Annonce
Kolding

Parkeringspladser til salg: Kolding skal på jagt efter investorer til ny, grøn bydel

Det er parkeringspladserne Riberdyb og Holmsminde her på begge sider af åen, som Kolding Kommune nu sætter til salg igen. Dronefoto: Søren Gylling
Borgmesteren er ret sikker på, at der kommer flere tilbud, når Kolding Kommune om kort tid sætter arealerne ved Riberdyb og Holmsminde til salg for at få dem udviklet til en grøn bydel.

Kolding: Så er Kolding Kommune tæt på at åbne jagten for investorer til en ny, grøn bydel midt i Kolding på de nuværende parkeringspladser på Riberdyb og Holmsminde, hvor det i årevis var på tale at bygge et outletcenter.

Efter at outletprojektet kuldsejlede, og handlen med arealerne gik tilbage i juni sidste år, bliver de cirka 37.000 kvadratmeter store arealer om kort tid udbudt til salg igen. Kolding Byråd regner med at tage stilling til, hvem de skal sælges til denne gang i starten af 2020.

Koldings politikere udbyder denne gang grunden til primært boliger og parkering, men også andre byfunktioner vil indgå. De forventer, at der kan bygges omkring 400-500 boliger i området. Ifølge de retningslinjer, der er vedtaget for den kommende bydel, skal bygningshøjderne variere og harmonere med middelalderbyen, så den kommende bygherre skal regne med, at der højst må bygges i seks-syv etager.

Allerede nu er kommunen langt fremme i forhandlinger med Elsass Fonden, Bevica Fonden, Realdania og Lejerbo om at sælge yderligere 8000 kvadratmeter i området til projektet "Det åbne boligfællesskab", som har fokus på boliger til alle generationer. Det er tanken, at der her skal bygges mindst 50 studieboliger, 25 almene familieboliger og 25 boliger i et seniorfællesskab.

Det fremgår også af det program, som by- og udviklingsforvaltningen har lavet for den kommende udvikling af den nye bydel, at Kolding Kommune vil finansiere og eventuelt selv opføre et offentligt parkeringshus i området.

I alt er der formuleret 10 udviklingstemaer, som den kommende projektudvikler skal forholde sig til i sit tilbud - herunder at arealerne langs åen skal udvikles til levende byrum, hvor folk har lyst til at opholde sig.

Annonce

Krav til investor

  • Udbuddet er bygget anderledes op end et standard grundsalg.
  • Det betyder i praksis, at arealerne sælges med vilkår om, at køberen i et tæt samarbejde med Kolding Kommune skal udarbejde en helhedsplan for området og efterfølgende har pligt til at realisere planen.
  • Ved valg af bedste tilbud vil kommunen lægge vægt på tilbudsgivers kompetencer, erfaringer med store projekter og økonomisk formåen.

Ingen knaster

Borgmester Jørn Pedersen (V) er ikke i tvivl om, at det denne gang vil lykkes at få udviklet Riberdyb/Holmsminde-arealerne.

- For vi har haft en forhåndsdialog med mulige investorer, som har været med til at forme udbuddet, og det betyder, at vi kan være rimeligt sikre på, at markedet byder ind.

- Vi er sikre på, at der ikke er knaster, så markedet på forhånd siger, at det her er umuligt, og vi er sikre på, at der er interesse for at lave et projekt med grønne arealer og boliger for alle, så vi ikke ender i rene ejerlejligheder, siger borgmesteren. Han oplyser, at han så sent som i lørdags blev kontaktet af et interesseret pensionsselskab.

Vinderne af udbuddet forpligter sig til i samarbejde med Kolding Kommune at udarbejde en helhedsplan for hele området og en plan for, hvordan den nye bydel etapevis skal realiseres. De skal også sikre, at der undervejs i hele anlægsperioden er 200-250 offentligt tilgængelige p-pladser i området.

Jørn Pedersen forventer, at helhedsplanen og lokalplanen for den kommende bydel vil være på plads i løbet af halvandet til to år, og derefter kan anlægsarbejdet komme i gang.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Billund

Gratis: Hyggeaften hos Hr. P

Leder For abonnenter

Naturligvis har bro følger

Før etableringen af den faste forbindelse over Storebælt var den ingen ende på bekymringerne. Fisk, fugle og pattedyr ville blive truet, måtte man dengang forstå. Efter hensynet til samfundets interesser samt følgerne for flora og fauna blev holdt op mod hinanden, blev bro og togtunnel alligevel bygget. Som bekendt gik verden ikke under. Nu foreligger en rapport om de naturmæssige konsekvenser af en bro mellem Als og Fyn. Vurderingen blev udarbejdet i januar, men er først nu offentliggjort. Forklaringen på forsinkelsen er ukendt, men måske har Vejdirektoratet slet og ret skammet sig over konklusionens banalitet. Broen vil medføre uoprettelig påvirkning af natur og dyrelivet både i anlægs- og driftsfasen. Naturen vil blive påført skader, der ikke kan gøres om, vurderer specialisterne således. Og ja, det er givetvis korrekt. Sådanne konsekvenser ligger i anlægsarbejders natur. Selv en mindre cykelsti forandrer landskabet for bestandigt. Musereder bliver ødelagt, frøer fordrevet og regnormene kan ikke længere komme op. Men skulle man af den grund undlade at sikre børns liv og førlighed på skolevejen? Svaret giver vist sig selv. Naturligvis er sammenligningen sat på spidsen og konsekvenserne af et brobyggeri ulig større end følgerne af en cykelsti. Men der kan alligevel drages nogenlunde ens konklusioner. Fordele og ulemper skal afvejes. Vi skal passe på vores miljø – ikke mindst når der er tale om et sårbart område som farvandet mellem Als og Fyn. Vil byggeri og drift have katastrofale konsekvenser for naturen, må planerne opgives. Broen skal heller ikke etableres, hvis det ikke giver overordnet mening økonomisk og samfundsmæssigt. Til gengæld skal der bygges, hvis hensynet til vores fælles bedste taler for det, og der ikke er udsigt til virkelig alvorlige skader på omgivelserne. Vi må ikke ende samme sted, som vores naboer mod syd, hvor naturklager kan forsinke etableringen af vigtig infrastruktur i år eller nogle gange ligefrem årtier.

Team Esbjerg

Dagens gode nyhed: Esbjergs håndbolddronnning laver ny aftale - derfor forlænger Estavana Polman

Sydjylland

Små handelsskoler risikerer at miste udkantstilskud: Nu står flere til at gå i minus

Annonce