Annonce
Indland

Mistanke: Smuglere skjulte narko i hemmelige rum i biler

Henning Bagger/Ritzau Scanpix
17 mænd og en kvinde fremstilles torsdag i grundlovsforhør i stor sag om smugling af 1650 kilo hård narko.

Ved brug af specialbyggede hemmelige rum i svensk indregistrerede biler indsmuglede flere personer omkring 1650 kilo kokain og heroin til Danmark.

Sådan lyder det i hvert fald i sigtelserne mod 14 af de 18 personer, der torsdag fremstilles i grundlovsforhør i Københavns Byret i en sag om narkosmugling, der trækker tråde til flere andre europæiske lande – heriblandt Albanien.

Og sagen, som af politiet er blevet døbt "Operation Goldfinger", er ikke af den mindre slags. Det vidnede fremmødet i retssal 60 i Københavns Byret om.

Salen var næsten fyldt til bristepunktet af både uniformerede og civile betjente, forsvarere, anklagere, tolke, de fremstillede personer og pressefolk.

17 mænd og en kvinde i alderen 20 til 65 år er nogle af de 31 personer, som politiet anholdt under en stor aktion på Sjælland onsdag.

Politiet mener at have optrevlet et netværk, som består især af mænd med albansk baggrund. De mistænkes for smugleri af både kokain, heroin og våben.

En stor del af de fremstillede mænd er udlændinge og taler ikke dansk. Flere tolke er derfor mødt op i retssalen for at oversætte.

Politiet har på baggrund af efterforskningen valgt at rejse sigtelse mod 14 personer for i mindst 55 tilfælde i perioden marts 2018 og frem til 26. juni i år at have deltaget i indsmuglingen af mindst 15 kilo kokain og heroin.

De indsmuglede mængder skal være blevet overdraget til på nuværende tidspunkt uidentificerede kunder.

Derudover er fem personer sigtet for medvirken til indsmugling og overdragelse af i alt 1650 kilo af de to euforiserende stoffer. Ifølge sigtelsen skal det være sket som led i et organiseret netværk.

Og mere kom der ikke frem, før dommeren på anmodning fra anklagemyndigheden valgte at lukke dørene af hensyn til den videre efterforskning.

To af de sigtede var ikke til stede ved torsdagens grundlovsforhør. Den ene er anholdt i et andet land.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Naturligvis har bro følger

Før etableringen af den faste forbindelse over Storebælt var den ingen ende på bekymringerne. Fisk, fugle og pattedyr ville blive truet, måtte man dengang forstå. Efter hensynet til samfundets interesser samt følgerne for flora og fauna blev holdt op mod hinanden, blev bro og togtunnel alligevel bygget. Som bekendt gik verden ikke under. Nu foreligger en rapport om de naturmæssige konsekvenser af en bro mellem Als og Fyn. Vurderingen blev udarbejdet i januar, men er først nu offentliggjort. Forklaringen på forsinkelsen er ukendt, men måske har Vejdirektoratet slet og ret skammet sig over konklusionens banalitet. Broen vil medføre uoprettelig påvirkning af natur og dyrelivet både i anlægs- og driftsfasen. Naturen vil blive påført skader, der ikke kan gøres om, vurderer specialisterne således. Og ja, det er givetvis korrekt. Sådanne konsekvenser ligger i anlægsarbejders natur. Selv en mindre cykelsti forandrer landskabet for bestandigt. Musereder bliver ødelagt, frøer fordrevet og regnormene kan ikke længere komme op. Men skulle man af den grund undlade at sikre børns liv og førlighed på skolevejen? Svaret giver vist sig selv. Naturligvis er sammenligningen sat på spidsen og konsekvenserne af et brobyggeri ulig større end følgerne af en cykelsti. Men der kan alligevel drages nogenlunde ens konklusioner. Fordele og ulemper skal afvejes. Vi skal passe på vores miljø – ikke mindst når der er tale om et sårbart område som farvandet mellem Als og Fyn. Vil byggeri og drift have katastrofale konsekvenser for naturen, må planerne opgives. Broen skal heller ikke etableres, hvis det ikke giver overordnet mening økonomisk og samfundsmæssigt. Til gengæld skal der bygges, hvis hensynet til vores fælles bedste taler for det, og der ikke er udsigt til virkelig alvorlige skader på omgivelserne. Vi må ikke ende samme sted, som vores naboer mod syd, hvor naturklager kan forsinke etableringen af vigtig infrastruktur i år eller nogle gange ligefrem årtier.

Team Esbjerg

Dagens gode nyhed: Esbjergs håndbolddronnning laver ny aftale - derfor forlænger Estavana Polman

Annonce