Annonce
Indland

Myndigheder fik advarsler om jihadisters formodede svindel

Flere lande har advaret Bagmandspolitiet om mulig momssvindel for millioner. Alligevel blev der ikke reageret.

Myndigheder blev advaret om formodet momssvindel i selskaber knyttet til blandt andre to jihadister. Gennem tre år fik danske myndigheder henvendelser i sagen, men der blev ikke grebet ind, før millionerne var væk.

Det skriver Jyllands-Postens erhvervsmedie, Finans, og dagbladet Information torsdag.

Første advarsel blev givet i 2013 til skattevæsnet og Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og International Kriminalitet (Søik), der ofte omtales som Bagmandspolitiet.

De blev gjort opmærksomme på, at der var mistænkelige aktiviteter i selskaber relateret til de to jihadister, som kan forbindes med både al-Qaeda og Islamisk Stat.

Begge var ifølge myndighedsdokumenter og flere mundtlige kilder på det tidspunkt stærkt radikaliserede, skriver aviserne.

Foruden de to jihadister er også 14 forretningsmænd en del af netværket, der menes over en årrække at have pådraget den danske stat et tab på mindst 800 millioner kroner.

Det har tidligere været fremme, at spansk politi i 2014 kontaktede Bagmandspolitiet i forbindelse med sagen.

Det viser sig dog, at i 2015 kontaktede politiet i Sverige Bagmandspolitiet for hjælp til efterforskning af millionsvindel med relation til jihadisterne.

Også konkursredegørelser viser, at der også løbende blev advaret om formodet momssvindel i selskaberne.

Det er et svigt, at danske myndigheder ikke har reageret på advarslerne. Sådan lyder vurderingen fra Tom Kirchmaier, der er professor og forsker i økonomisk kriminalitet ved CBS og London School of Economics.

- Myndighederne får advarsel på advarsel, men ingen griber ind. Det er et klart svigt fra deres side, siger han i Jyllands-Posten.

Hverken Politiets Efterretningstjeneste (PET) eller Skattestyrelsen har ønsket at kommentere sagen over for aviserne. Bagmandspolitiet oplyser, at anklagemyndigheden ikke kan udtale sig om konkrete personers eventuelle strafbare forhold.

Justitsminister Nick Hækkerup (S) er blevet gjort opmærksom på sagen.

- Det er selvsagt en alvorlig sag, som jeg har en forventning om, at myndighederne behandler med stor alvor, skriver han til Jyllands-Posten og Information.

Flere eksperter frygter, at en del af beløbet, som formodes svindlet, er gået til at finansiere terror.

/ritzau/

Annonce
Den citerede artikel i Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Vejen

Tyv fandt ulåst dør og stjal en Audi

Leder For abonnenter

JV mener: Udskriv en dosis sund fornuft i en fart

Udeblivelser er et regulært problem i sundsvæsenet. Fordi det er spild af de trængte velfærdsressourcer, når både højt specialiseret personale og dyrt udstyr må vente forgæves på en patient, der ikke dukker op på det afsatte tidspunkt. Derfor er det helt og aldeles håbløst, at et ufleksibelt system tidligere på året betød, at en succes på Kolding Sygehus måtte lægges i graven. Succesen var et forsøg, der gav patienter med en henvisning mulighed for selv at booke en tid til skanning fremfor blot at få stukket systemets tid ud. Forsøget fik antallet af udeblivelser til at falde fra i gennemsnit 14 om ugen til fire. Det viste sig nemlig, at fleksibiliteten betalte sig. At det for patienterne gjorde en forskel. Helt banalt i form af muligheden for at kunne booke en tid, som passede ind med øvrige gøremål. Og sikkert også i form af øget ansvarlighed. En tid, man selv har booket, er svær at udeblive fra. Et sådant forsøg skulle selvfølgelig ikke bare fortsætte, men bredes ud. Ikke bare til andre afdelinger på Kolding Sygehus, men på alle sygehuse. Skulle man tro. Men sundhedsloven er firkantet, og den foreskriver, at patienter skal have en konkret tid i hånden tre dage efter henvisningen. Altså levner loven ikke plads til patientens egen booking. Derfor døde forsøget. Trods et resultat, der uomtvisteligt var positivt for både patienter og sundhedsvæsen. Region Syddanmark skubber på for at få lov til at genoptage forsøget. Ros for det. Forsøget er i sin essens et eksempel på et sundhedsvæsen, der er til for borgerne og ikke det omvendte. Det bør derfor være en formsag for Sundheds- og Ældreministeriet at finde en gangbar vej gennem egne regler og bureaukrati, så patienterne igen kan tages med i planlægningen. Sundhedsloven sikrer vigtige patientrettigheder. Det er godt, og historien viser, at det er nødvendigt. Men det er et sygt sundhedsvæsen, der kvæler gode tiltag i et stift bureaukrati. Må sundhedsministeren reagere hurtigt: Der er brug for en dosis sund fornuft i en fart.

112

Se billederne: Væltet lastbil med skinker forventes fjernet mellem klokken 13 og 14

Danmark

Anden brøler fra myndighederne: Derfor må udskældt omskæringlæge fortsætte

Annonce