Annonce
Kultur

Musical rykker ind i operaen

Tammi Øst i rollen som den sky og glemte diva Norma Desmond. Foto: Den Jyske Opera
Andrew Lloyd Webbers "Sunset Boulevard" er på Den Jyske Operas program i 2020. Tammi Øst har en hovedrolle.

Musicals trækker stort publikum, og nu rykker genren også ind i Den Jyske Opera.

På programmet for sæson 2020-21 står Andrew Lloyd Webbers bestseller "Sunset Boulevard". Hovedrollen er besat med skuespilleren Tammi Øst, ligesom teaterchef Philipp Kochheim sidste sæson lod en anden skuespiller, Kurt Ravn, spille en hovedrolle i tango-operaen "Maria de Buenos Aires".

Men hvorfor musical i operaen?

- Fordi der ikke er forskel. Det handler om godt teater og dårligt teater, og den her er fantastisk. Moderne operaer tager også moderne instrumenter ind. Her kan vi spille for fuld udblæsning, fordi vi har et stort orkester med 45 mand i Aarhus Symfoniorkester og det store Den Jyske Operas kor. Det er første gang i Danmark, denne musical bliver spillet med så stor besætning, siger Philipp Kochheim.

Han ser med musicalen også en mulighed for at hente et nyt publikum ind.

- Måske får de smag for opera, når de oplever det kæmpe kor og orkester, vi disker op med, og som "Sunset Boulevard" er lavet til, siger Philipp Kochheim og nævner, at Operaen på Det Kongelige Teater spiller musicalen "Sweeney Todd" lige nu.

Annonce

Programmet

Se hele programmet for Den Jyske Operas sæson 2020-21 på www.jyske-opera.dk

Billetsalg til "Sunset Boulevard" åbner mandag 18. november. For øvrige forestillinger foråret 2020. Alt hos Musikhuset Aarhus, landets teaterforeninger og spillesteder.

Gensidig interesse

- Fra nogle musicals glemmer man hurtigt melodierne, når man har forladt salen. Men i "Sunset Boulevard" er der mange, man aldrig glemmer, siger Philipp Kochheim, der jævnligt tager til London for at se musicals.

- Der er forskellige former for opera, og sidste år havde vi en tangoopera med "Maria de Buenos Aires", føjer Kochheim til.

Og hvorfor Tammi Øst i hovedrollen?

- Det handler om aura. Mange spiller godt, men ikke alle skuespillere har aura. Jeg har set hende på Det Kongelige Teater, og interessen for hende til "Sunset Boulevard" gik begge veje. Da hendes pianist så, at vi skulle spille "Sunset Boulevard", sagde han, at hun skulle spørge til rollen, og vi stod med de samme tanker og ville gerne have hende, siger Kochheim.

- Jeg har haft et rigtig godt møde med Tammi Øst. Hun viste mig sin fantastiske parodi på Marlene Dietrich, siger operachefen i Aarhus.

Sky og glemt diva

Tammi Øst, der er 61 år, spiller rollen som Norma Desmond, og som Joe Gillis spiller et andet stort navn, den amerikanske musicalsanger, danser og koreograf Randy Diamond.

Tammi Øst har tidligere arbejdet med operasangere i Det Kongelige Teaters "Horisont", hvor opera, ballet og skuespil var koblet sammen, oplyser hun.

- Men noget lignende "Sunset Boulevard" har jeg ikke prøvet. Jeg glæder mig, og nu kender jeg efterhånden "Sunset Boulevard" godt. Jeg tror, det bliver godt. Ellers havde jeg ikke givet mig i kast med opgaven, siger Tammi Øst.

Tammi Østs rolle handler om den sky og glemte diva Norma Desmond fra stumfilmsæraen. Rollen har før været spillet af så store navne som Glenn Close og Gloria Swanson.

Tammi Øst skal spille musical med Den Jyske Opera. Foto: Den Jyske Opera

Rigoletto kommer også

Musicalsangeren Martin Loft er også med foruden unge talenter fra Det Danske Musicalakademi i Fredericia.

"Sunset Boulevard" er på Den Jyske Operas program fra august 2020.

Billetsalget begynder mandag 18. november.

På operaens program i næste sæson er også krimien "Rigoletto", skrevet af Verdi. Den spiller i efteråret 2020, og i foråret 2021 kommer kærlighedsfesten ud af kontrol i Poul Schierbecks "Fete galante", der er den tredje i Den Danske Serie.

Der bliver også opera for de 3-6-årige med "Her bygger jeg et hus". Ud af ingenting vokser et hus med lyd, musik og magi. det er i foråret 2021.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kommentar For abonnenter

FestiValhal: Stor, større, konkurs?

Det kan godt være, at der nu er dem, som hævder; Hvad sagde jeg? Der er – i tråde på de sociale medier – allerede dem, der mener, at sådan måtte det jo gå! Alt sammen kan det passende høre ind under kategorien: Set i bagklogskabens ulideligt klare lys. Som en falleret byggematador engang udtrykte sig. JydskeVestkysten kunne tidligere på ugen bringe nyheden om, at Skifteretten i Esbjerg har indledt en konkurssag mod Thomas Klintrup, som kendes som manden bag den store musikevent; FestiValhal. Der er, og der vil også fremover være rigtig mange meninger omkring dette musikalske arrangement tæt ved friluftsscenen og Valhal i Jels. Konkurssagen er en trist nyhed. Men det er nu engang sædvanligvis den, der bestiller musikken, som også skal sørge for betalingen. Anderledes kan det ikke være. Men uanset, hvordan sagen ellers vendes og drejes, så står det ikke rigtig til diskussion, at FestiValhal vitterlig fik Jels på kortet. Alting starter som oftest i det små, og sådan var det også med denne festival tilbage i sommeren 2016, hvor der var lidt langt mellem gæsterne. Men som årene gik, så fik musikentusiaster fra nær og fjern mere og mere interesse for det musikalske arrangement. Særligt i 2018 og igen tilbage i maj i år var der fyldt rigtig godt op. I år havde FestiValhal så vokseværk, da en ny scene blev etableret umiddelbart syd for Valhal. Dermed var det en festival med to udendørs scener og en enkelt indendørs, og programmet blev samtidig afviklet over to dage. FestiValhal fortsatte dermed sin vækst. Selv om vækst som oftest betragtes som noget positivt, så ved ikke så få erhvervsfolk, at balancen mellem vækst og resultatet på regnskabets bundlinje kan være en rigtig farlig linedans. Denne balance har også været svær for Thomas Klintrup og hans stab. Økonomien holdt ikke, og i dag står flere samarbejdspartnere tilbage som kreditorer med tilgodehavender. Klintrups iværksættertrang, hans ihærdighed og også visioner for koncert-arrangementet kan ingen fornægte. Han så en mulighed for at udnytte de perfekte omgivelser ved friluftsscenen og søen i Jels. Og Klintrup kæmpede og forsøgte til det sidste med det yderste af neglene at holde fast i sit projekt. For år tilbage var det nærmest en fast tradition med både sommerfest og en open airkoncert på friluftsscenen, men da Jels Idrætsforening tilbage i 2008 brænder fingrene og må indkassere et stort underskud på en ellers forrygende Gnags-koncert, så trækker foreningens festudvalg følehornene til sig. Så blev der stille på friluftsscenen - altså lige med undtagelse af vikingernes huseren hver eneste sommer. Thomas Klintrup var manden, som fik brudt stilheden, når det gælder koncerter. Nu tyder alt på, at den igangværende konkurssag gør en ende på FestiValhal. Trist for i særdeleshed personen Thomas Klintrup og hans nærmeste – men også gevaldigt ærgerligt for Jels. Byen og også Vejen Kommune er blevet et kulturelt arrangement fattigere. Gad vide om der sidder nogen rundt omkring i Jels, som tænker den tanke, at de sidste fire års arrangementer har skabt et fundament for en festival. Noget at bygge videre på … GOD 2. SØNDAG i advent

Annonce