Annonce
forside

Når "ingen hjælp"- er blevet en trend i Haderslev Kommune

Læserbrev: Jeg har med gru, chok og vrede læst artiklen om en ALS-ramt kvinde fra Haderslev, der må tilkæmpe sig hjælp fra en visitation, der er kold og kynisk og siger "Vi er ikke vant til borgere, der får det så skidt så hurtig". Et "sygt argument" efter min mening. Hvad skal vi som borgere med en visitation, der ikke er sin stilling værdig? En visitation, der ikke kan skelne mellem akut hjælp og ikke-akut hjælp? Og en visitation, der ikke arbejder hurtigt?

For godt et års tid siden var jeg til et møde arrangeret af folkekirken, hvor flere politikere var til stede sammen med Jan Sjursen. Her nævnte jeg følgende "kan Haderslev kommune være bekendt, at dens syge borgere skal testes i sygeseng?"

Haderslev Kommune ligger som bundskraber, når det gælder om hjælp til ældre.

Kommunen har også gjort sig negativ bemærket ved at sende regning på få hundrede kroner til en døende på hospice.

Kære politikere. Det duer ikke med en visitation, der gang på gang sætter spørgsmålstegn ved anerkendt lægelig sygdom. Ekspertviden er nu engang ekspertviden. Det er ej heller i orden med en it-ekspert, der ikke får arbejdet gjort færdigt med en øjenstyret computer, der er en livsnerve til omverdenen.

Hvorfor skal man som borger tilkalde JydskeVestkysten, for at politikerne i Haderslev kan blive klogere?

Kommunens medarbejdere må kunne skelne mellem akut og mindre akut hjælp. Ellers er man ikke den stilling værdig. Jeg har selv kørt i lignende stilling i Århus og taler af erfaring.

Jeg græmmes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Det handler om et ordentligt arbejdsmiljø

Når jeg som medlem af økonomiudvalget har valgt offentligt at gå i rette med Mogens Rerups adfærd, er det for at beskytte vores medarbejdere mod psykisk dårligt arbejdsmiljø og for at tydeliggøre over for medarbejdere, at de har retten til at sige fra over for enhver adfærd, der kritiserer og krænker. Denne sag handler om at sikre et ordentligt arbejdsmiljø bag det arbejde, der sker i forvaltningerne. HK og Dansk Socialrådgiverforening har henvendt sig til Haderslev Kommune og er medunderskriver af brevet, idet begge fagforeninger har udtrykt bekymring for deres medlemmers ve og vel. Desværre har konflikterne stået på i årevis og er kørt i hårdknude, og der er tale om et langvarigt pres på en personalegruppe og af medarbejdere og ledere, der fortsat kan se, at de bliver hængt ud med navns nævnelse til social udskamning på sociale medier. Partsrepræsentanters rolle er at føre sag på borgeres vegne og at varetage borgerens interesser. Det kræver et samarbejde for at få et ofte kompliceret sagsforhold til at gå op, som de fleste har en gensidig interesse i. Kommunen kan afvise en person som partsrepræsentant, hvilket sker i så sjældne tilfælde, at jeg ikke i andre situationer har hørt om dette i Haderslev Kommune. Det sker kun, hvis partsrepræsentanten tilsidesætter borgerens egne interesser i sagen, eller hvis vedkommende optræder truende eller voldeligt over for myndighedspersoner. Brevet til de kommunalt ansatte er det politiske budskab om, at vi tager arbejdsmiljøet seriøst. I brevet er der samtidig en opfordring om at styrke dialogen på arbejdspladsen, så ingen medarbejder skal føle sig alene i konfliktfulde situationer.

Annonce