Annonce
Kolding

Nu bliver linjeføringen af ny sydlig ringvej låst fast

Ringvejen tænkes tilsluttet Vonsildvej i rundkørslen ved Ødisvej, og ved Sjølundvej bygges en trebenet rundkørsel. I øst tænkes vejen afsluttet i en ny rundkørsel på Skamlingvejen. Kort: Kolding Kommune

Koldings vejansvarlige politikere har godkendt ny sydlig ringvejs forløb fra Vonsild til Skartved. Nu kommer linjeføringen i høring i otte uger. Arbejdet med at bygge vejen ventes i gang indenfor tre år.

Kolding: Så er Kolding Kommune meget tæt på at lægge sig fast på den endelige linjeføring for en ny sydlig ringvej mellem Skartved syd for Dalby og Vonsild. Vejen skal løbe på en 5,2 kilometer lang strækning mellem Vonsildvej ved Ødisvej og Skamlingvejen ved Skartved i nordøst.

Politikerne i teknik- og klimaudvalget har netop godkendt en rapport, som beskriver vejens påvirkning af miljøet - og herunder forvaltningens endelige forslag til vejens linjeføring.

Nu skal rapport og linjeføring i offentlig høring i otte uger, hvor alle har mulighed for at komme med bemærkninger og indsigelser, hvorefter politikerne i Kolding Byråd skal afgøre, om de vil udstede tilladelse til at bygge vejen. Den beslutning skal efter tidsplanen træffes i slutningen af august.

- Og så har vi derfra tre år til at komme i gang med at bygge vejen, ellers bortfalder tilladelsen. Så det forventer jeg bestemt, at vi gør, siger formanden for teknik- og klimaudvalget Jakob Ville (V).

Annonce

Tidsplan

Miljøkonsekvens-rapporten om den sydlige ringvej og linjeføringen af den kommer i offentlig høring i otte uger i februar og marts.Derefter bearbejder by- og udviklingsforvaltningen alle indsigelser og bemærkninger og fremlægger sagen for politikerne i plan-, bolig- og miljøudvalget i slutningen af maj til godkendelse.

I august afgøres sagen endeligt i byrådet. Byrådets godkendelse er ensbetydende med, at der gives tilladelse til at anlægge vejen.

210 millioner

Der er endnu ikke sat penge af på kommunens budget til den planlagte ringvej, som anslået vil koste 210 millioner kroner.

- Men jeg håber, at ringvejsforbindelsen kommer med i overvejelserne, når vi skal fordele pengene i kommunens investeringsfond op til budgetforhandlingerne i efteråret. For ringvejen vil både skabe udviklingsmuligheder i Vonsild-området og aflaste midtbyen for trafik, siger Ville. Han peger på, at vejen kan bygges i etaper over flere år.

Lidt træls

Ringvejen vil berøre forholdsvist få lodsejere - nærmere bestemt 17, hvoraf enkelte til gengæld har mange arealer, der støder op til den planlagte vej.

Kommunens trafikchef Martin Pape oplyser, at der har været holdt såvel et fællesmøde som møder med hver enkelt lodsejer om den planlagte vej og konsekvenserne af den.

- Der er nogle, der ikke er helt tilfredse, fordi deres jord bliver skåret over på en lidt træls måde. Så vi forventer, at vi får nogle indsigelser fra lodsejerne, men ikke nogle, vi ikke kender i forvejen. Og så venter der forude forhandlinger om, hvad vi kan gøre, for at kompensere dem bedst muligt, siger han.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Danmark skal hænge sammen

Kan man forestille sig en situation, hvor det offentlige dropper investeringen i vejnettet i dele af landet, så borgerne selv må i gang med asfalteringen? Nej selvsagt ikke. Men faktisk er det nogenlunde en parallel beslutning, vores regering har truffet ved at ikke at afsætte midler til bredbåndspuljen i sit udspil til finanslov. Danmark er på vej til at blive næsten 100 procent digitaliseret. Det rummer mange fordele. Både i dialogen med myndighederne og i privatlivet kan det meste hurtigt og bekvemt ordnes via nettet, der samtidig giver adgang til et uendeligt univers af information og underholdning. Forudsætningen for at være en del af det moderne Danmark er hurtigt, stabilt internet. Imidlertid er det fortsat steder i landet, hvor borgerne ikke har denne mulighed. Hermed er de berørte koblet af en central del af infrastrukturen. Konsekvenserne er logiske. Unge familier vælger landet fra, hvis der ikke er net af tilstrækkelig kvalitet. Man skubber således yderligere på den affolkning, der allerede er sat ind af andre årsager. Kreditinstitutternes uvilje til at yde lån til boligkøb i den knap så tæt befolkede del af landet er i forvejen et problem. Men er der heller ikke netforbindelser af en antagelig kvalitet kan boliger på landet blive usælgelige. Samtidig er det svært at drive virksomhed uden bredbånd. Både det lille mekanikerværksted i landsbyen og den moderne landmand er afhængig af computeren. Ansvaret for netforbindelser kan man ligeså lidt som byggeri af veje eller broer pålægge den enkelte. Et eksempel fra Fyn viser således, at det kan koste privatpersoner op til godt 270.000 kroner at få etableret en individuel forbindelse med fibernet. Naturligvis skal staten være sparsommelig. Men en pulje på 100 millioner kroner er ingen kæmpepost på statens samlede udgifter, der i 2018 var på næsten 700 milliarder kroner. For borgerne kan hurtig adgang til nettet til gengæld gøre en verden til forskel. Danmark skal hænge sammen.

Annonce