Annonce
Erhverv

Netflix har hevet flere nye kunder til skærmene end ventet

Lucy Nicholson/Reuters
Netflix har fået 8,76 millioner ekstra abonnenter i fjerde kvartal 2019. Det er en million flere end ventet.

Mange flere end ventet valgte at begynde at abonnere på streamingtjenesten Netflix i de sidste måneder af 2019.

Med 8,76 millioner flere betalende kunder i fjerde kvartal ligger streaminggiganten et godt nøk over de 7,63 millioner, som er gennemsnittet af, hvad en række analytikere havde forventet.

Det fremgår af en meddelelse fra Netflix i forbindelse med offentliggørelsen af årsregnskabet for 2019.

De flere betalende kunder er kommet, i forbindelse med at tredje sæson af den roste serie "The Crown" blev tilgængelig, ligesom Netflix-filmene "Marriage Story" og "The Irishman" er nomineret til blandt andet den fornemme filmpris Oscar.

I første kvartal af 2020 forventer tjenesten ikke lige så meget medvind, når det kommer til antallet af kunder. Her satser Netflix på at hive syv millioner ekstra kunder til skærmene, hvilket er en del under de 8,82 millioner, som analytikere dog forventer.

En af grundene til det mere forsigtige bud er, at der er kommet nye konkurrenter på streamingmarkedet. Det er Disney+ og Apple TV+, som vil kæmpe om nogle af de samme kunder.

Netflix har dog i et brev til investorerne skrevet, at selskabet står godt i forhold til det øgede konkurrence.

- Vi har et stort forspring i streaming, og vi vil arbejde videre på det ved at fokusere på det samme, vi har fokuseret på i de seneste 22 år - at gøre kunderne glade.

- Vi tror på, at hvis vi gør det godt, vil Netflix blive ved med at blomstre, skrev selskabet i brevet.

Desuden henviser selskabet til, at hver abonnent gennemsnitligt har brugt mere tid på tjenesten i fjerde kvartal end tidligere, på trods af at der er kommet to nye konkurrenter på markedet.

/ritzau/Reuters

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Stor ståhej for ingen krænkelse

Det er fastelavnstid og dermed højsæson for det at klæde sig ud, og hvis du tror, at det er sjov og ballade, har du sovet i timen. Udklædning tager man ikke let på i dag. Der er vildt mange hensyn, der skal tages. En god udklædning skal ikke bare være flot, sjov, vellignende eller godt tænkt. Den skal være politisk korrekt. Ve dig, hvis du begår en fejl. TV2-vært Mette Helena Rasmussen, mest kendt fra programmet Nybyggerne, tog et muslimsk tørklæde på og lagde et billede af sig selv på Instagram. Klar til fest. Så stod hun ellers for skud. Som var hun selve tønden til en fastelavnsfest, haglede slagene ned over hende. Hun blev kaldt racist. Hun blev kaldt dum. Hun skyndte sig at undskylde. Det er den typiske reaktion i sådanne sager. En hurtig undskyldning. Det var også sådan Canadas premierminister, Justin Trudeau, i efteråret, krisehåndterede, da et gammelt billede fra en udklædningsfest i 2001 dukkede op. Det viste ham som Aladdin med ansigtet malet brunt. Undskyld. Undskyld. At man tyr til undskyldning og tilbagetog, når uvejret rejser sig, er forståeligt. Kritikken er ofte overvældende, og stemplet Racist er voldsomt. Det ville dog være befriende om nogen turde møde larmen med et: Ti dog stille. Det er så uhyre let at blive krænket, og mange lever tilsyneladende deres digitale liv i en evig på jagt på sager, der kan stimulere raseriet, og det var lige præcis en sådan gruppe tapre netsoldater, som for i flint i kommentarsporet, da Mette Helena Rasmussen havde lagt sit billede på nettet. Programmet ”Kulturen på P1” undersøgte sagen, talte med en række muslimske kvinder – ikke en var provokeret eller krænket. Alle var derimod forbløffede over hele affæren. Det vil tynde så dejligt ud i krænkelsesdebatterne, hvis vi hver især nøjes med at blive krænket på egne vegne. Føler vi os alligevel draget til at tage en minoritet i forsvar, det behov kan opstå, vil det klæde engagementet, om vi sikrer os, at vores hjælp og indsats faktisk er efterspurgt af dem, vi har tænkt os at agere talsmænd for. Og er den ikke det: Så ti dog stille.

Annonce