Annonce
Kolding

Kvindelig bilist dræbt i ulykke på motorvej: Blev påkørt bagfra

Arkivfoto: Michael Bager

Kolding: En person er blevet dræbt ved en trafikulykke på Sønderjyske Motorvej ved Kolding tirsdag aften. Det oplyser vagtchef ved Sydøstjyllands Politi Lars Grønlund.

Ulykken skete omkring klokken 17.

- Ud fra, hvad vi ved nu, drejer det sig om en påkørsel bagfra, og så er bilen blevet skubbet op i flere andre parter, siger Lars Grønlund, der også oplyser, at der i alt var fem biler involveret i ulykken.

Politiet oplyser til Ritzau, at det er en kvindelig bilist, der har mistet livet. Hun sad i bilen, der blev påkørt bagfra. Kvindens pårørende er endnu ikke underrettet, og politiet kan derfor ikke oplyse yderligere om hendes identitet.

Flere andre personer er blevet kørt til skadestuen efter uheldet, men vagtchefen kendte tidligere på aftenen ikke noget nærmere til deres tilstand. Han har senere oplyst til Ritzau, at ingen af de tilskadekomne er i livsfare. Det er blandt andet to passagerer fra bilen, som den dræbte kvinde sad bag rattet i, der blev bragt på skadestuen.

Ulykken betød, at motorvejen blev spærret i nordgående retning mellem Kolding S og Kolding V, mens en bilinspektør undersøgte ulykkesstedet og redningspersonale arbejdede på stedet. Der er nu åbnet for trafik igen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Naturligvis har bro følger

Før etableringen af den faste forbindelse over Storebælt var den ingen ende på bekymringerne. Fisk, fugle og pattedyr ville blive truet, måtte man dengang forstå. Efter hensynet til samfundets interesser samt følgerne for flora og fauna blev holdt op mod hinanden, blev bro og togtunnel alligevel bygget. Som bekendt gik verden ikke under. Nu foreligger en rapport om de naturmæssige konsekvenser af en bro mellem Als og Fyn. Vurderingen blev udarbejdet i januar, men er først nu offentliggjort. Forklaringen på forsinkelsen er ukendt, men måske har Vejdirektoratet slet og ret skammet sig over konklusionens banalitet. Broen vil medføre uoprettelig påvirkning af natur og dyrelivet både i anlægs- og driftsfasen. Naturen vil blive påført skader, der ikke kan gøres om, vurderer specialisterne således. Og ja, det er givetvis korrekt. Sådanne konsekvenser ligger i anlægsarbejders natur. Selv en mindre cykelsti forandrer landskabet for bestandigt. Musereder bliver ødelagt, frøer fordrevet og regnormene kan ikke længere komme op. Men skulle man af den grund undlade at sikre børns liv og førlighed på skolevejen? Svaret giver vist sig selv. Naturligvis er sammenligningen sat på spidsen og konsekvenserne af et brobyggeri ulig større end følgerne af en cykelsti. Men der kan alligevel drages nogenlunde ens konklusioner. Fordele og ulemper skal afvejes. Vi skal passe på vores miljø – ikke mindst når der er tale om et sårbart område som farvandet mellem Als og Fyn. Vil byggeri og drift have katastrofale konsekvenser for naturen, må planerne opgives. Broen skal heller ikke etableres, hvis det ikke giver overordnet mening økonomisk og samfundsmæssigt. Til gengæld skal der bygges, hvis hensynet til vores fælles bedste taler for det, og der ikke er udsigt til virkelig alvorlige skader på omgivelserne. Vi må ikke ende samme sted, som vores naboer mod syd, hvor naturklager kan forsinke etableringen af vigtig infrastruktur i år eller nogle gange ligefrem årtier.

Team Esbjerg

Dagens gode nyhed: Esbjergs håndbolddronnning laver ny aftale - derfor forlænger Estavana Polman

Annonce