Annonce
Esbjerg

Nordfynsk historieskrivning på Esbjerg Havn: Skibsfart afprøver biodiesel på raps

Nordfynske Emmelev A/S tankede forleden for første gang nogensinde i Skandinavien et skib med  biodiesel. Det skete på Esbjerg Havn. Foto: Presse
For første gang i Skandinavien blev et skib tanket med biodiesel. Det skete forleden på havnen i Esbjerg som en del af en omstilling til en mere klimavenlig skibsfart.
Annonce

Esbjerg: Raps sørger nu også for fremdriften til søs.

Forleden blev det store tankskib Key Bora i Esbjerg nemlig tanket med biodiesel fra Emmelev A/S i Otterup, oplyser den nordfynske virksomhed i en pressemeddelelse. Denne biodiesel er produceret på grundlag af raps fra danske marker og erstatter diesel.

Det er ifølge Morten Simonsen, der er medejer af Emmelev, første gang i Skandinavien, et skib tanker biodiesel, og generelt er det sjældent, at biodiesel indgår i brændstof til havs. Men flere og flere tager hensyn til klimaet, og biodiesel indgår i stigende grad som brændstof på busser og tunge lastbiler og nu til skibsfarten. Biodiesel produceret på raps fortrænger ifølge Emmelev 72 procent af den CO2, som almindelig fossil diesel udleder, og dermed vil tankskibet Key Bora, hvis det sejler på 100 procent biodiesel, være fire-fem gange mere klimavenlig, end hvis der blev tanket ren diesel.

Annonce

Politisk tilfredshed

Medieinteressen for tankningen var stor, og til stede var også transportordfører for Det Konservative Folkeparti, Niels Flemming Hansen.

- Biodiesel er en del af løsningen i en tid, hvor vi arbejder med mange forskellige muligheder for at nedbringe CO2-udledningen. Jeg tror ikke, vi finder kun en løsning, og biodiesel har den fordel, at det umiddelbart kan bruges i dieselmotorer uden tekniske ændringer, udtaler Niels Flemming Hansen i meddelelsen, da han sammen med Morten Simonsen drejede på hanen og dermed satte tankningen i gang.

Annonce

På vej til Amsterdam

Key Bora satte kort efter kurs mod Skagen og siden Amsterdam. Key Bora sejler med olie og kemikalier i den nordlige del af Europa, og på broen udtrykte kaptajnen tilfredshed med, at der nu kan sejles mere miljøvenligt.

Medejer Morten Simonsen, Vemmelev, Sales manager Søren Madsen og folketingsmedlem Niels Flemming Hansen (K) var med på havnen i Esbjerg,, da tankskibet Key Bora blev tanket med biodiesel. Det skete forleden, og er første gang i Norden. Foto: Presse

Med til tankningen var også sales manager Søren Madsen fra Nordic Marine Oil, som er specialiseret i forsyning af bunker og smøreolie til skibsfarten. Han forklarede, at skibsfarten skal reducere CO2-udledningen med 40 procent fra 2018 til 2030. Sektoren har fået mulighed for selv at finde frem til løsninger og vise handling inden 2023, forklarede han.

Ifølge Emmelev-medejeren er biodiesel produceret på raps et omkostningseffektivt bidrag til at nå målet om 70 procent CO2-reduktion i 2030:

- I en situation, hvor der især indenfor den tunge transport vil være en betydelig andel af dieseldrevne køretøjer mange år frem, er biodiesel på raps en god overgangsløsning, siger Morten Simonsen.

Bio-diesel

Dansk første generations-biodiesel fra Emmelev har en certificeret 72 procent CO2-reduktion sammenlignet med fossil diesel.

Biodiesel kan anvendes direkte i biler og maskiner, der i dag kører på fossile brændstoffer, og kan øjeblikkeligt bidrage til CO2-reduktionen fra transportsektoren, uden at der skal opbygges ny infrastruktur eller udskiftes materiel.

Alt biomasse fra rapsmarken anvendes i produktionskæden. Det primære produkt er foderkager, men også glycerin til den farmaceutiske industri. Biodiesel udgør således kun 20 procent af markens biomasse, forklarer han.

Dermed er biodiesel-produktion også med til at styrke dansk foderproduktion og undgå øget sojaimport fra blandt andet Sydamerika.

Annonce
Esbjerg For abonnenter

Ansat på plejehjem under coronaudbrud: - Det gør ondt at se døende beboere i øjnene, når man ikke har en chance for at give den nødvendige omsorg

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce