Annonce
Nordtyskland

Nu lysner det for skaldaleramt togforbindelse

Forsinkelser og aflyste afgange er hverdag for de mange pendlere, der daglig må tage toget fra fastlandet for at passe deres job på Sild. Foto: Daniel Bockwoldt.
Forbundsrådet har godkendt at en udvidelse af togstrækningen til Sild kan fremmes med særlov. Også en uddybning af Kielerkanalen blev der nikke jaa til.

NIEBÜLL: To vigtige forbedringer af den slesvig-holstenske infrastruktur er rykket et stort skridt nærmere på at blive realiseret. Fredag godkendte forbundsrådet den liste på 13 store anlægsprojekter, som det tyske trafikministerium ønsker at fremme med en særlov. Det skriver nyhedstjenesten dpa.

Listen omfatter en udbygning til to spor på jernbanen mellem Sild og fastlandet samt en uddybning af Kielerkanalen.

Specielt udvidelsen af jernbanen i Nordfrisland har har været gennem et tumultagtigt forløb. I første omgang indgik projektet i det tyske trafikministeriums liste over de 13 vigtigste anlægsprojekter i Tyskland. Senere blev udvidelsen efter pres fra det tyske miljøministerium atter pillet ud af lovforslaget. Miljøministeriet mente ganske enkelt ikke, at ekstra spor mellem Niebüll og Klanxbüll på det nordfrisiske fastland var et tilstrækkelig stort og afgørende projekt til, at den almindelige, tyske planlov kunne tilsidesættes.

Resultatet var vrede protester fra regeringen i Kiel samt lokale borgere og politikere. For de mange pendlere fra fastlandet og Silds erhvervsliv volder de notorisk upålidelige togforbindelser nemlig store kvaler. Efterfølgende kom udvidelsen atter på listen.

Særloven betyder, at den meget langsommelige, tyske planlov ikke gælder for de 13 anlægsarbejder. Således kan miljøorganisationer ikke trække byggerierne i langdrag med klager.

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Støjplagede borgere raser over kampfly som aldrig før: Klager er næsten tredoblet på et år

Kommentar For abonnenter

Mens vi venter på motorvejen

Det er lidt med motorvejene, som det er med vindmøllerne. Vi vil sådan set rigtig gerne have dem, men de skal bare ikke ligge tæt på, hvor vi selv bor. De kritiske røster var klart i overtal, da der tilbage i sommeren 2017 blev sat gang i en offentlig høring af planerne omkring en ny midtjysk motorvej – populært kaldet for Hærvejsmotorvejen. Samme billede er der ved den igangværende høring i forbindelse med VVM-undersøgelsen Tilbage i 2017 var eksempelvis Bække Lokalråd og Bække Borgerforening særdeles klare i mælet i deres høringssvar, hvor én af sætningerne lød således: - Frygten er, at en motorvej - med eller uden afkørselsramper - vil sætte gang i en langsom, men sikker affolkning. Citat slut. Det er ikke noget at sige til, at frygten for en motorvej er til stede. Ikke mindst støjen fra tusindvis af biler, som vil passere forbi, giver anledning til betydelig utryghed hos mange. Dertil kommer også en motorvejs indiskutable indgriben på naturen og miljøet. Argumenterne fra utrygge borgere er ganske forståelige. Men som med meget andet, så er debatten omkring motorveje ikke udelukkende sort eller hvid. Motorvejene kan rent faktisk også bringe noget positivt med sig. Erhvervsudviklingen har ganske mange steder, hvor der er blevet etableret motorveje, vist sig at være positiv. Der er positive eksempler nok – selv inden for vores egen kommune. I Vejen, Brørup og Holsted taler udviklingen i erhvervslivet tæt ved motorvejen sit klart tydelige sprog. Danish Crowns slagteri i Holsted var med sikkerhed ikke blevet placeret i området, havde der ikke været en motorvej Også længere oppe i det midtjyske er der klare fortællinger om, at motorvejen klart kan bringe noget positivt med. I Ikast-Brande Kommune konstateres det, at motorvejene er med til at øge bosætningen og etablering af nye erhvervsvirksomheder. I Silkeborg er der også begejstring. I den midtjyske by er der knap et år efter åbningen af motorvejen for nogle få år siden sat rekord i salget af erhvervsjord. Om hærvejsmotorvejen overhovedet bliver til noget, vil blive afgjort inde på Christiansborg. Men i næste måned – mandag den 16. marts – har Vejdirektoratet inviteret til borgermøde i Vejen. Her vil der blive orienteret om VVM-undersøgelsen og de seks linjeføringer, som er bragt i forslag. To af linjeføringerne vil medføre ganske mange kilometer asfalt gennem Vejen Kommune – og vil også byde på to til- og frakørselsramper dels ved Bække og dels ved Gesten. Hvordan det modtages, må vi se tiden an. Men ud over den forståelige utryghed omkring støj og negativ indvirkning på natur og miljø så vil en ny motorvej også give nogle muligheder. GOD SØNDAG

Annonce