Annonce
Esbjerg

Mulighed for godsbane mellem Esbjerg og Kina

ESBJERG: Esbjerg Havn som gateway for gods fra Kina til store dele af Europa. Det lyder unægtelig som en forsinket aprilsnar.

Ikke desto mindre er det perspektiverne i et EU-projekt med titlen »East West Transport Corridor II«, ledet af Region Blekinge i Sverige, der skal skabe en miljøvenlig transportkorridor fra Baltikum/Rusland via Sydsverige og Øresundsregionen og med Esbjerg Havn som den vestlige gateway og fordelingscentral. Det mener i hvert det konservative medlem af Regionsrådet i Region Syddanmark, Ole Jacobsen, Esbjerg.

I begyndelsen af juni afgøres det, om EU tildeler syv mio. euro eller omkring 50 mio. kr. til det videre arbejde med projektet, hvor Region Syddanmark bl.a. deltager med et delprojekt om en udvikling af godsbanedrift fra Øresund til Esbjerg.

Bliver pengene tildelt, tror Ole Jacobsen, at Esbjerg på længere sigt kan gøres til endestation for gods fra Kina, og han hæfter sig især ved, at Deutsche Bahn som en central aktør i projektet har lavet beregninger, der viser, at gods via den transsibiriske jernbane kan nå til Esbjerg på 17 dage mod 45 dage med skibsfragt.

-- Første gang, jeg hørte om det her, var i forbindelse med et møde i Østersø-kommissionen, og da tænkte jeg også, at det må være gas. Men selvom der godt nok synes lang vej, så mener jeg, at muligheden er til stede, og den fortjener i sig selv opmærksomhed, siger Ole Jacobsen.

Hos Esbjerg Havn tror havnedirektør Ole Ingrisch dog ikke meget på Jacobsens Kina-forbindelse.

-- Vi ser det ikke som en mulighed at gøre Esbjerg til gateway for Peking, siger han og tilføjer:

-- Men projektet kan være med til at fjerne flaskehalsproblemer for det øst-vest-potentiale, som vi ved er der. Det kan forhåbentlig bidrage til, at vi igen får banetrafikken op at køre, siger han.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kolding For abonnenter

Ansatte skal væk: Mindst 100 stillinger på skoler og daginstitutioner ryger i sparerunde

Leder For abonnenter

Skampletten i Vejen

I Vejen ligger der en vej, som ingen har kunnet bruge i nu et år. 22. oktober er det nøjagtig ét år siden, at landmanden Martin Lund Madsen kørte bigballer og andet ind på Skovgårdsvej, der blev anlagt på hans jord, og spærrede den. Han har Højesterets ord for, at Vejen Kommune brugte den forkerte lovgivning til at ekspropriere den nødvendige jord til vejen, og med kommunens kritisable forvaltning in mente spærrede han altså det sorte asfalttæppe. Lige nu betaler borgerne i den nærliggende by Askov en meget høj pris for dette morads, for konsekvensen af lukningen er blandt andet, at tonstunge entreprenørmaskiner tvinges ind gennem byen til stor fare for bløde trafikanter. Spørgsmålet er, hvor længe vi skal være vidner til denne helt urimelige gidseltagning? Vejen Kommune er helt rigtigt blevet kritiseret for en amatøragtig sagsbehandling. Den private ejendomsret er ikke ukrænkelig, her er Grundloven meget klar. Når hensynet til almenvellet taler for det, kan man ekspropriere borgernes private ejendom, men man må synes, at det offentlige skal forberede sig bedre, end Vejen Kommune har gjort i den aktuelle sag. Ikke alene har man spildt skatteydernes penge, man har på et fejlagtigt grundlag foretaget en ekspropriation, der ikke var lovmedholdelig. Det er en skandale. Men man må også samtidig sætte kritisk lys på landmand Martin Lund Madsens rolle, for han er en del af gidseltagningen. Det vil være mærkeligt, hvis ikke Vejen Kommune får lov at ekspropriere til den allerede anlagte vej, hvis ellers man kan få gjort sit forarbejde ordentligt, for selvfølgelig skal det offentlige kunne anlægge veje, når behovet er tilstrækkeligt stort. Men det kommer til at tage år, hvis også denne proces - nu efter den rigtige lovgivning - skal hele retssystemet igennem, som man må forvente, at Martin Lund Madsen vil trække den, og imens holdes et helt samfund som gidsel. Skal det virkelig kræve ofre, før man som voksne mennesker sætter sig og forhandler en løsning på plads?

Annonce