Annonce
Debat

Når sjællænderne kan få bane til Ringsted, kan vi vel også få en til Billund

Billundbanen: Det koster en del penge at bygge ny jernbane, men når øst Danmark kan få bygget en ny bane fra Ringsted via Køge til København, kan vi her i vest Danmark vel også få en ny jernbane til Billund lufthavn og videre nordpå.

Skrot jernbanebroen over Vejle Fjord, og brug nogle af de sparede penge på en fremtidssikret løsning til Billund og Danmarks næststørste lufthavn. En løsning, der rækker flere generationer ud i fremtiden. Så får flere gavn af investeringen. Prisen bliver under det halve, som jernbanebroen vil koste.

Men hvordan skal linjeføringen være?

Banestykket fra Vejle til Jelling skal det opgraderes og til hvad? Eller skal det forblive som det er, for så bliver det ikke nogen hurtig forbindelse til Billund.

Banen er enkeltsporet og snor sig gennem Grejsdalen, der er flere niveauoverkørsler, og hastigheden er i dag 70 km/t.

Hvis du kører til Billund i bil, er der vist ikke ret mange der kører op gennem Grejsdalen og til Jelling, for derefter at svinge mod Billund.

Det var på tale med en letbane direkte til Billund. Hvad med en ”rigtig” jernbane med to hovedspor fra Vejle til Billund?

Der skal så findes en løsning med at få banen ud af Vejle. Det kunne være en overdækket banegrav eller en højbane, men det må komme an på en nærmere undersøgelse, men er banen først ude af Vejle, kan den i store træk følge motortrafikvejen i direkte linje til Billund for derefter at gå mod nord og tilsluttes den eksisterende bane syd for Give. Således kunne Billund blive en station direkte på strækningen mellem Struer og Vejle. I stedet for den stikbaneløsnin,g der er foreslået, så undgår passagerer fra hele Nordvestjylland at skulle skifte tog.

Hvis den nye bane tilsluttes den eksisterende bane syd for Give, kan banestykket fra Jelling mod Give nedlægges. Problemet med jernbaneoverkørslen af Fårupvejen i Jelling er løst. Banen gennem Grejsdalen kan forblive som den er. Jelling tilsluttes regionaltogs strukturen i trekantområdet med timedrift og stop ved Vejle Sygehus og der kan stadig som turistattraktion, køres med veterantog gennem Grejsdalen og endelig var der måske en mulighed for at Grejsdal station kunne genopstå.

Politikerne taler ofte om at trække i arbejdstøjet, her er nogle ideer, så nu er der mulighed for at smøge ærmerne op og vise, I tænker fremad og langsigtet.

Annonce
Ejgil Drejer Rasmussen
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Danmark skal hænge sammen

Kan man forestille sig en situation, hvor det offentlige dropper investeringen i vejnettet i dele af landet, så borgerne selv må i gang med asfalteringen? Nej selvsagt ikke. Men faktisk er det nogenlunde en parallel beslutning, vores regering har truffet ved at ikke at afsætte midler til bredbåndspuljen i sit udspil til finanslov. Danmark er på vej til at blive næsten 100 procent digitaliseret. Det rummer mange fordele. Både i dialogen med myndighederne og i privatlivet kan det meste hurtigt og bekvemt ordnes via nettet, der samtidig giver adgang til et uendeligt univers af information og underholdning. Forudsætningen for at være en del af det moderne Danmark er hurtigt, stabilt internet. Imidlertid er det fortsat steder i landet, hvor borgerne ikke har denne mulighed. Hermed er de berørte koblet af en central del af infrastrukturen. Konsekvenserne er logiske. Unge familier vælger landet fra, hvis der ikke er net af tilstrækkelig kvalitet. Man skubber således yderligere på den affolkning, der allerede er sat ind af andre årsager. Kreditinstitutternes uvilje til at yde lån til boligkøb i den knap så tæt befolkede del af landet er i forvejen et problem. Men er der heller ikke netforbindelser af en antagelig kvalitet kan boliger på landet blive usælgelige. Samtidig er det svært at drive virksomhed uden bredbånd. Både det lille mekanikerværksted i landsbyen og den moderne landmand er afhængig af computeren. Ansvaret for netforbindelser kan man ligeså lidt som byggeri af veje eller broer pålægge den enkelte. Et eksempel fra Fyn viser således, at det kan koste privatpersoner op til godt 270.000 kroner at få etableret en individuel forbindelse med fibernet. Naturligvis skal staten være sparsommelig. Men en pulje på 100 millioner kroner er ingen kæmpepost på statens samlede udgifter, der i 2018 var på næsten 700 milliarder kroner. For borgerne kan hurtig adgang til nettet til gengæld gøre en verden til forskel. Danmark skal hænge sammen.

Annonce