Annonce
Kolding

Nu har den første virksomhed på Kolding Havn fået forlænget sin kontrakt

Kolding Havn har forlænget lejekontrakten med en virksomhed, der vil lægge nyt tag på en af dens bygninger på havnen. - I det konkrete tilfælde er det ret og rimeligt. Det er heller ikke noget, der spænder ben for den fremtidige byudvikling i området, siger havneformand Tobias Jørgensen (V). Arkivfoto: Søren Gylling
Kolding Havn har mandag forlænget en lejekontrakt med en havnevirksomhed til 2034, så en investering i et nyt tag kan tjenes hjem over de næste 15 år. Det er den første virksomhed, der får forlænget sin lejekontrakt, siden byrådet i november meldte ud, at erhvervshavnen skal omdannes til boligområde. Inden de øvrige virksomheder får forlænget lejekontrakterne, vil havnen først indgå en samarbejdsaftale med Kolding Kommune.

Kolding: En af havnevirksomhederne kan nu lægge et nyt tag på en af sine haller på Kolding Havn. Mandag var der bestyrelsesmøde i Kolding Havn, der har ansvaret for lejekontrakterne på den kommunale havn, og i ét tilfælde har bestyrelsen nu forlænget en lejekontrakt på havnen, der på sigt skal omdannes fra erhvervshavn til boligområde.

- I enkeltstående tilfælde vil vi gå ind og vurdere det konkrete forhold. Hvad er ret og rimeligt? I det konkrete tilfælde er det ret og rimeligt. Det er heller ikke noget, der spænder ben for den fremtidige byudvikling i området, siger byrådsmedlem Tobias Jørgensen (V), der er formand for den selvstyrende havn, der er ejet af Kolding Kommune.

I november meddelte byrådet, at havnen skal afvikles frem mod 2043 for at åbne op for blandt andet boliger og rekreative områder. Flere af virksomhederne har efterfølgende vist interesse for at forlænge lejekontrakterne. Men før havnen går i gang med det arbejde, vil havnen indgå en partnerskabsaftale med Kolding Kommune, der skal sætter rammerne på den korte bane mellem Kolding Kommune og havnen. På den lidt længere bane skal fremtiden udstikkes i et nyt kommunalt udvalg.

Annonce

- Virksomheden står og skal have udskiftet et tag, og for at tage hensyn til dens forrentning, så har vi selvfølgelig imødekommet det ønske. Virksomheden skal naturligvis have mulighed for at drive sin forretning, så derfor har vi forlænget dens lejeperiode forudsat, at taget bliver skiftet

Tobias Jørgensen (V), formand for Kolding Havn

Ønsker ikke forfald

Det konkrete tilfælde med forlængelsen er altså en undtagelse, lyder det fra formanden.

- Virksomheden står og skal have udskiftet et tag, og for at tage hensyn til dens forrentning, så har vi selvfølgelig imødekommet det ønske. Virksomheden skal naturligvis have mulighed for at drive sin forretning, så derfor har vi forlænget dens lejeperiode forudsat, at taget bliver skiftet, siger Tobias Jørgensen.

Hvorfor får virksomheden en undtagelse lige nu?

- Hvis du har en ejendom, der ligger på lejet grund, der skal vedligeholdelse og renoveres, så vil du ikke gøre det, hvis du kan se, at det er dyrere at lægge taget, end det du kan tjene ved at bruge bygningen. Og vi er ikke interesseret i, at vi står med nogle bygninger, der forfalder. Vi er heller ikke interesseret i, at vi har nogle virksomheder, der føler, at de bliver presset ud, siger Tobias Jørgensen.

Han ønsker ikke at oplyse navnet på virksomheden men fortæller, at forlængelsen kun sker på den konkrete hal.

Venter på samarbejdsaftale

Formanden for Kolding Havn håber, at samarbejdsaftalen mellem kommunen og havnen bliver færdig i år.

- Virksomhederne har ønsket at forlænge deres lejekontrakter. Det har vi også drøftet på bestyrelsesmødet i dag. Der er ingen af de nuværende lejekontrakter, der udløber inden for de næste ti år. Og i og med at vi laver den samarbejdsaftale eller partnerskabsaftale med vores ejer – Kolding Kommune – så vil vi ikke begynde at forlænge med de andre virksomhederne, når vi ikke ved, hvor vi står, siger Tobias Jørgensen.

Kolding Havn

  • Et stort flertal i Kolding Byråd vedtog 27. november sidste år en såkaldt visionsaftale om Kolding Erhvervshavns fremtid.
  • Formålet er at omdanne erhvervshavnens arealer til en ny bydel med boliger, liberale erhverv, fritid og natur.
  • Ifølge aftaleteksten kan "Kolding Havn fortsat drive virksomhed i en overgangsperiode på op til 25 år".
  • Vedrørende virksomhedernes lejekontrakter hedder det, at "Lejekontrakter kan forlænges kortvarigt indtil udgangen af 2043 med henblik på at harmonisere de omkringliggende grunde".
  • De formuleringer blødes der nu op på, kunne det konkluderes efter et møde for nylig mellem Kolding Kommune og repræsentanter fra de 17 virksomheder på Kolding Erhvervshavn.
  • Det er havnebestyrelsen, der har kompetencen til at forlænge lejekontrakterne.
- Der er ingen af de nuværende lejekontrakter, der udløber inden for de næste ti år. Og i og med at vi laver den samarbejdsaftale eller partnerskabsaftale med vores ejer – Kolding Kommune – så vil vi ikke begynde at forlænge med de andre virksomhederne, når vi ikke ved, hvor vi står, siger Tobias Jørgensen, der er formand for Kolding Havn. Arkivfoto: Søren Gylling
Annonce
Forsiden netop nu
Kommentar For abonnenter

Kommentar: Ku' vi andre ikke få sådan en p-billet?

De er slet ikke dumme, politikerne i byrådet. Når de holder møder, trækker tingene af og til i langdrag. Og pludselig bliver de nødt til at afbryde deres møder, fordi de skal til at stille p-skive i deres biler. De føler sig simpelthen generede både af at skulle rende og stille skiverne og så det, at det ofte kniber med overhovedet at finde ledige pladser i området tæt ved rådhuset. JydskeVestkysten fortalte historien i mandags, og mon ikke rigtig mange læsere kunne genkende den irritation, der blusser op i én, når man skal afbryde det, man er midt i, for at stille på den forbandede p-skive? For slet ikke at tale om det der med at tøffe rundt i sin bil for kun at opleve kantstenen tapetseret med parkerede biler, så man slet ikke kan finde en plads, med mindre man er klar på en halv Hærvejsmarch? Men historien bød så også - vi kalder overordnet genren for konstruktiv journalistik - på den helt rigtige løsning og viste vores byrådspolitikere som handlekraftige og løsningsorienterede mennesker. De har nemlig løst hele miseren på en måde, som byder til inspiration for kommunens øvrige borgere. I erkendelse af, at det simpelthen ikke dur det der med at skulle spæne frem og tilbage for at stille p-skiver - man bliver jo afbrudt hver anden time - har politikerne udstyret sig selv med en p-tilladelse til at holde på pladsen foran rådhuset. De fleste i hvert fald. 10 af byrådets 31 medlemmer må i forvejen holde i rådhusets egen p-kælder, og Hans Erik Møller fra Socialdemokratiet springer over, da han kan på grund af en øjensygdom dårligt se noget, så han kører ikke bil. Men resten har altså fået løst deres problem, og spørgsmålet er, om ikke man bare skulle udvide ordningen? Til at begynde med er der på rådhuset mange hundrede ansatte, der hver morgen indleder arbejdsdagen med øvelsen overhovedet at finde en plads i en stadig større periferi omkring rådhuset. Stik dem sådan et p-kort. Så er der alle os andre, som jo også af og til slås lidt med det parkering, ku' vi ikke også få sådan et p-kort? Som byrådspolitikerne selv har erkendt, er det altså forstyrrende at skulle forlade sit arbejde hver anden time for at stille p-skiven, ligesom der jo også om morgenen kan være rift om de pladser, der nu engang er til rådighed, men det ville hjælpe lidt på vores trængsler med sådan en tingest i forruden. Nogle af politikerne, som Socialdemokraternes gruppeformand Søren Heide Lambertsen, synes, at disse p-tilladelser lugter lidt af særligt privilegium - ja, hvor får han det fra? Det er ikke en "idé, der er groet i min have", siger han, der som medlem af økonomiudvalget i øvrigt er sikret en af de forjættede p-pladser i kælderen under rådhuset. Nej, det kan godt være, at idéen ikke er groet i socialdemokratiets rosenhave, men resten af partiets gruppe går nu lidt mere praktisk til værks og har ikke så fine fornemmelser, for de synes altså, det er irriterende med det løberi: Det blev derfor et stort ja-tak til de særlige politiker-tilladelser fra socialdemokraterne. Selv Enhedslistens Sara Nørris, der jo som partimedlem per definition elsker kollektiv trafik og ser privatbilismen som det næstondeste efter Djengis Khan, har strakt hånden frem, fordi hun af og til også bliver nødt til at hive bilen ud af garagen for at kunne nå alle sine gøremål: "Der er nogle, der bor så langt væk fra rådhuset, at det bliver besværligt for dem med offentlig transport, når de også skal passe deres almindelige arbejde før eller efter et udvalgsmøde", som hun siger. God søndag.

Annonce