Annonce
Regionalt

Motorvejsforkæmpere jubler over længe ventet anbefaling: - Omstridt hærvejsmotorvej er en god forretning

VVM-undersøgelsen skulle have været offentliggjort før sommerferien 2019. Den blev forsinket på grund af problemer med den såkaldte landstrafikmodel, der eksempelvis regner på de samfundsøkonomiske gevinster ved forskellige linjeføringer. Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Vejdirektoratet er nu langt om længe kommet med sin anbefaling til, hvor første etape af den omstridte hærvejsmotorvej fra Haderslev til Hobro bør gå, hvis projektet bliver til noget. Den rette linjeføring kan give en god samfundsøkonomisk gevinst, mener motorvejstilhængere.
Annonce

Infrastruktur: Etableringen af første etape af en ny midtjysk motorvej kan blive en samfundsøkonomisk gevinst. I hvert fald hvis den kommer til at gå øst om Billund med tilslutning til E45 ved Haderslev.

Det viser Vejdirektoratets VVM-undersøgelse af den sydlige strækning fra Give til Haderslev, der nu også har været i offentligt høring. På baggrund af både undersøgelsen og de indkomne 688 høringssvar har Vejdirektoratet tirsdag indstillet til Folketinget, at der bør arbejdes videre med netop linjeføringen øst om Billund.

Men om tilslutningen til den sønderjyske motorvej skal ske ved Haderslev eller Christiansfeld er fagfolkene mindre klare i spyttet omkring. For der er fordele og ulemper ved begge.

Det er kun ved tilslutningen ved Haderslev, at motorvejen vil være samfundsøkonomisk rentabel. Her vurderes forrentningen til 3,9 procent, hvorved den netop sniger sig over de 3,8 procent, det kræver, før infrastrukturprojekter kan kaldes fordelagtige.

Omvendt er tilslutningen ved Christiansfeld billigere at anlægge. Her vil omkostningerne være 6,76 milliarder mod 7,3 milliarder ved en ny motorvej i et vestligt forløb til Haderslev.

Annonce

God gevinst

Hos Hærvejskomitéen, der består af lokale-, regions-, og folketingspolitikere samt erhvervsfolk, og som siden 2011 har arbejdet på at få realiseret projektet, vækker indstillingen begejstring.

- Det er et grundigt stykke arbejde, de har lavet, og de er rimelig klare i mælet om, hvad de anbefaler. Nu er der et godt grundlag for politikerne til at træffe en beslutning, siger komiteens formand, Poul Andersen (S), tidligere folketingsmedlem og nuværende medlem af Region Syddanmark.

Et af de store spørgsmål i diskussionen om etableringen af Hærvejsmotorvejen er, om den skal gå øst eller vest om Billund. En VVM-undersøgelse beskriver i alt seks mulige linjeføringer, som kan ses på kortet. Illustration: Vejdirektoratet

Han fremhæver, at samfundsøkonomien i projektet ifølge ham er god.

Det bakker Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen op om. Folketingsmedlemmet peger på, at gevinsten særlig er god, hvis hele den nye midtjyske motorvej realiseres, så den efter etableringen af den sydlige strækning føres videre mod nord fra Give til Hobro.

- Specielt når man ser på det samlede projekt, så er der en meget fin forrentning på helt op mod 5,4 procent, så samlet set er Hærvejsmotorvejen en rigtig god forretning for samfundet. Forrentningen er lavest i syd, men dog på den gode side af det, der er tommelfingerreglen, siger han.

Derfor er det ifølge Kristian Pihl Lorentzen også afgørende, at der ved de kommende infrastrukturforhandlinger, som han forventer går i gang til januar, ikke bare bliver afsat penge til strækningen fra Haderslev til Give, men at det også skrives ind i aftalen, at forligspartierne er enige om, at den nye motorvej på sigt skal føres hele vejen igennem til Nordjylland.

Transportminister Benny Engelbrecht (S) har omvendt tidligere sagt, at samfundsforrentning sender projektet ned af hans prioriteringsliste. Da Hærvejsmotorvejen blev beregnet med en ny og opdateret matematisk model, viste gevinsten sig nemlig at være langt lavere end hidtil antaget.

Annonce

Boliger må lade livet

Kristian Pihl Lorentzen fortæller, at Venstre vil læne sig op af Vejdirektoratets indstilling om en linjeføring øst om Billund ved forhandlingsbordet.

- Og så er vi optaget af, at vi starter motorvejen ved Haderslev, for så kommer vi også op i området omkring Lunderskov og Vejen. Det føler vi er den bedste linjeføring, fordi det også giver den største udvikling længere mod vest, siger han.

I vurderingen af de mulige linjeføringer er der udover det samfundsøkonomiske perspektiv også blevet taget højde for de gener, som en ny motorvej vil skabe for naboerne. Det er det anbefalede forløb øst om Billund, der vil give marginalt flest støjbelastede boliger. Det er dog også den linjeføring, der forventes at medføre færrest totalekspropriationer. Mellem 55 og 80 ejendomme forventes at skulle totaleksproprieres. Desuden står mellem 360 og 475 ejendomme til at skulle afgive jord.


Det er et grundigt stykke arbejde, de har lavet, og de er rimelig klare i mælet om, hvad de anbefaler. Nu er der et godt grundlag for politikerne til at træffe en beslutning

Poul Andersen (S), formand for Hærvejskomitéen


Et andet vigtigt aspekt i vurderingen er påvirkningen på natur og klima. Alle linjeføringer vil påvirke den omkringliggende natur, men det er de længste, der vil få størst konsekvenser. Alle forslag vil også gennemskære mulige levesteder for birkemus, der er en beskyttet art og en af Danmarks mest sjældne pattedyr.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Sønderborg

Boligområde i Sønderborg bliver stemplet som hård ghetto

Haderslev

Arbejdsbyrden blev for stor for lille købmand: - Når man kører grædende hjem fra arbejde hver dag, så er det på tide at sige stop

Indland

De første danskere kan potentielt blive vaccineret til januar

Annonce