Annonce
Debat

Når ulykken sker i Syd- og Sønderjylland

Læserbrev: Vi ved alle sammen, at det er frustrerende at sidde i kø, når der sker uheld på motorvejen - ligesom det koster samfundet rigtig mange penge, når det sker. Vejdirektoratets beregninger viser, at det alene i 2016 kostede samfundet 700 millioner kroner i tabt tid.

Ulykker sker desværre -de kan nok aldrig helt undgås. Til gengæld kan vi aktivt gøre noget ved den måde, vi håndterer ulykkerne på - og dermed sikre, at samfundet ikke taber hundredvis af millioner kroner. Vejdirektoratet har derfor sammen med blandt andre Fyns Politi afprøvet nye værktøjer til hurtigere at rydde op efter uheld på Fynske Motorvej. Et af initiativerne er at sende vogne (primært svær- og ladvogne) til uheldsstedet i det øjeblik, der indløber en melding om, at der er sket et uheld på motorvejen. Førhen blev vognene først sendt af sted, når det på ulykkesstedet var konstateret, at der var brug for dem.

Vognene vil fortsat på samme forsvarlige måde bugsere de uheldsramte køretøjer væk fra kørebanen, så de tilskadekomne kan blive efterset i nødsporet, mens den øvrige trafik kan fortsætte upåvirket som hidtil.

Vejdirektoratets initiativ er fornuftigt og fremsynet. For det første vurderes initiativet at kunne reducere det samfundsøkonomiske tidstab med mellem 35 og 70 millioner kroner. Vi kan altså med få midler og ud fra en forholdsvis simpel, men effektiv handlingsplan spare samfundet for store udgifter. For det andet kan vi bruge den tid, vi spilder på at holde i kø, på noget andet og meget bedre. For det tredje viser Vejdirektoratets beregninger, at trafikken på de store veje vil fortsætte med at stige i de kommende år. Derfor vil der være store gevinster - både for den enkelte trafikant og for samfundet som helhed - hvis vi allerede nu bliver bedre til at rydde vejen og genetablere trafikken hurtigt efter uheld. Vi har med andre ord store forventninger til Vejdirektoratets forsatte arbejde med at håndtere ulykker på motorvejsnettet. Den nye praksis med bestilling af vogne har været så succesfuld på Fyn, at vi har udbredt projektet til det øvrige motorvejsnet - heriblandt Sønderjyske Motorvej. Vi håber derfor, at I snart vil kunne opleve de samme positive effekter som fynboerne.

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Drop skattemur for virksomheder

Skatteminister Morten Bødskov (S) pønser på at indføre en skat på, at virksomhedsejere overdrager aktierne i deres selskaber til en erhvervsdrivende fond - ofte i stedet for et traditionelt generationsskifte. Og det kan med det samme slås fast, at det er en ualmindelig dårlig idé. I Danmark har vi en mangeårig tradition for netop at drive selskaber i disse fondskonstruktioner, hvor aktierne fra ejerens holdingselskab skattefrit overdrages til en nystiftet erhvervsdrivende fond, og selskaber som Danfoss, A.P. Møller-Mærsk, Novo Nordisk, Lundbeck, Carlsberg og Grundfos drives netop efter denne model. Det er aldeles uvist, hvad der foregår i skatteministeriet, for forslaget er en del af udspil, der netop skulle lokke flere virksomhedsejere til at overdrage deres livsværk til erhvervsdrivende fonde, og det skorter heller ikke på eksperter, der slår fast, at vedtages Bødskovs forslag, bliver der ikke oprettet flere af den slags ejerkonstruktioner. Til Børsen siger indehaveren af Linak Bent Jensen, at han i en tid har overvejet at overdrage sine aktier til netop en erhvervsdrivende fond, men vedtages dette forslag, sker det helt sikkert ikke. De erhvervsdrivende fonde har vist sig anvendelige i Danmark, hvor mange selskaber konkurrerer globalt. Drives virksomheden gennem en erhvervsdrivende fond, sikrer man sig eksempelvis mod at blive købt af kapitalfonde og andre kortsigtede interesser. Man kan også sikre, at hovedsæder og dermed arbejdspladser bliver i Danmark, og det har mange virksomhedsejere interesser i. Så store, at de donerer hele eller dele af deres familieformuer uden at få en krone for det. Således har eksempelvis stifteren af Blue Water Shipping i Esbjerg, Kurt Skov, for ikke så lang tid siden givet 75 procent af aktierne i sit livsværk til en erhvervsdrivende fond, hvilket sikrer, at virksomhedens hovedsæde skal ligge i Esbjerg samt at virksomheden ikke kan blive opkøbt. Vi må håbe, at et erhvervsvenligt flertal i Folketinget får retvist skatteministeren.

Kolding

Død mand blev glemt i sin lejlighed: Ingen vil tage ansvaret

Sydjylland

Flysager hober sig op i byretter: SF vil have justitsministeren på banen

Annonce