Annonce
Aabenraa

Nu kan turister i Sønderjylland få svar døgnet rundt – af robotten Ruth

Chat-botten Ruth, der besvarer turisternes spørgsmål hele døgnet rundt, er den første af sin art inden for turismeservice. Skærmfoto: Destination Sønderjylland
En chat-bot er trænet til at besvare spørgsmål fra turister i Sønderjylland. Chat-botten "Ruth" er den første af sin art inden for turismeservice.
Annonce

SØNDERJYLLAND: Turister i Sønderjylland kan nu døgnet rundt – alle ugens syv dage – komme i kontakt med Ruth og få besvaret spørgsmål om turisme.

Ruth er en robot, Destination Sønderjylland har lanceret som det første element af det, der skal blive fremtidens turismeservice i Sønderjylland.

Robotten - en såkaldt chat-bot – er udviklet i samarbejde med virksomheden Fair og er den første af sin art inden for turismeservice.

Samtalerne foregår i Messenger. Når man som turist har stillet et spørgsmål via Destination Sønderjyllands hjemmeside, kan man når som helst tilgå samtalen via sin egen Messenger-konto og fortsætte dialogen, hvor den sluttede sidst. Ruth bliver aldrig træt.

Ruth er blevet trænet af medarbejderne ved Destination Sønderjylland og kommunernes turistbureauer for at kunne svare på alle de gængse spørgsmål, som turisterne kommer med. Det er meget ofte de samme ting, som gæsterne vil vide. Dermed vil Ruth allerede fra begyndelsen kunne svare på langt de fleste af de spørgsmål, der måtte komme. Og Ruth vil løbende blive klogere.

- Vi forventer, at Ruth efter et år kan svare på over 80 procent af de spørgsmål, der bliver stillet, siger direktøren for Destination Sønderjylland, Karsten Justesen.

Annonce

Andre sprog er næste trin

I første omgang kan Ruth kun kommunikere på dansk. Men hvis det bliver en succes, vil Ruth som næste led også lære tysk, engelsk og hollandsk. Derudover vil det blive muligt at sende ”push-beskeder” til gæster der bruger appen og på den måde informere dem aktuelle begivenheder.

- Vi skal hele tiden være up to date i forhold til, hvordan vi kommunikerer med turisterne, og selvom det er er robot, der svarer på spørgsmålene, håber vi, at gæsterne vil opleve det som om de har en dialog med en rigtig person. Og det er vel at mærke en person, der altid er tilgængelig, siger Karsten Justesen.

Som næste trin i fremtidens turismeservice er det planen, at der inden næste sæson skal opsættes infoskærme på udvalgte steder, hvor gæsterne også kan blive inspireret, til hvad de skal besøge under deres ophold.


Vi forventer, at Ruth efter et år kan svare på over 80 procent af de spørgsmål, der bliver stillet.

Karsten Justesen, direktør for Destination Sønderjylland
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Regionalt

Tidligere JydskeVestkysten-chef giver ledelsen en ordentlig kindhest: - I bør overveje at lukke avisen, inden det bliver pinligt

Annonce