Annonce
Haderslev

Museet inviterer på en sanselig tur

En interaktiv videoinstallation skal gøre udstillingen mere sanselig for publikum. Foto: Jacob Schultz
Hvor dansk er dansk byggeri og danske haver egentlig? Ny udstilling på Museum Sønderjylland bidrager til debatten om danskhed.
Annonce

HADERSLEV: Jeppe Vium står midt i det mørke rum og bevæger langsomt armene. På den store skærm foran ham kan man se bølgende sorthvide bevægelser, der følger hans, og som - hvis man er gammel nok - bringer minder frem om 1960ernes psykedeliske billeder, der supplerede noget af tidens musik.

Det er en form for grænseløshed, og ordet grænseløs er et centralt begreb i den udstilling, som Museum Sønderjylland netop har åbnet på afdelingen i Dalgade i Haderslev.

Udstillingen

"Grænseløs påvirkning" åbnede den 22. november i Museum Sønderjylland i Haderslev.

Den kan ses frem til skolernes efterårsferie i 2021.

"Grænseløs påvirkning" er et samarbejde mellem Europa Nostra Danmark, Industrimuseet Frederiks Værk og Museum Sønderjylland.

Annonce

Interaktiv

Jeppe Vium er en af folkene bag det lille Haderslev-firma, Flowerhaus, der uden begrænsninger fra museumsfolkenes side har opstillet en digital og interaktiv videoinstallation, som skal gøre udstillingen "Grænseløs påvirkning - dansk bygningskultur gennem århundreder" til en sanselig oplevelse for de besøgende.

Udstillingen handler ellers om noget så fysisk som vores bygninger og haver. Udstillingen, der åbnede den 22. november, er billedrig og vil blandt andet have gæsterne til at tænke over, hvorfor mange danske haver ser ud, som de gør. Man kan se eksempler på den romantiske have, der dukkede op i 1700-tallet og kom fra England.

Med den romantiske have forsvandt de strenge, lige linjer, og haven måtte godt integrere sig i den omkringliggende natur. Haven skulle være til oplevelser og ikke længere en demonstration af magt.

Teglsten er et andet fænomen, vi knytter tæt til Danmark. De blev første gang i Danmarkshistorien anvendt i Valdemarsmuren, der indgår i forsvarsværket Dannevirke i det nordlige Tyskland, men noget så dansk som en mursten havde sin oprindelse længere sydpå i Europa.

Annonce

Køkkengrejet

Udstillingen vil være et bidrag til den brede debat om danskhed, og med udgangspunkt i bygningskulturen rejser den spørgsmålet: Hvor dansk er det, vi opfatter som dansk, egentlig?

Et mere moderne eksempel er funktionalismen, som dukkede op i 1930'erne, som hyldede det rationelle og enkle og fik de tunge møbler ud ad husene. Funktionalismen, der havde sin rod i den tyske skole Bauhaus, rykkede helt ind i hjemmene og satte sit præg helt ned på husmoderens køkkengrej.

Formidlingsinspektør Birgitte Hjort er en af drivkræfterne bag udstillingen. Foto: Jacob Schultz
Der blev arbejdet til det sidste, før udstillingen åbnede. Foto: Jacob Schultz
Må gerne berøres. Byggeklodserne kan give børn - og voksne - en fornemmelse af funktionalismen som byggestil. Foto: Jacob Schultz
En papkasse kan blive en digital runesten. Foto: Jacob Schultz
Et verdenskort er udstyret med smalle kighuller. Gennem dem kan den besøgende se eksempler på, hvordan danskere har påvirket stort byggeri rundt om i verden. Foto: Jacob Schultz
Annonce
Annonce
Danmark For abonnenter

Kurt Beier slipper for tiltale for menneskehandel: - Det skriger til himlen

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Politiet tiltaler Kurt Beier for groft ågeri i sag om slum-lejr: Kræver fængselsstraf

Varde

Blåvand har fået sin sorte by

Leder

Hvorfor er aktivister så forudsigelige?

Danmark

Udenlandske turister fravælger Danmark: Venstre opfordrer til at fjerne seksdages-regel omgående

Danmark For abonnenter

Forstå skandalesagen om de udenlandske chauffører i slumlejr

Annonce