Annonce
Varde

Mor og søn indgav selv konkursbegæring: Vognmandsfirma drejer tændingsnøglen om

Jette og Christian Pedersen har måtte tage den hårde besluning at lade skifteretten konkursbehandle firmaet. Arkivfoto: Morten Nielsen
Jette og Christian Pedersen har frem til denne sommer ejet vognmandsfirmaet Poul Pedersen & Søn. Økonomien løb helt løbsk i de første måneder af dette år, og det opdagede Jette Pedersen.

Varde/Esbjerg: Vognmandsfirmaet Poul Pedersen & Søn med hjemsted i Tinghøj ved Varde og en afdeling på Måde Industrivej i Esbjerg er under konkursbehandling. Det er et vognmandsfirma med hele 20 fastansatte og 22 løst ansatte, som nu lukker.

Direktør er Jette Pedersen, som ejer firmaet med sin søn, Christian Pedersen. Hun var gift med Poul Pedersen, som er den oprindelige ejer, men før hans død blev der oprettet et selskab med mor og søn som ejere. Selskabet er seks år gammelt. Men det var altså Poul Pedersens navn, der levede videre i selskabet.

Firmaet rådede over 22 lastbiler, som nu har drejet tændingslåsen. De fleste lastbiler er leaset, og nu er det op til kurator advokat Malene Buch Andersen at udrede kontrakter og lignende, som firmaet altså må bryde.

Det er mor og søn, der selv har indgivet konkursbegæringen.

For der er ikke noget i det seneste årsregnskab, som indikerer, at selskabet var i så store vanskeligheder. Der var et beskedent overskud i 2018 og en positiv egenkapital.

Men det var Jette Pedersen, der opdagede, at den første del af 2019 udviklede sig utroligt negativt for firmaet. Pengene fossede ud, så konkursbegæringen kom, inden underskuddet var helt ude af kontrol.

- Jeg opdagede, der var en million kroner i underskud, siger Jette Pedersen.

Hun trak derfor håndbremsen på lastbilerne og bad om at få firmaet under konkursbehandling.

Annonce

Overskud i 2018

  • Der var i 2018 et overskud på 164.000 kroner i Poul Pedersen og Søn ApS.
  • Året før var overskuddet på 401.000 kroner.
  • Der var en egenkapital på 1,1 millioner kroner i 2018.
  • Der var altså omkring nytår ikke indikationer på meget alvorlige økonomiske problemer i firmaet.

Dårlige konjunkturer og udenlandske chauffører

Hun peger på, at konjunkturerne for speditørkørsel er dårlige. Dels lægger planerne om Brexit en dæmper på aktiviteten, dels blev Poul Pedersen & Søn i 2017 påtvunget en overenskomst for at køre på Esbjerg Havn.

Det er også et meget konkurrencebetonet erhverv med konkurrence fra lavtlønnede udenlandske chauffører, som har gjort det vanskeligt at manøvrere i vognmandsbranchen.

- Christian ville ikke køre med udenlandske chauffører, siger Jette Pedersen.

Det var sønnen Christian Pedersen, der tog sig af driften af vognmandsfirmaet.

Firmaet slipper formentlig ud af konkursen uden den store gæld, fordi hullet i økonomien blev opdaget i god tid, inden der skulle afleveres årsregnskab. Men de penge, som mor og søn har skudt i firmaet, må anses for at være tabt, vurderer Jette Pedersen.

Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Skampletten i Vejen

I Vejen ligger der en vej, som ingen har kunnet bruge i nu et år. 22. oktober er det nøjagtig ét år siden, at landmanden Martin Lund Madsen kørte bigballer og andet ind på Skovgårdsvej, der blev anlagt på hans jord, og spærrede den. Han har Højesterets ord for, at Vejen Kommune brugte den forkerte lovgivning til at ekspropriere den nødvendige jord til vejen, og med kommunens kritisable forvaltning in mente spærrede han altså det sorte asfalttæppe. Lige nu betaler borgerne i den nærliggende by Askov en meget høj pris for dette morads, for konsekvensen af lukningen er blandt andet, at tonstunge entreprenørmaskiner tvinges ind gennem byen til stor fare for bløde trafikanter. Spørgsmålet er, hvor længe vi skal være vidner til denne helt urimelige gidseltagning? Vejen Kommune er helt rigtigt blevet kritiseret for en amatøragtig sagsbehandling. Den private ejendomsret er ikke ukrænkelig, her er Grundloven meget klar. Når hensynet til almenvellet taler for det, kan man ekspropriere borgernes private ejendom, men man må synes, at det offentlige skal forberede sig bedre, end Vejen Kommune har gjort i den aktuelle sag. Ikke alene har man spildt skatteydernes penge, man har på et fejlagtigt grundlag foretaget en ekspropriation, der ikke var lovmedholdelig. Det er en skandale. Men man må også samtidig sætte kritisk lys på landmand Martin Lund Madsens rolle, for han er en del af gidseltagningen. Det vil være mærkeligt, hvis ikke Vejen Kommune får lov at ekspropriere til den allerede anlagte vej, hvis ellers man kan få gjort sit forarbejde ordentligt, for selvfølgelig skal det offentlige kunne anlægge veje, når behovet er tilstrækkeligt stort. Men det kommer til at tage år, hvis også denne proces - nu efter den rigtige lovgivning - skal hele retssystemet igennem, som man må forvente, at Martin Lund Madsen vil trække den, og imens holdes et helt samfund som gidsel. Skal det virkelig kræve ofre, før man som voksne mennesker sætter sig og forhandler en løsning på plads?

Sydjylland

Flertal vil skrotte succesfuld hjertestop-ordning: Peger i stedet på gratis alternativ

Annonce