Annonce
Erhverv

Minister vil stramme udbudsregler efter Atea-sag

Minister for offentlig innovation Sophie Løhde (V) er torsdag kaldt i samråd om det offentliges samarbejde med it-virksomheden Atea, der er dømt for bestikkelse af offentligt ansatte. Ministeren vil stramme regler for udbud blandt andet på baggrund af Atea-sagen. (arkivfoto)

Innovationsminister Sophie Løhde (V) bringer et forslag til stramninger af udbudsregler med i samråd torsdag.

Tidligere i år blev en række tidligere direktører i it-virksomheden Atea idømt fængselsstraffe for omfattende bestikkelse af offentligt ansatte i Region Sjælland. Det skal føre til hårdere sanktioner for firmaer, der bryder loven.

Det siger innovationsminister Sophie Løhde (V) sent onsdag forud for et samråd i Folketingets Finansudvalg om sagen torsdag.

- Jeg er dybt forarget over Atea-sagen, hvor en virksomhed har bestukket offentligt ansatte. Det er ikke alene moralsk forkasteligt, det er også fuldstændig uacceptabelt.

- Og det skal vi slå langt hårdere ned på, så vi sender et tydeligt signal om, at det accepterer vi på ingen måde i Danmark, skriver Sophie Løhde i en pressemeddelelse.

Det har vakt opsigt, at Atea efter dommen over de tidligere medarbejdere var blandt vinderne til en større it-indkøbsaftale på 720 millioner kroner hos den offentlige indkøbscentral SKI.

Kammeradvokaten vurderede, at der ikke var grundlag for at holde Atea ude af udbuddet trods dommen.

- Jeg vil gerne have strammet reglerne, så vi nemmere kan udelukke virksomheder, der dømmes for bestikkelse, for offentlige udbud i en periode og får lettere ved at ophæve indgåede kontrakter.

- Derfor nedsætter jeg nu sammen med erhvervsministeren en tværministeriel arbejdsgruppe, der skal se på, hvordan vi kan stramme reglerne, skriver Sophie Løhde.

Det er ikke let at ændre reglerne, da EU regulerer udbud. Og under disse regler er der en række betingelser for, hvornår stater må udelukke firmaer fra offentlige udbud.

Offentlige udbud er reguleret, så stater og myndigheder ikke kan tilgodese egne interesser og for at holde det indre marked åbent også i virkeligheden.

- Vi skal sikre os, at eventuelle lovstramninger ikke får utilsigtede konsekvenser for virksomheder, der holder sig inden for lovens rammer.

- Og vi skal naturligvis også leve op til EU-reglerne på området, skriver Sophie Løhde.

Innovationsministeren er kaldt i samråd af Socialdemokratiets finansordfører, Benny Engelbrecht. Han er tilfreds med, at ministeren vil se på, hvordan reglerne kan strammes.

- Jeg kan være lidt bekymret for, hvor lang tid sådan en arbejdsgruppe kan tage, og om vi kan nå at lovgive i denne folketingssamling.

- Så jeg vil opfordre til, at det bliver en hurtigarbejdende gruppe, og at vi ser på, om vi kan gøre nogle andre ting i mellemtiden, siger Benny Engelbrecht.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
112

Lastbil ramt af bom i overkørsel i Ribe

Læserbrev

Mens regeringen tøver, holder danskerne i kø

Læserbrev: Omtrent fire måneder er der gået, siden den socialdemokratiske transportminister, Benny Engelbrecht, proklamerede i JydskeVestkysten, at han for længst er trukket i arbejdstøjet, og at der fra regeringens side bliver arbejdet hårdt på en ny infrastrukturplan. Noget vi i Venstre selvsagt var glade for at høre. Nu er der som sagt gået over fire måneder, og på kalenderen står der 2020. Mere end et halvt år er gået, siden Socialdemokratiet flyttede ind i regeringskontorerne, og danskerne er endnu ikke stillet en infrastrukturplan i udsigt. Mens trafikken på de danske veje snegler sig afsted, og borgere og virksomheder bruger mere tid på kø og trængsel, kan transportministeren end ikke sætte et årstal på en ny infrastrukturplan. Alle os sydjyder må således gå rundt i uvished – vi ved ikke, om vi er købt eller solgt. Og uvisheden skaber selvfølgelig bekymring. For hvad skal der ske med Ny Midtjyske Motorvej? E45/E20 ved Kolding? Rute 11 fra Korskro til Varde? Eller for den sags skyld opgraderingen af Rute 11 til Tønder? Ingen ved det. Sidste år kom vi i Venstre i mål med en aftale om at investere mere end 110 milliarder kronet i vores infrastruktur frem mod 2030. Investeringer, som ville sikre vækst og bosætning over alt i Danmark. Derfor er det mildest talt bekymrende, at vi i Sydjylland ikke kan vide os sikre på, om de investeringer, som vi i Venstre var med til at aftale, overhovedet bliver til noget. I Venstre vil vi arbejde for, at vi hurtigst muligt bliver indkaldt til forhandlinger om en infrastrukturaftale. Vi kan ikke vente længere. For når borgere og virksomheder holder i kø koster det samfundet 20 milliarder kroner om året. Derfor er en god og sammenhængende infrastruktur helt grundlæggende for fortsat vækst og udvikling. Noget som er altafgørende, hvis vi skal investere i velfærd og grønne løsninger. Så alt imens regeringen har skudt endnu et løfte til hjørne, må vækst og udvikling sættes på pause.

Danmark

Mette F: Østdanmark skal betale mere for et land i balance

Annonce