Annonce
Læserbrev

Nationale test for at sikre trivsel og læring

Læserbrev: Tak til Anders Thrane for et kærkomment indspark til beslutningen om at gennemføre de nationale test, selv om både corona og uregelmæssigheder vil påvirke det endelige resultat. Jeg har ikke skrevet dette indlæg som et modsvar. Jeg er nemlig ikke imod Anders synspunkter, men jeg vil gerne perspektivere den rute hen til det fælles mål, Anders og jeg formodentlig deler med hovedparten, om at skabe en god skole med trivsel og læring, dannelse og livskvalitet.

Anders er bekymret for, om det nu også er fornuftigt at bruge en klassetime på at teste det faglige niveau, når nu undervisningen allerede er påvirket negativt af den aktuelle situation. Det er en sund bekymring, for der er en del, der skal indhentes.

Min hovedbegrundelse for at stemme for, at vi fortsætter med de nationale test, er at sikre viden om udviklingen på skolerne. Jeg er bekymret for, at de mest udsatte elever også er dem, der rammes mest af coronakrisen. Vi bruger testresultaterne, ikke blot på elevniveau eller klassesniveau, men også på skoleniveau. En grundlæggende værdi for mig som skolepolitiker er at sikre et ensartet højt serviceniveau i hele kommunen, så forældre trygt kan sætte deres børn i hvilken som helst kommuneskole forsikrede om et godt socialt og fagligt tilbud.

Jeg er edsvoren tilhænger af den decentrale ledelsesret på skolerne. Det skal holdes op mod det ansvar, jeg har som politiker.

At lade testningen være op til skolelederne og forældrebestyrelserne, ud fra hvad man måtte mene og måske blive rygende uenige om lokalt, ville efter min opfattelse ikke være fair. Som politiker skal vi skabe rammene, og skolerne udfylde dem.

Nationale test er for mig en rammebeslutning, og jeg ønsker at bidrage til at skabe gode rammer.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
112

Natteravnen er i fare for at uddø lokalt

112

Voldsom bilbrand vækkede beboere

Annonce