Annonce
Livsstil

Nordisk design, gammelt håndværk og en lille smule magi: Iittala fylder 140 år

Alvar Aaltos vase fra 1936 er blevet et ikon for det finske designbrand Iittala. Den bliver stadig mundblæst på fabrikken i Finland, hvor 65 glaspustere er ansat. Det er det sidste glasværk tilbage i landet. Aalto betyder for resten bølge, og det siges, at have inspireret til vasens form. Foto: Iittala
Mellem skov og sø ligger Iittalas glasværk, hvor der i 140 år er blevet pustet glas. Nu er værket det sidste af sin slags i Finland. Til gengæld skaber de tilbageværende 65 glaspustere stadig designikoner, som bliver solgt over hele verden. Historien om Iittala er også historien om Finlands udvikling, om socioøkonomiske forandringer og om skønheden i naturen.

Finsk glas minder om skovsøer, istapper og dugdråber. Og om solen, der glinser i havet. Det er et håndværk, der er perfektioneret, har været udfordret og genopfundet gennem tusinder af år.

Midt i den natur, hvor finske designerne ofte har fundet deres inspiration, blev glasværket og senere designbrandet Iittala grundlagt for 140 år siden. På kanten af en af landets mange søer og tæt på skoven fandt den svenske glaspuster Petrus Magnus Abrahamsson alt, hvad han skulle bruge til at få gang i glasovnene. En togstation var her også, så sand, soda og metaller kunne transporteres til værket, der blev opkaldt efter landsbyen.

I en del år producerede glasværket brugsgenstande efter svenske og centraleuropæiske forme, der sjældent kunne skelnes fra, hvad andre glasværker skabte. Men med industrialiseringen og befolkningens nye materielle behov voksede designfaget frem. Iittala-glas fik sit nordiske, enkle, æstetiske udtryk. Tilsat en lille smule finsk magi.

Annonce
1936: Alvar Aaltos berømte vase. Denne hedder model no. 9750, men kendes bedst som Aaltovasen. Den er mundblæst og blev skabt første gang i 1936. Den er stadig i produktion på glasfabrikken. Foto: Johnny Korkman

- Stadig den dag i dag taler glaspusterne om deres arbejde som noget, der er magisk, siger arkitekt Florencia Colombo, der sammen med industriel designer Ville Kokkonen har skrevet bogen ”Iittala”, som udkommer 6. maj på Phaidon.

Sammen står forfatterne også bag 140-års-jubilæums-udstillingen ”Kaleidoscope: From Nature to Culture” på Design Museum Helsinki.

Florencia Colombo er arkitekt og forfatter til bogen ”Iittala”, som hun har skrevet sammen med industriel designer Ville Kokkonen. Bogen udkommer 6. maj. Foto: Kokkonen/Colombo

I landsbyen Iittala ligger det eneste tilbageværende finske glasværk, hvor 200 ansatte arbejder. Her puster 65 af dem glas side om side med robotter, der skaber de pressede glasgenstande. I 1400 grader varme ovne smelter sandet til en blød, næsten flydende masse, som glaspusterne former med tyngdekraft og træværktøj, eller som bliver presset i stålforme. Her skabes poetiske, legende fugle i Oiva Toikkas streg og enkle bølgende drikkeglas i Aino Aaltos funktionalistiske filosofi. Også Aalto-vasen, opkaldt efter Ainos mand, Alvar Aalto, bliver stadig mundblæst i fabrikkens hal. Det er den blevet siden 1936.

Når man ser, hvordan den glødende glasmasse bliver til hårdt, koldt og smukt formet glas i hænderne på glaspusterne, forstår man trangen til at kalde det magisk. Gennem årene har fabrikken været med til at rykke grænserne for, hvad der var muligt at skabe med glas: Hvordan man kunne forme det, farve det og fortælle med det. For til grund for magien ligger en nysgerrighed og opfindsomhed, som Iittala har hæget om gennem tiden.

Bundet til Finlands historie

Glasværket har udviklet sig i takt med forandringerne i Finland. Nogle gange har værket endda udstukket vejen for en ny måde at leve på. Andre gange har det fulgt de kulturelle strømninger, forklarer Florencia Colombo. Hun fortæller, at en af Iittalas første designere, Kaj Franck, sagde, at ingen designer er uafhængig af den tid og den kulturelle sammenhæng, han eller hun lever i. Han havde om nogen en funktionel og æstetisk tilgang til glasdesign. Og var i 1930’erne en af de første designere, som glaspusterne arbejdede sammen med.


Det er ikke en overdrivelse at sige, at stort set alle finske hjem har Iittala-genstande.

Jukka Savolainen, direktør for Helsinki Design Museum


De rene linjer blev kombineret med den nordiske æstetik og fornemmelsen af den finske natur. Det gav flere design, der har overlevet deres tid og stadig er i produktion. Glasprodukterne tilfredsstillede befolkningens behov for at skabe en ramme om det gode liv, mens middelklassen voksede, og fremgangen i efterkrigstiden begyndte. Mange finner delte de danske designeres idéer om demokratisk design og skabte smukke hverdagsgenstande til overkommelige priser.

Men Finlands historie har også på helt konkrete måder sat sit aftryk på Iittalas glasproduktion. De gange, det politiske landskab gjorde, at man ikke kunne importere sand, fik glasgenstandene en grønlig tone af det høje jernindhold i det finske. Da Finland havde 100-års-jubilæum, skabte glasværket en ny, ultramarineblå glasfarve, der minder om nuancen i flaget, for at fejre det. Og nu er det bæredygtighedsdogmet, der giver Aalto-vasen og Jasper Morrisons Raami-drikkeglas et grønligt eller brunligt skær af 100 procent genbrugt glas.

Glaspusterne arbejder sammen om at skabe en af Oiva Toikkas farverige fugle på Iittala-fabrikken. Billedet her er taget i 2014. Foto: Iittala

- Iittala er et designikon i Finland og internationalt. Men det er mere end det. Det er et ikon på den nordiske livsstil. Iittala personificerer idéen om det gode liv. At skabe funktionelle genstande til hverdagslivet og til alle har været en del af kernen, og det har gjort Iittala til en integreret del af livet i Finland. Det er ikke en overdrivelse at sige, at stort set alle finske hjem har Iittala-genstande, siger direktøren for Helsinki Design Museum, Jukka Savolainen.

Annonce

Fra natur til kultur

Naturens ressourcer har siden 1881 været en nødvendighed for glasværket. Uden vandet, sandet og skoven havde der ikke været glasproduktion ved landsbyen Iittala. Men ved siden af den åbenlyse forbindelse mellem de naturlige råmaterialer og glasværket, er der også inspirationen som mange af Iittalas designere har fundet i de finske skove, søer, havet eller vinteren.

- Det er resultatet af den iboende dialog, som finner altid har haft med deres territorium og miljø. En vedvarende, efterlignende tilgang til naturen har givet designerne et poetisk formsprog, måske forstærket af den flydende karakter af glasset selv, og det har resulteret i virkelig sublime værker, siger Florencia Colombo.

I Finland har naturen haft en stærk indflydelse på opfattelsen af verden. På en måde så det adskiller den finske kultur fra andre landes kultur. Gennem midten af det 20. århundrede blev forholdet mellem natur og kultur endda en del af kulturel og politisk propaganda. Billeder af skove og søer fra det ubeboede finske landskab blev et billede på finsk selvstændighed. I Iittalas glasværk blev landskabets temperament formet i glas.

Men designerne kunne ikke gøre arbejdet alene. De arbejdede tæt sammen med glaspusterne. Glaspustning er et håndværk, som ofte er nedarvet gennem generationer i de samme familier. Det er også et håndværk, der er forbundet til en følelse af forundring og fascination. Eller som de siger på Iittalas fabrik: magi.

En af Iittalas glaspustere arbejder sammen med en lærling. Billedet er fra 1950’erne. Foto: DM image archive

- Glaspusterne fungerer som designernes forlængelse. De fortolker formerne. Deres hænder, øjne, åndedræt og opmærksomhed former materialet. De bruger hele kroppen og dens bevægelser, når de forvandler det glødende glas ved hjælp af kemi og håndværk til visuelle og håndgribelige genstande. Nu er noget af produktionen mekaniseret, og robotter presser drikkeglas side om side med glaspusterne, der blæser form i Aalto-vaser, fortæller Florencia Colombo.

Ville Kokkonen er industriel designer og forfatter til bogen ”Iittala”, som han har skrevet sammen med arkitekt Florencia Colombo. Bogen udkommer 6. maj. Foto: Kokkonen/Colombo

- Det er faktisk magisk at se, siger hun.

Gennem Iittalas historie har skønhed skabt en forbindelse mellem poesi og den socioøkonomiske udvikling af samfundet. Forholdet mellem den finske natur, der altid har været mytisk, den voksende materielle kultur og det nedarvede, tusind år gamle håndværk har givet Iittalas værker er æterisk, overnaturligt strejf.

Og måske er det netop det, der gør, at de bliver uafhængige af tid og sted og stadig er spændende at se på i dag.

Iittala 140 år

I november 1881 blev Iittala-glasværket grundlagt ved den lille finske by af samme navn. Siden er glasværket fusioneret med andre glasværker og keramikproducenter og er nu et stort, finsk designbrand.

I anledning af Iittalas 140-års-jubilæum har arkitekt Florencia Colombo og industriel designer Ville Kokkonen skrevet den første store bog om Iittalas historie. Den hedder helt enkelt ”Iittala” og udkommer 6. maj 2021 på forlaget Phaidon. Bogen er på engelsk.

Forfatterne står også bag udstillingen ”Kaleidoscope: From Nature to Culture” på Helsinki Design Museum. Den bygger på en omfattende samling af Iittalas værker, tegninger og historie, som designmuseet ligger inde med. Mere end 11.000 værker har kuratorerne skullet vælge mellem. Udstillingen skulle være åbnet i marts, men coronarestriktionerne i landet betyder, at museet stadig holder lukket. Udstillingen vil efter planen være tilgængelig frem til 19. september 2021.

Se mere på Iittala.com, designmuseum.fi og phaidon.com.

Florencia Colombos og Ville Kokkonens bog ”Iittala” udkommer 6. maj på Phaidon. Det er det første store bogværk om brandet Iittala og fortæller glasværkets historie fra forskellige perspektiver, som samfundsudvikling, designhistorie og materialer og mange flere temaer. Foto: Phaidon
2020: Genanvendt glas, der bliver brugt til Iittalas kollektion lavet af 100 procent genbrugsglas. Man kan blandt andet købe Aalto-vasen og Raami-drikkeglas i det bæredygtige materiale. Foto: Iittala
Annonce
Esbjerg

Tag kandidattesten her

Livsstil For abonnenter

Spørg advokaten: Hvordan sikrer jeg, at mine begravelsesønsker bliver fulgt?

Danmark

Fredagens coronatal: Yderligere 1270 er testet positive for corona

Sydjylland

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Annonce
Annonce
Annonce
Kultur

Grove fuger og gamle munkesten: Ribes gamle kloster har fået en overhaling til godt én million kroner

Esbjerg For abonnenter

Pædagogen Lone vil slippe kontrollen over børnene: - De bliver skrøbelige, hvis vi ikke lader dem slå sig på en hammer eller falde ned fra et træ

Sydjylland

Smitteproblemer bliver mindre i fem kommuner, men trænger sig på i en anden: Syd- og sønderjysk kommune har nu tre-cifret smittetryk

Aabenraa

Motorcykel-ulykke i Padborg: 32-årig mand erklæret død

Aabenraa

Ikke set siden onsdag: Efterlyst mand fundet død i skovområde

Tønder For abonnenter

Trine Jepsen siger farvel til Schackenborg: - Jeg skal være kvinde i eget hus

Esbjerg

Se videoen med kite-surfing på oversvømmelserne: Flere har taget en hurtig tur på regnmasserne

Sydjylland

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Varde

Nu er firmaet bag Danmarks bedste burger flyttet ud af kommunen: Slut med naboklager over lugten af stegte løg

KANDIDATTEST

Ved du hvem, du vil stemme på? Tag kandidattesten her

Sønderborg

Vores tidligere vaner er vendt tilbage, men håndspritten står stadig: Derfor er pandemiens restriktioner hurtigt blevet fortid

Aabenraa For abonnenter

Sønderjysk cykelkaptajn ramt af to blodpropper: Vi tager én dag ad gangen

Erhverv

83 års industrihistorie på danske hænder er slut: Kolding-virksomhed er blevet opkøbt og 135 ansatte får ny ledelse

Annonce