Annonce
Kolding

Næsten hver tiende barn og ung i tandplejen dukker ikke op til deres aftaler

På den kommunale tandklinik i Bramdrupdam har man sat et stort glas op, og hver bold, der kommer i, symboliserer en udeblivelse i klinikken. I år har der foreløbig (til og med november) været 1209 udeblivelser på denne tandklinik. Foto: Lotte Højstrøm
Selv om antallet af udeblivelser i Kolding Kommunes børne- og ungetandpleje er faldet lidt gennem de senere år, udebliver næsten hver 10. patient fortsat. På tandklinikkerne forsøger de nu at gøre børnene og deres forældre mere opmærksomme på problemet.
Annonce

Kolding: Når bisserne skal tjekkes og ordnes hos Koldings børn og unge på kommunens tandklinikker, sker det ofte, at de børn og unge, der har en tid, slet ikke dukker op.

Faktisk er det næsten hver 10. patient, der ikke møder op til deres aftale. Det viser de opgørelser, som man har lavet gennem adskillige år hos den kommunale tandpleje i Kolding.

Det har fået medarbejderne på Kolding Kommunes fire børne- og ungetandklinikker til at begynde at gøre det mere synligt overfor patienterne, at det er et problem, at de bliver væk.

Ifølge kommunens overtandlæge, Chris Holm Christensen, har man i et halvt års tid sat fokus på udeblivelserne på tandklinikkerne på sundhedscentret, Riis Toft, i Bramdrupdam og Vamdrup. Nogle steder fortæller man om omfanget af udeblivelser på en plakat, mens man andre steder har en stor glascylinder med bolde, der symboliserer antallet af udeblivelser.

Udeblivelser i tandplejen

Andel af udeblivelser i Kolding Kommunes børne- og ungetandpleje:

2011: 11,9

2012: 11,7

2013: 10,5

2014: 11,0

2015: 12,4

2016: 8,6

2017: 9,1

2018: 8,7

2019: 8,3 (til og med november)

Annonce

Rigtig træls

- Det er en udfordring, man ser mange steder, og desværre er det meget normalt. Men det er rigtig træls for os, for den tid kunne vi have brugt på noget bedre, selv om vi selvfølgelig forsøger at udnytte tiden, når en patient ikke møder op, siger Chris Holm Christensen.

Han forklarer, at blandt andet tandplejens sms-service har til hensigt at få hjælpe, så flere husker deres aftaler.

- Vi har et stort fokus på at finde løsninger, som fungerer for vores brugere, og vi søger dialog for at finde den rette løsning for den enkelte, når vi ser et udeblivelsesmønster. Derudover kommer der teknologiske muligheder til, som gør det nemmere at huske tiderne, siger Chris Holm Christensen.

Han fortæller, at man desuden overvejer at indføre et nyt bookingsystem, hvor man selv bestiller tid. Før man træffer en beslutning om et nyt stem, skal erfaringerne fra andres brug af det såkaldte borgerbooking dog indsamles.

- Rundt på klinikkerne prøver vi at påvirke omfanget af udeblivelser og sætter fokus på det, så folk er mere bevidste omkring det, siger overtandlægen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Varde

Ingen kære mor: Skoleleder sender eleverne hjem, hvis de overtræder coronaregler

Annonce