Annonce
Esbjerg

Musikhus og kunstmuseum bilægger strid om træer

Omdannelsen af forpladsen, som den ses i BIG-arkitekternes streg. Visualisering: BIG
Der skulle være plantet 57 birketræer på Musikhuset Esbjergs nye forplads. Nu bliver det kun 55 - og to af dem flyttes, så Esbjerg Kunstmuseums indgang fremtræder mere synlig.
Annonce

Esbjerg: Musikhuset Esbjerg og Esbjerg Kunstmuseum har tilsyneladende nu sluttet fred efter den nabostrid, der opstod i kølvandet på det igangværende arbejde med at plante 57 opstammede birketræer på Musikhuset Esbjergs nye forplads.

Nu bliver der kun 55 birketræer på pladsen, og et af de træer, som var uhensigtsmæssigt placeret i forhold til kunstmuseets indgang, flyttes, ligesom et andet, der skulle have været plantet ved siden af, bliver sat ned et andet sted.

Forhistorien er den, at der som led i en omdannelse af forpladsen skulle plantes 57 opstammede, pollenfrie birketræer, der omkranser en cirkulær vandkunst med en diameter på 10 meter. Den nye forplads er tegnet af arkitekterne fra Bjarke Ingels Group (BIG), men på Esbjerg Kunstmuseum, hvis gæster også benytter Musikhuset Esbjergs forplads, var man ikke just begejstret for visionerne.

Helt galt blev det i sidste uge, hvor formanden for Esbjerg Kunstmuseum, Jørgen Broch, tilskrev borgmester Jesper Frost Rasmussen (V) med en klage over hele projektet, manglende inddragelse og - mere specifikt - birketræerne, der ville komme til at spærre for kunstmuseets indgang:

"... nu står der et træ lige midt for kunstmuseets indgang – og der er tydeligvis flere på vej ...(..)... (som) overhovedet ikke forholder sig til, at der er mere end én hovedindgang i bygningsfacaden", skrev Jørgen Broch.

Borgmester Jesper Frost Rasmussen (V) gav begge parter besked om, at de selv måtte bilægge nabostriden - og gerne i en vis fart, idet en strid mellem to kulturinstitutioner ikke gjorde noget godt for nogen af dem.

Projektet

Den 14. marts 1997 slog Musikhuset Esbjerg for første gang dørene op til foyeren med de store hvide søjler, der illuderer træer med kroner på et bagtæppe af lysindfald fra taget og de store vinduespartier, der giver et direkte kig ud til byparkens store, gamle træer.

Nu fortsættes arkitekterne Jørn Utzon og sønnen Jan Utzons indendørs skov med en virkelig én af slagsen i form af 57 pollenfrie, opstammede birketræer på den kommende, nye forplads, der også kommer til at rumme en vandkunst, der via en specialudviklet teknik reagerer på lydbølger fra eksempelvis koncerter i Musikhuset.

Poolen, der fremstilles af lokale Aqua Teknik, er baseret på en membran, der sender lydfrekvenser fra eksempelvis en koncert i Musikhuset gennem vandet, der på den måde bevæges på skiftende vis alt efter, hvilken musik, der spilles.

Det er Henning G. Kruse, der har doneret de mange millioner, omdannelsen af forpladsen løber op i, og som siden skal bære hans navn, og han har også selv udvalgt arkitekterne hos den verdenskendte tegnestue Bjarke Ingels Group (BIG) til at udforme projektet.

Torsdag middag holdt direktør for Musikhuset Esbjerg, Torben Seldrup, og direktøren for Esbjerg Kunstmuseum, Inge Merete Kjeldgaard, et møde, hvor det lykkedes at løse striden om i al fald birketræernes placering.


Jeg vil også gerne sige, at vi i det daglige har et rigtig godt samarbejde med Esbjerg Kunstmuseum, hvor vi hjælper hinanden.

Direktør for Musikhuset Esbjerg, Torben Seldrup


Torben Seldrup oplyser til JydskeVestkysten, at tanken bag BIG-arkitekternes placering af træerne var, at gæster skulle gå igennem en skov til indgangene til både Musikhuset og Esbjerg Kunstmuseum.

- Men vi er blevet enige om at fjerne to træer fra projektet, og så flytter vi to andre træer en meters penge, så Esbjerg Kunstmuseum får en indgang, der er identisk med Musikhusets, hvor der er en form for allé. Det giver god mening for alle parter, siger Torben Seldrup, der ikke står med to overskydende træer. Ikke alle træer er nemlig leveret endnu.

- Og af de to, der skal flyttes, er kun det ene plantet, så det er til at overse. Jeg vil også gerne sige, at vi i det daglige har et rigtig godt samarbejde med Esbjerg Kunstmuseum, hvor vi hjælper hinanden - lige i øjeblikket går to af Musikhusets teknikere og hjælper med en udstilling på kunstmuseet, ligesom Esbjerg Kunstmuseum gør brug af hovedfoyeren til de mange børn som er på billedskole i disse uger. Så det er ikke sådan, vi er uvenner i det daglige. Faktisk har vi i mange år haft et fortrinligt naboforhold, selv om vi er uenige om forpladsens udformning, siger Torben Seldrup.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce