Annonce
Gear

Morris genopstår som elektrisk retro-varevogn

Den nye elektriske Morris JE varevogn, som her er formummet, har buttede former som ophavet. Foto: Morris Commercials
Elbil-firma relancerer Morris-navnet, som får comeback i en nyfortolkning af den ikoniske og buttede J-Type-varevogn.

Man skal høre meget, før ørerne falder af. Men de var lige ved at gøre det, da vi blev præsenteret for nedenstående nyhed.

Det hæderkronede Morris-navn genopstår nemlig. Det er den engelske investorgruppe Morris Commercial, som har købt rettighederne til navnet, og som genlancerer det sammen med en elektrisk retro-varevogn. Den er designet over den helt klassiske Morris J-Type-van med rødder tilbage til 1948.

Den nye buttede og elektriske Morris JE er designet i England og skal bygge videre på den oprindelige bils tradition for en være en charmerende varevogn. Den første model blev eksporteret til 22 lande og blev for eksempel brugt ved salgsevents eller som en is-bil.

Den nye model skal være et premium-produkt. Den skal altså henvende sig til den del af erhvervslivet, som måske satser mere på livsstilsprodukter, frem for håndværksmestre.

Der foreligger endnu ikke oplysninger om rækkevidde, elmotorstørrelse eller pris.

Annonce

Designet i England

Det er også planen at lancere en række andre elektriske Morris-modeller. Men det er uklart, om der både kommer person- og varevogne.

Med hovedkvarter i Worchestershire er bilerne designet i hjertet af England, og vi kunne på redaktionen da godt håbe på mere klassik engelsk retrodesign, hvis det altså er vellykket. Tag bare en bil som den charmerende Morris Minor-van i nyt dress. Det kunne da være oplagt.

Mens Morris Motorcars blev grundlagt i 1912, kom Morris Commercial til i 1924. Den seneste model var Austin Morris 250 JU-van, der blev produceret fra 1967 til 1974.

På Morris Commercials hjemmeside beskrives udførligt Morris’ historie, og en række modeller vises. Det er dog uklart, hvor mange navne og hvor meget model-dna Morris Commercial har rettigheder til at bygge videre på.

Vises snart

Det er ligeledes uklart, hvem der præcist har investeret i Morris Commercial, men en udtalelse fra Dr. Qu Li, som er grundlægger af Morris Commercial, kunne antyde, at der måske også er kinesiske investorer med.

"Jeg er så stolt over, at vi er nået til dette niveau efter to års intensiv udvikling. Prototypen har været gennem intensive test på vejen, og vi er nu ved at afslutte første del af projektet med enestående resultater. Der er stadig et lille stykke vej, før vi er klar til at sætte en fuld produktion i gang, men vi glæder os til at afsløre JE i løbet af efteråret," lyder det fra Dr. Qu Li.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Digte fra voldsmanden: Stor kunst eller ubehjælpsomt ævl?

JEG SAGDE SMUT/MEN HAN FORFULGTE MIG I HALVANDET MINUT/OG ENDTE MED AT BLIVE SKUDT/DET HAR JEG IKKE FORTRUDT/SELV OM DET ER FORBUDT/AT PRUTTE MED KRUDT. Stor kunst eller ubehjælpsomt ævl fra Yahya Hassan, der fra sin tidsubestemte psykiatriske anbringelse sender "Yahya Hassan 2" på gaden? Anmelderne på dagbladsredaktionerne i København er ikke i tvivl. Stjernerne vælter ned over lyrikeren. "En overrumplende karakterfuld og kanongod bog", mener eksempelvis anmelderen i Weekendavisen, der brugte hele sin forside på et interview med digteren, som chefredaktør Martin Krasnik i sagens anledning personligt udførte. Andre uden for den kulturelle indercirkel er uenige i, at den dømte voldsforbryder er en befriende stemme fra den kulturelt så berigende ghetto. Den tidligere krimireporter på Ekstra-Bladet, Dan Bjerregaard, siger til journalisten.dk, at Hassan har "chikaneret folk, han har truet folk, og han har skudt en mand i foden. Han har et voldsomt forbrug af narkotika, han flasher våben, og jeg mener, at man skal overveje det meget nøje, hvis man gerne vil bidrage til det liv." Og det mener Bjerregaard, medierne gør ved at lade Hassan fylde så meget, og at danskerne gør, hvis de køber hans "banale børnerim". At medier beskæftiger sig med værk nummer to fra en skribent, hvis første bog for seks år siden solgte over 100.000, er kun naturligt. Så lader man sig nok let rive med, men det er altså ikke i sig selv en adgangsbillet til omtale og hyldest, at man er af anden etnisk afstamning, opvokset i en ghetto, notorisk voldsforbryder og indsat på retspsykiatrisk afdeling. Produktet må være det afgørende. Der er kun én konklusion: Danskerne må vurdere, om det er stor kunst eller ubehjælpsomt ævl, så vi slutter med endnu et citat fra den nye "karakterfulde og kanongode bog": "JEG HAR HAFT SKUDSIKKER VEST PÅ UNDER JAKKEN/SIDEN ÅR 2013/TRO MIG JEG ER TRÆT AF DEN/DENS LUGT ER BLEVET LED SOM OKSESVED/OG JEG ER BLEVET EN JAGET GED". Versalerne er forfatterens valg.

Annonce