x
Annonce
Sport

Næste års Tour de France rammer bjergene tidligt

Gonzalo Fuentes/Reuters
Allerede på 2. etape skal næste års Tour de France-felt op ad de første stigninger.

Bjergrytterne skal have smurt kæden fra start i næste års udgave af Tour de France, der begynder i Sydfrankrig.

Ruten blev tirsdag præsenteret i Paris, og allerede på 2. etape skal feltet op ad tre stigninger og 3700 højdemeter i området omkring Nice.

Den første uge, der tidligere var reserveret til sprinterne, byder på to bjergafslutninger i et forsøg på at lokke de store navne tidligt i aktion.

- Vi har forsøgt at gøre det så spændende som muligt, men det er rytterne, der skaber løbet, siger løbsdirektør Christian Prudhomme ifølge nyhedsbureauet AFP.

Der er altså lagt op til en Tour, der skal favorisere bjergryttere, ligesom det var tilfældet i den seneste udgave af det franske etapeløb, der blev vundet af den colombianske klatrer Egan Bernal.

I alt rummer Tour de France-ruten otte deciderede bjergetaper og 29 stigninger i fem forskellige bjergområder, og bjergene er spredt ud over hele løbet.

Seks etaper slutter på toppen af en stigning, men Tour-fans kommer til at kigge langt efter de mest sagnomspundne bjerge.

Hverken Alpe d'Huez, Mont Ventoux, Col du Tourmalet eller Col du Galibier er en del af løbet næste år.

Ruten indeholder kun én enkeltstart, som tilmed slutter på toppen af den seks kilometer lange La Planche des Belles Filles, der byder på sektioner med voldsomme stigningsprocenter.

Den 36 kilometer lange tidskørsel er placeret på løbets næstsidste dag, og det er her, næste års vinder vil blive fundet, inden Touren slutter på traditionel facon med paradeetapen til Champs-Èlysèes i Paris.

De 21 etaper strækker sig over i alt 3470 kilometer. Den 218 kilometer lange 12. etape er løbets længste.

Løbet bliver 107. udgave af Tour de France. Det begynder 27. juni i Nice og slutter i Paris 19. juli.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kommentar

Byens butikker skal bruges - også efter coronakrisen

Fredag eftermiddag blev jeg ringet op. Min frisør havde taget fat i sin kalender og var begyndt at kontakte alle de kunder, hun har eller rettere havde en aftale med i sin salon. Min yngste og jeg stod for tur lige før påske, men den tid kan i sagens natur ikke gennemføres, så min udmærkede frisør ville lige høre, om hun måtte ringe mig op på den anden side. På den anden side af coronakrisen. Lad frisøren være bare et eksempel af mange på, hvordan de selvstændigt erhvervsdrivende kæmper for deres forretninger i disse uger. Frisøren får assistance fra Folketingets hjælpepakker, så hun regner med at klare sig, men hjælpepakker gør det ikke alene. For ville kunderne også være hos hende efter coronaen uden et opkald? HERMED TIL BUTIKKERNE i Aabenraas gågade: Mange af dem ligger lukkede hen, enkelte har genåbnet, og flere gør sig samme overvejelse. I denne uge blev vi på redaktionen kontaktet af Gitte Jensen og Solvejg Jensen fra henholdsvis Tinzon House og Ole Chokolade. De ville gerne fortælle, at de var begyndt at samarbejde nærmest under mottoet - køb lidt hos den ene og få noget med fra den anden også. Dette budskab havde de fortalt på Facebook, men som de konstaterede, er de sociale medier ikke alt, og de ville da gerne have lidt hjælp af os gennem både vores trykte og digitale platforme hos Jysk Fynske Medier. Her i kommunen og landsdelen JydskeVestkysten og Aabenraa Ugeavis. DEN SLAGS GØRES under sædvanlige omstændigheder i annoncer, men her har jeg så valgt undtagelsen - ikke for at hjælpe de to forretninger alene. Eller specifikt, men for at lade Gitte og Solvejg og deres butikker være eksemplet på, at krisetider tvinger virksomheder, forretninger og alle andre selvstændige til at lede efter nye veje til indtægterne. Som Gitte Jensen fra Tinzon House formulerer det: - Jeg tænkte, at vi ville være et godt match. For Solvejg og Ole Chokolade er det højsæson i påsken, og hvis nu vi kunne gøre noget i fællesskab, løfte noget sammen, kunne vi måske holde hjulene i gang. For de to butikker og alle andre kan vi håbe, at det lykkes. At de også vil være her på den anden side. For der kommer en dag, hvor normaliteten vender tilbage. Formentlig i små bidder, men også til den tid skal vi huske, at forretningslivet i gaderne kun er der, hvis det bruges. Af os. I DENNE TID har vi opdaget, hvad det vil sige, og hvordan det føles, når gaderne forekommer at være søndagsforladte hele ugen. I flere uger. Der mangler noget. Byens butikker har også brug for dit lokale engagement efter coronaen. Eller som Solvejg Jensen formulerer sit ønske: - Fra kunder hører jeg, at de føler sig skræmte over, at der er så lukket. Sådan kunne det måske blive engang. Vores håb er, at de vil købe lokalt. Og min egen frisør - hun kan bare ringe. PAS PÅ HINANDEN

Annonce