Annonce
Biler

Nu er det slut med IAA-biludstillingen i Frankfurt

IAA-messen i Frankfurt har i mange år været den største biludstilling i verden og hjemmebane for tysk bilindustri. Men de seneste år er messen skrumpet, og nu skal udstillingen genopstå i en ny form i en anden tysk by. Foto: Mercedes
Den store IAA-messe lukker og slukker i Frankfurt og skal genopstå i en ny form i anden tysk by.

Masser af nye bilmodeller i skarpt spotlight, haller så store som fodboldstadioner og en magi med designer-touch fra den store internationale bilverden.

Den store IAA-messe i Frankfurt har i årtier været for bilentusiaster, hvad Roskilde Festival har været for musikelskere - et sted, hvor man både blev beriget og begejstret med nyt, man måske ikke anede eksisterede, og hvor man sagtens kunne slide et sæt skosåler op i løbet af et par dage.

Men det er nu slut med den internationale biludstilling i det store messecenter med skyskrabertårnet i den sydtyske finansby, der i siden starten i 1951 har kunnet kalde sig en af verdens største biludstillinger.

VDA, som er sammenslutningen for den tyske bilindustri, har nemlig besluttet, at posen skal rystes, og messen skal genopfinde sig selv i en anden tysk storby. Baggrunden er klar: Verden over er de store biludstillinger pressede, og det gælder også i Frankfurt, hvor besøgstallet senest faldt fra 810.000 i 2017 til 560.000 i fjor. Det har gjort udslaget for arrangørerne, som nu har muligheden for at komme videre, fordi en årelang aftale med det enorme messecenter i Frankfurt udløber.

Annonce

IAA messen i Frankfurt

Har rødder tilbage til 1951, er arrangeret af VDA, som organiserer den tyske bilindustri, og foregår hvert andet år. Seneste show var i 2019, hvor besøgstallet var faldet til 560.000 gæster mod 810.000 gæster ved showet i 2017.

Store shows

Optimismen var ellers stor op mod en af de hidtil største messer i 2015, hvor de tyske mærker traditionelt set har brugt hjemmebanefordelene til at vise flaget med pomp og pragt.

Det gjaldt især premium-mærkerne Audi, BMW og Mercedes, som opbyggede enorme stande til mange millioner euro, VW holdt endda koncernens legendariske ”Group Nights” i en sportsarena uden for byen.

Vinden var dog begyndt at vende. Selv om mange af de gæster, som kigger forbi på en sådan messe, er i købshumør, var flere og flere begyndt at orientere sig på nettet, mens nogle bilproducenter viste nyhederne på mindre og mere målrettede kundearrangementer.

Som et tegn på udviklingen havde Volvo allerede i 2015 meldt fra for at koncentrere sig om Genève som det eneste europæiske motorshow, hvor mærket stillede op.

Ved udstillingen i 2017 og senest i 2019 havde en lang stribe mærker fulgt med og meldte fra.

Dieselgate ændrede meget

Det store ryk kom med dieselgate, som rullede midt under udstillingen i 2015. Det satte sit præg to år efter, hvor bilproducenterne ikke alene havde færre penge at bruge på showet, kæmpe ekstravagante shows ville også være dårlige signaler at sende i en tid med en miljøskandale hængende over hovedet.

Bilmessen skal nu genskabe sig i en tid, hvor elbiler, connectivity, bæredygtighed og selvkørende biler er nogle af de store mantraer. Her er byer som Berlin, Hamborg eller München nævnt som muligheder.

Messen i Frankfurt har kørt parløb med det store motorshow i Paris, som er hjemmebanen for de franske mærker. Her har arrangørerne lovet gennemgående fornyelse, når det næste show løber af stablen her til efteråret.

Det bliver interessant at se, om IAA-messen kan genopfinde sig selv med samme optimisme.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Støjplagede borgere raser over kampfly som aldrig før: Klager er næsten tredoblet på et år

Kommentar For abonnenter

Mens vi venter på motorvejen

Det er lidt med motorvejene, som det er med vindmøllerne. Vi vil sådan set rigtig gerne have dem, men de skal bare ikke ligge tæt på, hvor vi selv bor. De kritiske røster var klart i overtal, da der tilbage i sommeren 2017 blev sat gang i en offentlig høring af planerne omkring en ny midtjysk motorvej – populært kaldet for Hærvejsmotorvejen. Samme billede er der ved den igangværende høring i forbindelse med VVM-undersøgelsen Tilbage i 2017 var eksempelvis Bække Lokalråd og Bække Borgerforening særdeles klare i mælet i deres høringssvar, hvor én af sætningerne lød således: - Frygten er, at en motorvej - med eller uden afkørselsramper - vil sætte gang i en langsom, men sikker affolkning. Citat slut. Det er ikke noget at sige til, at frygten for en motorvej er til stede. Ikke mindst støjen fra tusindvis af biler, som vil passere forbi, giver anledning til betydelig utryghed hos mange. Dertil kommer også en motorvejs indiskutable indgriben på naturen og miljøet. Argumenterne fra utrygge borgere er ganske forståelige. Men som med meget andet, så er debatten omkring motorveje ikke udelukkende sort eller hvid. Motorvejene kan rent faktisk også bringe noget positivt med sig. Erhvervsudviklingen har ganske mange steder, hvor der er blevet etableret motorveje, vist sig at være positiv. Der er positive eksempler nok – selv inden for vores egen kommune. I Vejen, Brørup og Holsted taler udviklingen i erhvervslivet tæt ved motorvejen sit klart tydelige sprog. Danish Crowns slagteri i Holsted var med sikkerhed ikke blevet placeret i området, havde der ikke været en motorvej Også længere oppe i det midtjyske er der klare fortællinger om, at motorvejen klart kan bringe noget positivt med. I Ikast-Brande Kommune konstateres det, at motorvejene er med til at øge bosætningen og etablering af nye erhvervsvirksomheder. I Silkeborg er der også begejstring. I den midtjyske by er der knap et år efter åbningen af motorvejen for nogle få år siden sat rekord i salget af erhvervsjord. Om hærvejsmotorvejen overhovedet bliver til noget, vil blive afgjort inde på Christiansborg. Men i næste måned – mandag den 16. marts – har Vejdirektoratet inviteret til borgermøde i Vejen. Her vil der blive orienteret om VVM-undersøgelsen og de seks linjeføringer, som er bragt i forslag. To af linjeføringerne vil medføre ganske mange kilometer asfalt gennem Vejen Kommune – og vil også byde på to til- og frakørselsramper dels ved Bække og dels ved Gesten. Hvordan det modtages, må vi se tiden an. Men ud over den forståelige utryghed omkring støj og negativ indvirkning på natur og miljø så vil en ny motorvej også give nogle muligheder. GOD SØNDAG

Annonce