Annonce
Billund

Nu kan handicappede komme ud i det blå: Fire cykler indkøbt til 150.000 kroner

En sofacykel giver både mange gode snakke, og med motor på får man hjælp til cyklingen. Foto: Privat
Bo og Støtte i Billund Kommune og LEV foreningen får nu mulighed for at tage alle udviklingshæmmede og handicappede med på cykeltur. De har nemlig fået fire såkaldte side-by-side sofacykler ved hjælp af fondsmidler.

Billund Kommune: Da fire side by side-cykler forleden ankom til Bo og Støtte i Billund Kommune, var én af borgerne på et bosted blevet så begejstret, at han straks insisterede på en prøvetur, og således gik det rundt i Grindsted en grå januardag.

Fremover vil cyklerne blive brugt af borgerne på kommunens bosteder, når de skal handle i byen eller have luft eller motion.

- Det betyder, at endnu flere borgere kan komme ud og cykle, hvor de måske tidligere har måttet tage bussen med en medarbejder, og det betyder, at flere kan deltage på de cykelture, som LEV foreningen arrangerer fra foråret, siger Anne-Mette Kjær, leder af Bo og Støtte i Billund Kommune.

Fire nye sofacykler ved siden af hinanden er netop blevet indkøbt ved hjælp af fondsmidler på 150.000 fra TrygFonden, Nordeafonden og Ole Kirks Fond, og Anne-Mette Kjær er ikke i tvivl om, at de vil komme til at betyde rigtig meget.

- Det betyder frihed at komme ud og cykle, det betyder motion og bevægelse, og at man kan mødes med andre og få grinet og hygget, siger Anne-Mette Kjær.

Annonce

Side by side cykler

De fire side by cykler er finansieret af Ole Kirks Fond (40.000), Nordea Fonden (30.000) og Trygfonden (80.000).

Lev Foreningens cykleture går i gang fra 30. marts fra 18.30 til 20 og fortsætter til efteråret. Formålet med cykleturene i år er at få så mange som muligt til at deltage i det større cykelløb, Sløjfeløbet, i Oksbøl den 25. maj.

God motion og hyggesnak

Cyklerne har motor på, så det gør det også nemmere for de frivillige, der cykler med om sommeren på de ture, som LEV foreningen står bag. Turene begynder i år sidst i marts og fortsætter til efteråret og er på 7-9 kilometer alt efter, hvad den enkelte gruppe cyklister kan klare.

Formand Mette Andersen har selv en datter på 30 år, der bor på et bosted, og det at cykle betyder rigtig meget.

- Sidste år dukkede der mellem 10 og 30 op til cykeltur en gang om ugen. Vi prøvede med tilmelding, men det gik ikke, så nu møder folk bare op, siger Mette Andersen, der samler frivillige, der kan cykle med.

- Vi har desværre måttet sige nej til nogle handicappede - nemlig dem, som ikke selv har kunnet cykle, men med de nye cykler kan alle komme med, siger Mette Andersen, der oftest kører rundt på stierne omkring Grindsted med cyklisterne, som ikke altid er lige trafiksikre.

- Men det er rigtig godt til dem, for alternativet er, at de er hjemme på bostedet. Mange udviklingshæmmede har behov for at røre sig og får ikke så meget motion, og så er det rigtig hyggeligt, og når man cykler, snakker man også rigtig godt sammen, siger Mette Andersen.

Den ugentlige cykeltur, som LEV foreningen arrangerer i Grindsted, er et hit blandt de handicappede og udviklingshæmmede. Sidste år mødte op til 30 mennesker op for at komme ud at cykle. Foto: Privat
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

PostNord er en dødssejler

I årevis har fusionen mellem Post Danmark og det svenske Posten AB til PostNord i 2009 været et problembarn. Der er nemlig så store forskelle mellem Danmark og Sverige, at det har vist sig nærmest umuligt at få fællesskabet til at fungere. Mens Danmark er en digital spydspids, bliver der fortsat ekspederet masser af fysiske breve og dokmenter via posten hos vores nordiske naboer. Og skønt man kan begræde det traditionelle brevs forsvinden i vores land, er udviklingen uafvendelig. Situationen i Danmark har siden 2012 udløst adskillige årsregnskaber med blodrøde tal, hvilket har belastet hele PostNord i fatal grad. I det seneste årsregnskab for 2018 havde den danske del af forretningen et minus på over en milliard kroner. Noget tyder på en bedring i økonomien, men prisen har været høj i form af massefyringer og bestandigt forringet service. Imens fortsætter brevmængden med at falde på grund af den digitale kommunikations fortsatte fremmarch kombineret med alt for lange leveringstider på fysiske breve. Nu er flere partier så åbne for at forlade postsamarbejdet. De nye toner er der grund til at være tilfreds med. For nok er situationen lige nu slem. Men fremover vil den blive endnu værre. Også hos vores naboer vil den moderne kommunikation vinde stadig mere frem. Det er ganske enkelt for hurtigt, bekvemt og billigt at holde digital kontakt med både venner, familie og myndighederne til, at fysiske breve på sigt kan overleve i større omfang. Det gælder også i Sverige. PostNord er med andre ord en dødssejler, det ikke vil være klogt at holde fast i. Lad os få lukket virksomheden, inden vi bruger endnu flere penge på at forlænge dens skrantende eksistens. Naturligvis skal det også fremover være muligt at sende fysisk post i Danmark. Men der er bestemt ingen grund til at genopbygge et nationalt postvæsen. I stedet bør politikerne se på muligheden for at betro opgaven til private aktører. Dyrere og ringere end den nuværende ordning kan det umuligt blive.

Annonce