Annonce
Esbjerg

Mulighed for godsbane mellem Esbjerg og Kina

ESBJERG: Esbjerg Havn som gateway for gods fra Kina til store dele af Europa. Det lyder unægtelig som en forsinket aprilsnar.

Ikke desto mindre er det perspektiverne i et EU-projekt med titlen »East West Transport Corridor II«, ledet af Region Blekinge i Sverige, der skal skabe en miljøvenlig transportkorridor fra Baltikum/Rusland via Sydsverige og Øresundsregionen og med Esbjerg Havn som den vestlige gateway og fordelingscentral. Det mener i hvert det konservative medlem af Regionsrådet i Region Syddanmark, Ole Jacobsen, Esbjerg.

I begyndelsen af juni afgøres det, om EU tildeler syv mio. euro eller omkring 50 mio. kr. til det videre arbejde med projektet, hvor Region Syddanmark bl.a. deltager med et delprojekt om en udvikling af godsbanedrift fra Øresund til Esbjerg.

Bliver pengene tildelt, tror Ole Jacobsen, at Esbjerg på længere sigt kan gøres til endestation for gods fra Kina, og han hæfter sig især ved, at Deutsche Bahn som en central aktør i projektet har lavet beregninger, der viser, at gods via den transsibiriske jernbane kan nå til Esbjerg på 17 dage mod 45 dage med skibsfragt.

-- Første gang, jeg hørte om det her, var i forbindelse med et møde i Østersø-kommissionen, og da tænkte jeg også, at det må være gas. Men selvom der godt nok synes lang vej, så mener jeg, at muligheden er til stede, og den fortjener i sig selv opmærksomhed, siger Ole Jacobsen.

Hos Esbjerg Havn tror havnedirektør Ole Ingrisch dog ikke meget på Jacobsens Kina-forbindelse.

-- Vi ser det ikke som en mulighed at gøre Esbjerg til gateway for Peking, siger han og tilføjer:

-- Men projektet kan være med til at fjerne flaskehalsproblemer for det øst-vest-potentiale, som vi ved er der. Det kan forhåbentlig bidrage til, at vi igen får banetrafikken op at køre, siger han.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kolding

Vej spærret: Store mængder regn giver problemer i Kolding

Leder For abonnenter

Hvad bilder ministeriet sig ind?

I 2014 besluttede et flertal i Folketinget, at man ville have 14 års dansk indsats i Afghanistan undersøgt med særlig vægt på det civilt-militære samarbejde. Forsvarsakademiet, Dansk Institut for Internationale Studier samt et konsulentfirma skulle står for opgaven, men nu viser aktindsigter til Berlingske, at man i Forsvarsministeriet langt hen ad vejen ikke var tilfreds med især en række kritiske passager i udkastet til den endelig rapport. 14 kritiske passager er enten blevet fjernet eller ændret, således at slutresultatet tegner et mere rosenrødt billede af den danske indsats i Afghanistan, end det oprindeligt var tiltænkt, inden Forsvarsministeriet kom med forslag til, hvor man skulle have slettelakken frem. Nu bliver der i denne verden helt generelt lavet alt for mange rapporter, men denne havde dog det ædle formål at orientere Folketinget om, hvad der var gået godt og skidt. En rimelig idé, skulle man synes, al den stund, at danske soldater sendes ud i livsfarlige missioner, ligesom det danske samfund bruger milliarder af kroner på disse opgaver. Men Forsvarsministeriet syntes åbenbart ikke, at det var nødvendigt for vores folkevalgte eksempelvis at få at vide, at et fælles sekretariat mellem Forsvarsministeriet og Udenrigsministeriet ikke fungerede. Ej heller skulle det frem, at velkendte indretninger som offentlige udbud, der på vores breddegrader er med til at forhindre korruption, faktisk gjorde det modsatte i Afghanistan. Folketinget er altså blevet forholdt væsentliger oplysninger, og det er en skandale, også selv om ministeriet meddeler, at man jo bare kom med forslag til, hvad der skulle ændres eller slettes. Den har man hørt før, og den bliver ikke mere sand af at blive gentaget. Denne sag vidner om, at Forsvarsministeriet og nogle ansatte der har haft mere travlt med at pleje eget ry og karrierer end at oplyse Folketinget sandfærdigt om, hvad der er foregået i Afghanistan. Det er ikke bare uhæderligt, det er at sætte sig over landets øverste parlamentariske forsamling.

Esbjerg

Video: Molboarbejde med massive vandmasser: Bilka-kryds oversvømmet da store regnmængder blev pumpet i ring

Annonce