Annonce
Kolding

Nu er det slut med grundstødte skibe: Kolding Havn forbedrer sikkerheden i indsejlingen

Sådan så det ud i slutningen af januar 2018, da et skib var stødt på grund ved Drejens Odde. Forbedringer i indsejlingen skal sikre, at synet ikke kommer til at gentage sig. Arkivfoto: Søren Gylling
Tre nye, store sømærker nær Drejens Odde ved sejlrenden til Kolding Havn skal sikre bedre sikkerhed, sådan at der fremover ikke vil støde flere skibe på grund i indsejlingen.
Annonce

Kolding: To gange sidste år stødte et skib på grund ved indsejlingen til Kolding Havn, men nu er det formentlig slut med grundstødte skibe i indsejlingen.

Kolding Havn har nemlig fået lov af Søfartsstyrelsen til at sætte tre nye og store sømærker op ved sejlrenden til Kolding Havn, sådan at skibene lettere kan finde den rigtige vej. Det oplyser Kolding Havn i en pressemeddelelse.

"Ærlig talt var man på havnen ærgerlige over, at flere skibe var stødt på grund tæt på Kolding Havn indenfor en kort årrække – der måtte gøres noget. Grundstødte skibe betyder en sikkerheds- og miljørisiko, og det grundstødte skib skal måske ligge stille i flere dage uden at sejle penge ind ved transport af varer, som det er bygget til," skriver Kolding Havn i pressemeddelelsen.

Annonce

Ekstra opmærksomhed

Derfor henvendte Kolding Havn sig selv til Søfartsstyrelsen, der dog i flere omgange ikke var beredt på at ændre på afmærkningen ved sejlrenden. Indsejlingen var nemlig i forvejen afmærket efter europæiske og danske standarder. Det forhindrede dog ikke, at i gennemsnit ét skib om året stødte på grund i indsejlingen.

"Efterhånden blev der enighed om, at Kolding Havn kunne udsætte to nye og relativ store bliktønder, en stor kompasafmærkning, samt et ekstra GPS-punkt og dermed sikre den bedst mulige ”skiltning” på vej ind til Kolding Havn. Alt sammen for at sikre den ekstra opmærksomhed fra skibene, når sejlrenden slår et sving ved Drejens Odde," skriver Kolding Havn i pressemeddelelsen.

Havnen skriver desuden, at der inden for en relativt kort årrække vil ske yderligere forbedringer i form af et virtuelt sømærke.

"Et virtuelt sømærke, som via GPS kun kan ses på elektroniske søkort, lader sig ikke påvirke af vind og vejr eller isskruninger – de vises elektronisk og meget præcist i skibets navigationssystem. Så langt er vi ikke kommet i Kolding endnu, men det bliver aktuelt inden for en relativ kort årrække," skriver havnen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Birthe Kjærs afgørende møde i 1968

Danmark

Sådan ruster vi EU til fremtiden

Nordtyskland

Risikerer fængsel: Tysk familiefar tog på McDonalds, selv om han vidste, han var smittet

Annonce