Annonce
Kolding

Nu kører toget: Arbejdet med at afvikle Koldings havn er sat i gang

Nu går det praktiske og planlægningsmæssige arbejde med at lukke Koldings erhvervshavn i gang, men ingen ved endnu, hvornår omdannelsen til ny by er en realitet. Dronefoto: Søren Gylling
Stort byrådsflertal har godkendt den procesplan, der skal føre til lukning af Kolding Erhvervshavn. Venstres Pernille Øhlenschlæger har ændret holdning og tilhører nu nej-sigerne.

Kolding: De mange vrede havnefolk og andre borgere, som fyldte byrådssalen op til bristepunktet, da et stort flertal i Kolding Byråd i november vedtog visionsaftalen om at udfase Kolding Erhvervshavn frem mod 2043, glimrede ved deres fravær, da byrådet tirsdag aften igen havde sagen på dagsorden og for alvor satte det kæmpestore, praktiske arbejde med at omdanne erhvervshavnen til en ny bydel i gang.

Her godkendte byrådsflertallet den procesplan, der i løbet af de næste mange år skal forvandle havnen til ny by med boliger, erhverv, kultur- og fritidsfaciliteter, og allerførst skal der nedsættes et særligt udvalg, som skal styre hele slagets gang.

Radikale Jesper Elkjær var begejstret for at være med til at fyre startpistolen af:

- Tålmodighed er en dyd. Nu har Radikale Venstre i 20 år talt om omdannelse af havnen fra industri til by, og vi er blevet hånet undervejs. Der kommer til at gå mange år endnu, og jeg er ikke sikker på, at jeg kommer til at gå tur med hunden og høre fuglefløjt på den nye havn. Men selv den længste rejse starter med det første skridt, sagde han.

Annonce

Nyt udvalg

  • Nu bliver der nedsat et særligt udvalg under økonomiudvalget - et såkaldt paragraf 17,4 udvalg - som får som eneste opgave at styre arbejdet med at omdanne erhvervshavnen til ny bydel.
  • Udvalget refererer og indstiller til økonomiudvalget, hvor den formelle beslutningskompetance ligger.
  • I udvalget får følgende plads: Borgmester, 1. og 2. viceborgmester, formanden for plan- bolig- og miljøudvalget, bestyrelseformanden for Kolding Havn, to repræsentanter fra havnens virksomheder, en fra byens erhvervsliv, en markant person udefra og en person fra en anden by, som er i gang med havneomdannelse.

Langt lys

Venstres Ole Alsted anfægtede talen om, at politikerne vil lukke havnen.

- For vi ønsker faktisk at åbne den op for borgerne. I dag er havnen terrorsikret og et lukket område for rigtig mange mennesker. Det her er den rigtige beslutning for Kolding med det lange lys på, selvom det selvfølgelig også er en følelsesladet debat med det korte lys på, sagde han.

Hvor længe Koldings borgere kommer til at vente, før industrihavnen er væk og udviklet til en ny bydel, tør ingen spå om. I by- og udviklingsforvaltningens indstilling til byrådet står der, at "erfaringen fra andre store by- og havneomdannelsesprojekter viser, at alene de indledende øvelser ofte varer fem-ti år, og at der herefter kan gå 10-20 år inden en realisering. Ingen kan lige nu sige, hvornår vi er i mål her i Kolding", hedder det.

- Så nu må vi se. Det kan være, det går hurtigere, og det kan være, at det går langsommere. Nu må vi se, sagde borgmester Jørn Pedersen.

Afhopper

Socialdemokraterne Elvis Comic og Per Bødker Andersen stemte som forventeligt imod procesplanen, idet de lige fra start har være modstandere af at lukke erhvervshavnen.

Med sig i nej-flokken fik de tirsdag aften Venstres Pernille Øhlenschlæger Pedersen, der har fortrudt sit ja til visionsaftalen.

- Jeg fortryder inderligt mit ja fra sidste år. Der var så meget vrede i byrådssalen den novemberaften, og der er enormt store følelser i den her sag. Jeg synes ikke, at forarbejdet til at træffe en beslutning om at lukke erhvervshavnen er gjort godt nok, og jeg kan ikke med ro i maven være med til at lukke virksomhederne på havnen på det her grundlag, sagde den afhoppede Venstrekvinde til JydskeVestkysten efter byrådsmødet.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Fortsæt nu endelig bare det gode arbejde

Det har siden september kostet et velfortjent klip i kørekortet, hvis politiet opdager, at du roder med din mobiltelefon, mens du kører bil. 6814 bilister har følt konsekvensen af den strammede lovgivning. Det er mange, men det er ikke en eneste for mange. Tvært imod. Det var på høje tid, at konsekvensen for åbenlyst uopmærksom adfærd i trafikken blev takseret hårdere. Politiet anslår, at op mod 30-35 procent af uheld og ulykker i trafikken skyldes uopmærksomhed. Mennesker kommer alvorligt til skade. Nogen kære dør. Fordi andre mener, at det er nødvendigt at læse en sms, kigge på Facebook, skrive en besked i Messenger, lede efter musik på Spotify. Mens bilen tordner afsted gennem landskabet. Det tager ikke meget mere end fire sekunder at læse en sms og besvare med et thumbs up, en smiley eller et hjerte. Mange af os har gjort det. Men fire sekunder er knap 60 meter hen ad vejen ved skolen. Det er knap 90 meter på landevejen. Og næsten 125 meter på motorvejen, hvor fartbegrænsningen er 110 kilometer i timen. I blinde. Det er livsfarligt, og selvfølgelig skal den slags ligegyldighed med andres liv og helbred koste noget mærkbart. Leder af færdselspolitiet ved Syd- og Sønderjyllands Politi, Knud Reinholdt, havde forventet, at flere ville lade mobilen ligge, da klippereglen trådte i kraft i september. Det forventede han med afsæt i erfaringer, fra dengang hastighedsforseelser begyndte at koste klip. Sådan er det desværre ikke gået. Der er ikke noget i antallet af klip, der tyder på bedring. Der er ikke noget i færdselspolitiets oplevelser, der tyder på det. I virkeligheden er det nok ikke så overraskende. Vi - og det vi gælder altså næsten os alle - har fået et helt utroligt tæt forhold til vores mobiltelefoner, og vi sætter den over venner, familie, koner og børn i masser af sociale sammenhænge. Der er det dog ikke strafbart, blot tankevækkende. I trafikken derimod skal vi ikke acceptere det. Det tog tid med alkohol og det at føre bil, men det blev dog med tiden totalt uacceptabelt. Vi må samme vej med mobilen, og vejen går over en række klippede kørekort. Klø på, kære politi. Vi trænger tydeligvis til kollektiv opdragelse, og den må være lidt hårdhændet. Hver og en af dem I klipper har fortjent det.

Annonce