Annonce
Esbjerg

Nu er det afgjort: Esbjerg midtby får betalingsparkering

Der er tale om en såkaldt begrænset-betalingsmodel, hvor man fortsat kan parkere i to timer gratis – og derefter har mulighed for at tilkøbe mere tid til en timepris på cirka 8-12 kroner. Arkivfoto: Jørgen Outzen
Som en konsekvens af fredagens budgetforlig vil der i 2021 blive indført betalingsparkering i midtbyen.

Esbjerg: Det vil stadig være muligt at parkere gratis i to eller fire timer, men fra 2021 kan bilister med behov købe sig til lidt ekstra tid, hvis de parkerer i centrum eller ved Sydvestjysk Sygehus og ikke vil løbe frem og tilbage for at flytte bil og p-skive. Det fremgår af det budgetforlig, som Venstre, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, De Radikale og Borgerlisten indgik fredag.

Politikerne har afsat 1,3 millioner kroner til at købe og opsætte et betalingssystem. Målet er at forenkle parkeringsreglerne, og i forbindelse med skiftet indføres der derfor en fastlagt 2-timers parkeringszone syd for Nørregade og en 4-timers zone omkring sygehuset. Beboere i området vil få mulighed for at købe en parkeringstilladelse, så de kan parkere uden hensyntagen til tidsbegrænsningerne.

Betalingssystemet vil kunne tilgås via en app på telefonen, så man kan købe sig til ekstra tid på farten. Der vil også blive sat enkelte betalingsstandere op på udvalgte p-pladser. Timeprisen formodes at lande på et niveau på omkring 8-12 kroner i timen.

Annonce

Trafikplanen

  • Trafikplanen for midtbyen, der netop er blevet vedtaget i byrådet, omfatter en række større anlægsprojekter i midtbyen cykelstianlæg og nye parkeringsfaciliteter.
  • Der er tale om i alt 20 projekter, der endnu ikke er finansieret. De skal derfor indarbejdes i det kommunale budget.
  • Teknik & Byggeudvalget havde taget fem af planens projekter med til forhandlingerne, men det er kun lykkedes at finde finansiering til betalingsparkeringssystemet. Omlægningen af Strandbygade og Nørrebrogade, der også står højt på ønskesedlen, må vente, indtil det lykkedes at finde flere penge.

Flere projekter parkeres i skuffen

Pengene til betalingssystemet er for formanden for Teknik & Byggeudvalget en klar sejr ovenpå et ellers brutalt budgetforlig.

- Jeg er rigtig glad for, at det er lykkedes os at prioritere penge til lige netop dette projekt. Vi har gennem lang tid drøftet, hvordan vi holder liv i vores gågade, og jeg tror, at en mere parkeringsvenlig midtby vil gøre en forskel i den henseende. Det er lettere at holde gæsterne inde i byen og lokke dem ind på caféerne eller til arrangementer, hvis de ikke er tvunget til at skulle tilbage og flytte bilen. Og hvis man omvendt ikke ønsker at betale for parkering, så kan man jo stadig parkere gratis i to eller fire timer, påpeger Søren Heide Lambertsen (S).

Betalingsmodellen er det eneste tiltag fra Trafikplanen for Esbjerg Midtby, som det er lykkedes at finde finansiering til i dette forlig. Planen indeholder over 20 forskellige projekter og omfatter store gade-moderniseringer, nye p-huse og flere cykelstier. Den røde tråd er bæredygtighed, og det overordnede mål er at skabe mere storbykvalitet ved at trække den gennemkørende trafik længere væk fra bykernen.

De øvrige projekter er foreløbig lagt i skrivebordsskuffen, indtil det bliver muligt at finde finansiering til flere tiltag.

Pengene til betalingssystemet er for formanden for Teknik & Byggeudvalget en klar sejr ovenpå et ellers brutalt budgetforlig.Arkivfoto: Christer Holte
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
112

Mand straffet for at kaste med sin hund

Esbjerg

Vittenberg-elever i finalen

Leder For abonnenter

Drop skattemur for virksomheder

Skatteminister Morten Bødskov (S) pønser på at indføre en skat på, at virksomhedsejere overdrager aktierne i deres selskaber til en erhvervsdrivende fond - ofte i stedet for et traditionelt generationsskifte. Og det kan med det samme slås fast, at det er en ualmindelig dårlig idé. I Danmark har vi en mangeårig tradition for netop at drive selskaber i disse fondskonstruktioner, hvor aktierne fra ejerens holdingselskab skattefrit overdrages til en nystiftet erhvervsdrivende fond, og selskaber som Danfoss, A.P. Møller-Mærsk, Novo Nordisk, Lundbeck, Carlsberg og Grundfos drives netop efter denne model. Det er aldeles uvist, hvad der foregår i skatteministeriet, for forslaget er en del af udspil, der netop skulle lokke flere virksomhedsejere til at overdrage deres livsværk til erhvervsdrivende fonde, og det skorter heller ikke på eksperter, der slår fast, at vedtages Bødskovs forslag, bliver der ikke oprettet flere af den slags ejerkonstruktioner. Til Børsen siger indehaveren af Linak Bent Jensen, at han i en tid har overvejet at overdrage sine aktier til netop en erhvervsdrivende fond, men vedtages dette forslag, sker det helt sikkert ikke. De erhvervsdrivende fonde har vist sig anvendelige i Danmark, hvor mange selskaber konkurrerer globalt. Drives virksomheden gennem en erhvervsdrivende fond, sikrer man sig eksempelvis mod at blive købt af kapitalfonde og andre kortsigtede interesser. Man kan også sikre, at hovedsæder og dermed arbejdspladser bliver i Danmark, og det har mange virksomhedsejere interesser i. Så store, at de donerer hele eller dele af deres familieformuer uden at få en krone for det. Således har eksempelvis stifteren af Blue Water Shipping i Esbjerg, Kurt Skov, for ikke så lang tid siden givet 75 procent af aktierne i sit livsværk til en erhvervsdrivende fond, hvilket sikrer, at virksomhedens hovedsæde skal ligge i Esbjerg samt at virksomheden ikke kan blive opkøbt. Vi må håbe, at et erhvervsvenligt flertal i Folketinget får retvist skatteministeren.

Kolding

Død mand blev glemt i sin lejlighed: Ingen vil tage ansvaret

Annonce