Annonce
Debat

Nedskæringer på gymnasier skal helt væk

Læserbrev: Uddannelse er vores vigtigste råstof. I vores del af landet har vi et efterslæb på uddannelse, og regeringens årlige 2 procents nedskæringer er meget kritisk for vores uddannelsesinstitutioner.

Nu lægger man så op til at give en pose penge - 500.000 kr. om året 2019 - 2022 til enkelte gymnasier i Vejen og Grindsted, samtidig med at man i øvrigt viderefører grønthøsterbesparelserne. Derfor vil resultatet stadig være nedskæringer på alle gymnasier og dermed færre penge til at sikre en god undervisning.

Og det er ikke småpenge, vi taler om. På flere lokale gymnasier er der skåret flere millioner kroner fra 2015 - 2018.

Besparelserne udgør en særlig trussel mod gymnasierne uden for de store byer, og jeg er meget tilfreds med, at Socialdemokratiet går til valg på at fjerne besparelserne.

Vi skal også se på, hvordan vi kan omlægge taxametersystemet, så det i højere grad tilgodeser de gymnasier i landdistrikterne, som i dag er pressede på økonomien.

Ungdomsuddannelserne har stor betydning for vores lokalområde. Det gælder både, når vi taler om nærhed og betydningen af, at vores unge ikke skal have langt til deres uddannelse, men også når det handler om bosætning i en attraktiv kommune.

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Naturligvis har bro følger

Før etableringen af den faste forbindelse over Storebælt var den ingen ende på bekymringerne. Fisk, fugle og pattedyr ville blive truet, måtte man dengang forstå. Efter hensynet til samfundets interesser samt følgerne for flora og fauna blev holdt op mod hinanden, blev bro og togtunnel alligevel bygget. Som bekendt gik verden ikke under. Nu foreligger en rapport om de naturmæssige konsekvenser af en bro mellem Als og Fyn. Vurderingen blev udarbejdet i januar, men er først nu offentliggjort. Forklaringen på forsinkelsen er ukendt, men måske har Vejdirektoratet slet og ret skammet sig over konklusionens banalitet. Broen vil medføre uoprettelig påvirkning af natur og dyrelivet både i anlægs- og driftsfasen. Naturen vil blive påført skader, der ikke kan gøres om, vurderer specialisterne således. Og ja, det er givetvis korrekt. Sådanne konsekvenser ligger i anlægsarbejders natur. Selv en mindre cykelsti forandrer landskabet for bestandigt. Musereder bliver ødelagt, frøer fordrevet og regnormene kan ikke længere komme op. Men skulle man af den grund undlade at sikre børns liv og førlighed på skolevejen? Svaret giver vist sig selv. Naturligvis er sammenligningen sat på spidsen og konsekvenserne af et brobyggeri ulig større end følgerne af en cykelsti. Men der kan alligevel drages nogenlunde ens konklusioner. Fordele og ulemper skal afvejes. Vi skal passe på vores miljø – ikke mindst når der er tale om et sårbart område som farvandet mellem Als og Fyn. Vil byggeri og drift have katastrofale konsekvenser for naturen, må planerne opgives. Broen skal heller ikke etableres, hvis det ikke giver overordnet mening økonomisk og samfundsmæssigt. Til gengæld skal der bygges, hvis hensynet til vores fælles bedste taler for det, og der ikke er udsigt til virkelig alvorlige skader på omgivelserne. Vi må ikke ende samme sted, som vores naboer mod syd, hvor naturklager kan forsinke etableringen af vigtig infrastruktur i år eller nogle gange ligefrem årtier.

Team Esbjerg

Dagens gode nyhed: Esbjergs håndbolddronnning laver ny aftale - derfor forlænger Estavana Polman

Annonce