Annonce
Læserbrev

Nej, Sønderborg er nemlig ikke København

Annonce

Læserbrev: Man kan forstå på Rikke Lock Harvig at Sønderborg ikke er København (JydskeVestkysten den 18. oktober), så med andre ord: fordi parkeringsproblemerne i hovedstaden er værre end i Sønderborg, skal vi altså bare lade stå til i Sønderborg og gøre ingenting.

Bor man i midtbyen, eller er man blandt de mange, der arbejder her, så oplever man hver eneste dag hvordan dét at finde en parkeringsplads kan være en udfordring af de helt store. Særligt fordi størstedelen af parkeringspladserne i midtbyen er tidsbegrænsede, men det kan vi selvfølgelig lave om på, for som politikere er det en beslutning vi kan træffe. Udfordringen er dog, hvor skal de handlende så parkere? Ved slottet? På Ringriderpladsen?

Det har tidligere været fremme at kunne man bare få flere over i den kollektive trafik, så ville dét løse udfordringerne, men vi bor i en del af landet, hvor det at have en bil, for mange er nødvendigt for at kunne komme på arbejde, handle ind eller blot at komme hjemmefra i weekenden.

Vi kan selvfølgelig godt investere 5-10 mio. kr. - om året - i flere busafgange og nye ruter, således den kollektive trafik kan blive et reelt alternativ til privatbilismen, men faktum er desværre bare at byrådet netop har nikket til direktionens forslag om at spare fire mio. kr. i budgettet til netop den kollektive trafik …

Vi er altså nødt til at forholde os til at Sønderborg ikke er København, vi har hverken S-tog eller metro og busserne afgår bestemt ikke hvert 5. minut – og da slet ikke i weekenden. Bilerne er kommet for at blive, og udviklingen de seneste 10 år viser at der kun kommer endnu flere i fremtiden.

Det er den virkelighed vi må forholde os til. I disse klimatider har selv elbiler brug for steder at parkere.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Debat

Lad os nu få den cykelbro

Annonce