Annonce
Vejen

Musikere og samarbejdspartnere mangler penge fra festival

Mange gæster har gennem årene haft en fest ved FestiValhal-arrangementerne - som her i 2018. I kulissen er der dog flere samarbejdspartnere, som mener, de har penge til gode. Arkivfoto: Jørgen Schultz
Flere samarbejdspartnere bekræfter overfor JydskeVestkysten, at de ikke har fået betaling for deres ydelser i forbindelse med FestiValhal. Lokalt mikrobryggeri har dog lige fået sine penge.

Jels: Arrangøren af FestiValhal, Thomas Klintrup, har tidligere understreget overfor JydskeVestkysten, at aflysningen af ballet lørdag den 5. oktober ikke får nogen betydning for festivalen i de kommende år.

Sikkert er det dog, at en række samarbejdspartnere i forbindelse med FestiValhal stadig siger, at de har penge til gode hos Thomas Klintrup.

JydskeVestkysten har således været i kontakt med samarbejdspartnere og et bookingbureau, som bekræfter problemerne med at få det hele eller dele af de beløb, som de mener at have krav på.

Blandt andet drejer det sig om Jels Vikingespil. Som bekendt skulle ballet indtil aflysningen have foregået i "Valhal", men formanden, Janus Lynggaard, kunne i forvejen godt fornemme, hvor det bar hen.

- Vi undrede os over, at vi ikke havde fået nogen henvendelser omkring afhentning af nøglen. Om fredagen kunne vi så konstatere, at der ikke var gået penge for leje ind på vores konto, og jeg kan derfor bekræfte, at der ikke er betalt leje, siger formanden.

Janus Lynggard understreger, at han ikke selv var med til at lave kontrakten, men fortæller, at det normalt koster omkring 10.000 kroner for private at leje Valhal.

Annonce

Vi har mandag i denne uge endelig fået pengene, men jeg synes, det er tankevækkende, at der skal gå et halvt år.

Tim Hyldal, indehaver af Hyldals Bryghus i Bække

Hovednavn mangler penge

JydskeVestkysten er bekendt med, at FestiValhal skylder et anseligt beløb til Hotel Rødding, som i år leverede mad til festivalen, og gældsposten inkluderede indtil for ganske nyligt også den lokale ølbrygger Tim Hyldal.

Han står bag mikrobryggeriet Hyldals Bryghus i Bække, som leverede øl til årets FestiValhal, men først efter knap et halvt års tovtrækkerier, er fakturaen blevet betalt.

Det eksakte beløb holder han for sig selv, men ølbryggeren fortæller, at han stillede med omkring 400 liter specialøl, hvoraf langt hovedparten blev drukket.

- Vi har mandag i denne uge endelig fået pengene, men jeg synes, det er tankevækkende, at der skal gå et halvt år, siger han og slår fast:

- Det kan vel ikke være så svært at få betalt sin regning, siger Tim Hyldal, som via sin bogholder har sendt adskillige rykkerkrav til Thomas Klintrup pr. mail.

Ved samme FestiValhal-udgave var rockbandet Dizzy Mizz Lizzy det store, musikalske trækplaster med Tim Christensen i spidsen. Bandet hører under bookingbureauet Pdh Music, og herfra kan ejer Henrik Seifert oplyse, at samarbejdet med Thomas Klintrup ikke er gået helt optimalt.

JV har stillet Pdh-ejeren spørgsmålet, om der er problemer med at få, hvad FestiValhal skylder fra denne koncert, hvortil Henrik Seifert i en mail kortfattet svarer:

- Jeg kan bekræfte, at der arbejdes på en løsning. Findes der ikke en løsning, er situationen en anden.

Stoppede samarbejde

Betalingsproblemer er tilsyneladende ikke et nyt fænomen i forbindelse med FestiValhal. I 2018 leverede Vejen-virksomheden Sjov og Lej, som siden har skiftet navn til JP Udlejning, en række praktiske ydelser til festivalen.

Her stillede de således med VIP-telt, toiletvogne, gulv, borde, stole og sikkerhedsudstyr, men herefter stoppede det samarbejde, fortæller ejer Jakob Pedersen.

- Det viste sig, at han slet ikke var til at arbejde sammen med. Jeg gik med til, at han kunne betale på kredit senest otte dage efter arrangementet, da han bad om det, og jeg troede på ham, siger han.

Sådan gik det dog tilsyneladende ikke, men efter at have rykket for det adskillige gange, lykkedes det at få udbetalt hovedparten af de cirka 52.000 kroner, han efter eget udsagn havde til gode. Ifølge Jakob Pedersen skylder Thomas Klintrup ham dog fortsat en mindre del af det oprindelige beløb.

- Jeg forventer ikke at få resten af beløbet, og jeg vil da sige til andre leverandører, at de skal huske at få deres penge, inden de stiller op med noget, siger han.

Flere påstande tilbagevist

JydskeVestkysten havde mandag formiddag en lang samtale med Thomas Klintrup på FestiValhal-kontoret i Jels om ovenstående sager. Denne samtale resulterede i en længere artikel, hvor han fik mulighed for at tage stilling til de forhold, vores kilder har fortalt til os. Han fik samtidig ret til at påpege eventuelle faktuelle fejl.

Thomas Klintrup har læst hele den pågældende artikel, og tirsdag eftermiddag gjorde han det klart, at han ikke kunne stå inde for indholdet. I forbindelse med samtalen mandag har Thomas Klintrup tilbagevist flere af ovenstående påstande.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

JV mener: Udskriv en dosis sund fornuft i en fart

Udeblivelser er et regulært problem i sundsvæsenet. Fordi det er spild af de trængte velfærdsressourcer, når både højt specialiseret personale og dyrt udstyr må vente forgæves på en patient, der ikke dukker op på det afsatte tidspunkt. Derfor er det helt og aldeles håbløst, at et ufleksibelt system tidligere på året betød, at en succes på Kolding Sygehus måtte lægges i graven. Succesen var et forsøg, der gav patienter med en henvisning mulighed for selv at booke en tid til skanning fremfor blot at få stukket systemets tid ud. Forsøget fik antallet af udeblivelser til at falde fra i gennemsnit 14 om ugen til fire. Det viste sig nemlig, at fleksibiliteten betalte sig. At det for patienterne gjorde en forskel. Helt banalt i form af muligheden for at kunne booke en tid, som passede ind med øvrige gøremål. Og sikkert også i form af øget ansvarlighed. En tid, man selv har booket, er svær at udeblive fra. Et sådant forsøg skulle selvfølgelig ikke bare fortsætte, men bredes ud. Ikke bare til andre afdelinger på Kolding Sygehus, men på alle sygehuse. Skulle man tro. Men sundhedsloven er firkantet, og den foreskriver, at patienter skal have en konkret tid i hånden tre dage efter henvisningen. Altså levner loven ikke plads til patientens egen booking. Derfor døde forsøget. Trods et resultat, der uomtvisteligt var positivt for både patienter og sundhedsvæsen. Region Syddanmark skubber på for at få lov til at genoptage forsøget. Ros for det. Forsøget er i sin essens et eksempel på et sundhedsvæsen, der er til for borgerne og ikke det omvendte. Det bør derfor være en formsag for Sundheds- og Ældreministeriet at finde en gangbar vej gennem egne regler og bureaukrati, så patienterne igen kan tages med i planlægningen. Sundhedsloven sikrer vigtige patientrettigheder. Det er godt, og historien viser, at det er nødvendigt. Men det er et sygt sundhedsvæsen, der kvæler gode tiltag i et stift bureaukrati. Må sundhedsministeren reagere hurtigt: Der er brug for en dosis sund fornuft i en fart.

112

Lastbiluheld med skinker: Vindmølletransport får 22 timers ufrivilligt ophold i Ribe

Danmark

Anden brøler fra myndighederne: Derfor må udskældt omskæringlæge fortsætte

Annonce