoleskibet har plads til.

Det betyder ifølge Assar Amidsen, at der fortsat vil være en del afslag til ansøgere, selv om der er givet penge til et ekstra togt.

I alt kommer de to skoleskibe til at uddanne 286 skibsassistenter til næste år.

En skibsassistent - kendt som en matros - er en praktisk medarbejder om bord på et skib, der kan varetage forskellige opgaver som fortøjning af skibet og at holde vagt om natten.

/ritzau/

Annonce
Bo Tornvig/Free
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Mette F: Østdanmark skal betale mere for et land i balance

Læserbrev

Mens regeringen tøver, holder danskerne i kø

Læserbrev: Omtrent fire måneder er der gået, siden den socialdemokratiske transportminister, Benny Engelbrecht, proklamerede i JydskeVestkysten, at han for længst er trukket i arbejdstøjet, og at der fra regeringens side bliver arbejdet hårdt på en ny infrastrukturplan. Noget vi i Venstre selvsagt var glade for at høre. Nu er der som sagt gået over fire måneder, og på kalenderen står der 2020. Mere end et halvt år er gået, siden Socialdemokratiet flyttede ind i regeringskontorerne, og danskerne er endnu ikke stillet en infrastrukturplan i udsigt. Mens trafikken på de danske veje snegler sig afsted, og borgere og virksomheder bruger mere tid på kø og trængsel, kan transportministeren end ikke sætte et årstal på en ny infrastrukturplan. Alle os sydjyder må således gå rundt i uvished – vi ved ikke, om vi er købt eller solgt. Og uvisheden skaber selvfølgelig bekymring. For hvad skal der ske med Ny Midtjyske Motorvej? E45/E20 ved Kolding? Rute 11 fra Korskro til Varde? Eller for den sags skyld opgraderingen af Rute 11 til Tønder? Ingen ved det. Sidste år kom vi i Venstre i mål med en aftale om at investere mere end 110 milliarder kronet i vores infrastruktur frem mod 2030. Investeringer, som ville sikre vækst og bosætning over alt i Danmark. Derfor er det mildest talt bekymrende, at vi i Sydjylland ikke kan vide os sikre på, om de investeringer, som vi i Venstre var med til at aftale, overhovedet bliver til noget. I Venstre vil vi arbejde for, at vi hurtigst muligt bliver indkaldt til forhandlinger om en infrastrukturaftale. Vi kan ikke vente længere. For når borgere og virksomheder holder i kø koster det samfundet 20 milliarder kroner om året. Derfor er en god og sammenhængende infrastruktur helt grundlæggende for fortsat vækst og udvikling. Noget som er altafgørende, hvis vi skal investere i velfærd og grønne løsninger. Så alt imens regeringen har skudt endnu et løfte til hjørne, må vækst og udvikling sættes på pause.

Esbjerg

Narkoman filmede sadistisk vold og voldtægt: Da han blev afsløret, forsøgte han at hænge sig, men endte som dybt hjerneskadet

Annonce