Annonce
Sydjylland

Minister vil lade naboer teste livet med F-35-kampfly

Forsvarsminister Trine Bramsen besøgte I august Kenneth Nørgaard Holm, der er nabo til Flyvestation Skrydstrup. Han er en af de borgere, der har efterspurgt en mulighed for at forsøge at leve side om side med kampflyene, før der skal tages en endelig beslutning om, hvorvidt man vil tage imod et tilbud om eksempelvis frivilligt opkøb. Arkivfoto: Jacob Schultz
Det skal være muligt for borgere nær Flyvestation Skrydstrup at prøve kræfter med livet som nabo til F-35-kampfly, før de tager stilling til, om de vil tage imod kompensation, mener forsvarsminister Trine Bramsen (S).

Kampfly: Når de nye F-35-kampfly kommer til Skrydstrup fra 2023, skal støjramte borgere have lov til at prøve at bo side om side med kampflyene, før de tager stilling til, om de vil tage imod tilbud om frivilligt opkøb af deres bolig. Sådan lyder det fra forsvarsminister Trine Bramsen (S), der netop nu sammen med Forsvarsministeriet arbejder på at få færdiggjort en kompensationsmodel for støjramte borgere omkring flyvepladsen.

- Det er vigtigt, at man har fleksibiliteten og ikke behøver tage stilling med det samme. Den tilbagemelding, jeg har fået fra mange borgere, er, at de har boet ved siden af F-16 og er vant til det, og at de gerne lige vil se, hvordan det bliver med F-35-kampfly, før de tager endelig stilling, siger Trine Bramsen.

Annonce

Sagen kort

  • F-35-kampflyene kommer fra 2023 til Skrydstrup. 895 boliger vil opleve gennemsnitlig støj fra kampflyene over det tilladte støjniveau på 55 decibel i bymæssig bebyggelse og 60 decibel i landområder. For 120 boliger vil overskridelsen være mere end fem decibel.
  • Støjtallene fra Forsvarsministeriet har været længe ventet hos lokalbefolkningen omkring flyvestationen. I december 2017 kom det frem, at Forsvarsministeriet i to år havde tilbageholdt en rapport, der viser, at flyene vil overskride støjgrænsen.
  • Det fik ministeriet til at lave nye støjberegninger, der siden flere gange er blevet udskudt.
  • I april kunne Forsvarsministeriet præsentere de endelige støjberegninger.
  • Til oktober forventer forsvarsminister Trine Bramsen (S) at kunne præsentere en kompensationsmodel for de støjramte borgere.

Lukker i om model

Forsvarsministeriet har tidligere oplyst, at en kompensationsmodel vil bestå af tilbud om støjsikring eller frivilligt opkøb alt efter omfanget af støjbelastningen. De endelige støjberegninger, som efter flere forsinkelser blev præsenteret i april, viser, at 895 boliger vil blive udsat for støj over de tilladte støjgrænser, når de nye kampfly kommer til Sønderjylland.

Trine Bramsen vil ikke fortælle konkret om modellen eller hendes ønsker til en model. Derfor vides det endnu ikke, hvor mange borgere der kan forvente kompensation i form af støjsikring eller tilbud om opkøb. Hun ønsker heller ikke at fortælle, om der bliver tale om et tilskud til støjsikring eller fuld dækning af støjsikring, eller om borgere nær flyvestation bliver kompenseret for tabt ejendomsværdi. Men Trine Bramsen har tidligere over for JydskeVestkysten understreget, at nogle borgere vil blive skuffede, når modellen bliver fremlagt.

- Jeg vil gerne forventningsafstemme. Nogle vil bo på den ene side af en streg, og nogle vil bo på den anden side af en streg. Selvfølgelig vil vi gøre det bedste for at sikre en rimelig løsning, men lige meget hvad vi gør, vil der altid være nogle, der bliver skuffede, sagde hun i august til JydskeVestkysten.

Positive naboer

Trine Bramsen håber fortsat at kunne give borgerne endelig besked i oktober.

- Vi knokler virkelig for at få en aftale på plads og forsøger at afklare de utrolig mange teknikaliteter og juridiske spidsfindigheder, som hele tiden dukker op, siger hun.

Hos foreningen Flyvestation Skrydstrups Naboer er formand Agnes Rosenlund glad for ministerens udmelding om, at naboerne først får lejlighed til at opleve de nye kampfly, før de skal tage endelig stilling til, om de vil tage imod et tilbud om eksempelvis frivilligt opkøb.

- Det er rigtig fint, for det har været et stort ønske fra rigtig mange i området, siger formanden.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kommentar For abonnenter

Kommentar: Ku' vi andre ikke få sådan en p-billet?

De er slet ikke dumme, politikerne i byrådet. Når de holder møder, trækker tingene af og til i langdrag. Og pludselig bliver de nødt til at afbryde deres møder, fordi de skal til at stille p-skive i deres biler. De føler sig simpelthen generede både af at skulle rende og stille skiverne og så det, at det ofte kniber med overhovedet at finde ledige pladser i området tæt ved rådhuset. JydskeVestkysten fortalte historien i mandags, og mon ikke rigtig mange læsere kunne genkende den irritation, der blusser op i én, når man skal afbryde det, man er midt i, for at stille på den forbandede p-skive? For slet ikke at tale om det der med at tøffe rundt i sin bil for kun at opleve kantstenen tapetseret med parkerede biler, så man slet ikke kan finde en plads, med mindre man er klar på en halv Hærvejsmarch? Men historien bød så også - vi kalder overordnet genren for konstruktiv journalistik - på den helt rigtige løsning og viste vores byrådspolitikere som handlekraftige og løsningsorienterede mennesker. De har nemlig løst hele miseren på en måde, som byder til inspiration for kommunens øvrige borgere. I erkendelse af, at det simpelthen ikke dur det der med at skulle spæne frem og tilbage for at stille p-skiver - man bliver jo afbrudt hver anden time - har politikerne udstyret sig selv med en p-tilladelse til at holde på pladsen foran rådhuset. De fleste i hvert fald. 10 af byrådets 31 medlemmer må i forvejen holde i rådhusets egen p-kælder, og Hans Erik Møller fra Socialdemokratiet springer over, da han kan på grund af en øjensygdom dårligt se noget, så han kører ikke bil. Men resten har altså fået løst deres problem, og spørgsmålet er, om ikke man bare skulle udvide ordningen? Til at begynde med er der på rådhuset mange hundrede ansatte, der hver morgen indleder arbejdsdagen med øvelsen overhovedet at finde en plads i en stadig større periferi omkring rådhuset. Stik dem sådan et p-kort. Så er der alle os andre, som jo også af og til slås lidt med det parkering, ku' vi ikke også få sådan et p-kort? Som byrådspolitikerne selv har erkendt, er det altså forstyrrende at skulle forlade sit arbejde hver anden time for at stille p-skiven, ligesom der jo også om morgenen kan være rift om de pladser, der nu engang er til rådighed, men det ville hjælpe lidt på vores trængsler med sådan en tingest i forruden. Nogle af politikerne, som Socialdemokraternes gruppeformand Søren Heide Lambertsen, synes, at disse p-tilladelser lugter lidt af særligt privilegium - ja, hvor får han det fra? Det er ikke en "idé, der er groet i min have", siger han, der som medlem af økonomiudvalget i øvrigt er sikret en af de forjættede p-pladser i kælderen under rådhuset. Nej, det kan godt være, at idéen ikke er groet i socialdemokratiets rosenhave, men resten af partiets gruppe går nu lidt mere praktisk til værks og har ikke så fine fornemmelser, for de synes altså, det er irriterende med det løberi: Det blev derfor et stort ja-tak til de særlige politiker-tilladelser fra socialdemokraterne. Selv Enhedslistens Sara Nørris, der jo som partimedlem per definition elsker kollektiv trafik og ser privatbilismen som det næstondeste efter Djengis Khan, har strakt hånden frem, fordi hun af og til også bliver nødt til at hive bilen ud af garagen for at kunne nå alle sine gøremål: "Der er nogle, der bor så langt væk fra rådhuset, at det bliver besværligt for dem med offentlig transport, når de også skal passe deres almindelige arbejde før eller efter et udvalgsmøde", som hun siger. God søndag.

Annonce