Annonce
Sønderborg

Minus forvandlet til stort overskud i Saab Danmark

Saab Danmark i Sønderborg og administrerende direktør Heino Lundgren kan se tilbage på et meget vellykket 2018. Arkivfoto: Claus Thorsted
Positiv udvikling i markedet samt realisering af en række store ordrer har fået omsætning til at stige eksplosivt i Sønderborg-virksomheden.

Sønderborg: Efter et stort underskud året før kom der sidste år plus på bundlinjen hos Saab Danmark A/S i Sønderborg, der ledes af direktør Heino Lundgren. 2018 udgør 17,1 millioner kroner mod -13,8 millioner kroner sidste år.

Omsætningen er gået fra 92,5 millioner kroner til 157,4 millioner kroner i det seneste regnskab - en stigning på imponerende 70 procent. Ledelsen med direktør Heino Lundgren i spidsen anser resultatet for tilfredsstillende.

Selskabets samlede ordretilgang for 2018 blev på hele 434,1 millioner kroner mod 141,6 millioner sidste år svarende til en fremgang på 206,5 procent.

Fremgangen i årets nettoomsætning skyldes en positiv udvikling i markedet, samt realiseringen af en række større ordrer. Selskabet har i årets løb modtaget nye ordrer på længerevarende projekter med både det norske og finske søværn.

Sidste år voksede egenkapitalen i Sønderborg-selskabet fra 36,4 millioner til 52,8 millioner kroner.

Annonce

Historien bag

I 1982 grundlagde Bent Kristensen Infocom Systems i Sønderborg. Selskabet blev i 2000 overtaget af A.P. Møller-koncernen og skiftede navn til Maersk Data Defence. I 2006 blev det overtaget af Saab Danmark. Kort efter røg selskabet ind i en alvorligt krise med underskud og faldende omsætningen.

Grunden var, at forsvaret havde valgte at droppe et kommando- og kontrolsystem, som Saab Danmarks kontor i København stod for. Et systemet der var brugt 12 års udviklingsarbejde. Saab Danmark måtte lukke Sjælland-afdelingen, mange blev fyret og en større turn-around proces igangsat.

Stor tro på fremtiden

Oprindelig producerede Saab Danmark primært kommunikationsløsninger og systemer til forsvaret. I dag leverer selskabet også til offentlige myndigheder samt private virksomheder indenfor energisektoren.

En strategiændring har betydet, at selskabet i dag har en række løsninger, som markedsføres og sælges gennem Saab-koncernens vidtforgrenede net af salgskontorer verden over.

Efter en årrække med fremgang indkasserede Saab Danmark i 2016 et fald i omsætningen. 2017 blev ikke bedre, men tværtimod selskabets ringeste i nyere tid. Omsætningen faldt fra 128 til 92 millioner kroner og årelange flotte overskud afløst af et minus på næsten 14 millioner kroner.

Saab Danmark forventer i 2019 at fortsætte med at styrke sin markedsposition. Selskabet forventer en positiv udvikling i ordremængde, omsætning og indtjening sammenlignet med 2018. Ved udgangen af sidste år var ordrebeholdningen således på 407,6 millioner kroner.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Kan vi i det mindste få ærlig kommunikation?

Det lover simpelt hen ikke godt for regeringens troværdighed. I ni ministerier har man skiftet kommunikationschef efter valget. I syv tilfælde er der blevet ansat en kommunikationschef, der træder ind ad døren med et cv præget af tætte personlige eller politiske relationer til den socialdemokratiske minister, der netop har sat sig til rette i ministerkontoret. Der er tale om tidligere personlige rådgivere, valgkoordinatorer og politisk frivillige i valgkampe. Det er dog et tilfælde, insisterer regeringen. Et helt ufatteligt tilfælde, fristes man til at tilføje. Alt er gået rigtigt til. De bedste er valgt, i hvert eneste tilfælde. Og ministrene har overhovedet ikke blandet sig. Hedder det sig. I Danmark er embedsmandskorpset ikke politisk udpegede. Der er godt nok en tendens til, at politikere omgiver sig med flere og flere rådgivere, men kommunikationschefer i ministerier er ikke rådgivere. De er embedsmænd, de arbejder for staten og dermed for borgerne. De får løn af statskassen. De er ikke socialdemokrater eller noget andet - de er upolitiske. Det er derfor, at ansættelserne af de syv kommunikationschefer stikker sådan ud. Det er derfor oppositionen - ført an af Ole Birk Olesen, Liberal Alliance, i en stadig mere og mere kontant retorik insisterer på at få svar fra ministrene på spørgsmålet: Er alt gået rigtigt til? Man forstår den stigende irritation, som bortforklaringerne fortsætter. Det er en dybt beklagelig udvikling. Det er muligt, at politikere har brug for mere og mere politisk rådgivning, og derfor har behov for politiske rådgivere. I så fald er det rådgivere, de skal ansætte, og det skal selvfølgelig ske transparent for alverden. Stå ved det, tag det efterfølgende politiske slagsmål i Folketinget, for ærligt talt vil det være en kamp, der er til at klare. Uanset hvad der siges lige nu på tværs af folketingssalen, vil den næste regering formentlig ansætte endnu flere politiske rådgivere, end denne har gjort. Sådan er trenden. Men vær dog ærlig. Drop skuespillet. Hellere politisk udvalgte kommunikationschefer end fordækte udnævnelser, der skaber tvivl om afsenderen på de budskaber, som vil komme ud af samtlige ministerier de kommende år.

Annonce