Annonce
Kolding

Næsten hver tiende barn og ung i tandplejen dukker ikke op til deres aftaler

På den kommunale tandklinik i Bramdrupdam har man sat et stort glas op, og hver bold, der kommer i, symboliserer en udeblivelse i klinikken. I år har der foreløbig (til og med november) været 1209 udeblivelser på denne tandklinik. Foto: Lotte Højstrøm
Selv om antallet af udeblivelser i Kolding Kommunes børne- og ungetandpleje er faldet lidt gennem de senere år, udebliver næsten hver 10. patient fortsat. På tandklinikkerne forsøger de nu at gøre børnene og deres forældre mere opmærksomme på problemet.

Kolding: Når bisserne skal tjekkes og ordnes hos Koldings børn og unge på kommunens tandklinikker, sker det ofte, at de børn og unge, der har en tid, slet ikke dukker op.

Faktisk er det næsten hver 10. patient, der ikke møder op til deres aftale. Det viser de opgørelser, som man har lavet gennem adskillige år hos den kommunale tandpleje i Kolding.

Det har fået medarbejderne på Kolding Kommunes fire børne- og ungetandklinikker til at begynde at gøre det mere synligt overfor patienterne, at det er et problem, at de bliver væk.

Ifølge kommunens overtandlæge, Chris Holm Christensen, har man i et halvt års tid sat fokus på udeblivelserne på tandklinikkerne på sundhedscentret, Riis Toft, i Bramdrupdam og Vamdrup. Nogle steder fortæller man om omfanget af udeblivelser på en plakat, mens man andre steder har en stor glascylinder med bolde, der symboliserer antallet af udeblivelser.

Annonce

Udeblivelser i tandplejen

Andel af udeblivelser i Kolding Kommunes børne- og ungetandpleje:

2011: 11,9

2012: 11,7

2013: 10,5

2014: 11,0

2015: 12,4

2016: 8,6

2017: 9,1

2018: 8,7

2019: 8,3 (til og med november)

Rigtig træls

- Det er en udfordring, man ser mange steder, og desværre er det meget normalt. Men det er rigtig træls for os, for den tid kunne vi have brugt på noget bedre, selv om vi selvfølgelig forsøger at udnytte tiden, når en patient ikke møder op, siger Chris Holm Christensen.

Han forklarer, at blandt andet tandplejens sms-service har til hensigt at få hjælpe, så flere husker deres aftaler.

- Vi har et stort fokus på at finde løsninger, som fungerer for vores brugere, og vi søger dialog for at finde den rette løsning for den enkelte, når vi ser et udeblivelsesmønster. Derudover kommer der teknologiske muligheder til, som gør det nemmere at huske tiderne, siger Chris Holm Christensen.

Han fortæller, at man desuden overvejer at indføre et nyt bookingsystem, hvor man selv bestiller tid. Før man træffer en beslutning om et nyt stem, skal erfaringerne fra andres brug af det såkaldte borgerbooking dog indsamles.

- Rundt på klinikkerne prøver vi at påvirke omfanget af udeblivelser og sætter fokus på det, så folk er mere bevidste omkring det, siger overtandlægen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kultur For abonnenter

Krig og nye gæster påvirker hverdagen på Badehotellet: Sæson 7 balancerer fermt mellem feelgood og mere alvorsfulde takter

Leder For abonnenter

Det utilgivelige læk

Danmark er et af de mest digitaliserede lande i verden. Det nyder vi som borgere godt af, når vi eksempelvis kan betale i supermarkedet via en app, eller når vi skal i kontakt med offentlige myndigheder og ikke behøver af møde fysisk op. Tager man blot et smut syd for grænsen, vil man opdage et samfund, der virker tilbagestående i forhold til at høste fordelene af et digitaliseret samfund. Men udviklingen har også sine omkostninger. Eksempelvis kan det være svært for ældre at finde ud af selvangivelsen eller anden form for computerkontakt med myndighederne. Disse generationsudfordringer gøres der meget for at afbøde, men nogle omkostninger er af en karakter, så de er utilgivelige. En sådan er Sygehus Lillebælts læk, som netop er blevet kendt i offentligheden, af fortrolige oplysninger om godt en halv million patienter. Kort fortalt har blandt andet cpr-numre, navne og hjerteoplysninger i flere end fem år ligget tilgængelige for alle 26.000 ansatte i Region Syddanmark samt et ukendt antal samarbejdspartnere fra ind- og udland. Regionen og sygehuset er blevet kritiseret for lækket i en afgørelse fra Datatilsynet, men lægelig direktør på Sygehus Lillebælt Mads Koch Hansen har "ikke fantasi til at forestille sig", at nogle ansatte uberettiget skal have gjort brug af patienternes oplysninger. Det kræver nu ellers ingen livlig fantasi at forestille sig, at der blandt 26.000 ansatte samt samarbejdspartnere i ind- og udland skulle findes et enkelt broddent kar, hvis moral og syn på tavshedspligt er flosset. Selv om den i øvrigt afgående lægelige direktørs tillid til sine ansatte kan være sympatisk, er den grænsende til naiv. Desværre oplever vi af og til disse helt utilgivelig læk af personlige oplysninger fra offentlige myndigheder, og netop fordi digitaliseringen af samfundet ikke kan spoles tilbage, er der grund til på det kraftigste at indskærpe vigtigheden af, at have styr på den slags. Mister folk først tilliden til myndighederne, kan det være uopretteligt.

Billund

Åbent hus om byudvikling i Billund

Annonce