Annonce
Esbjerg

Nu sker det: Cykelstibro i Esbjerg sendes i høring

Broens udseende henter inspiration fra banegårdsterrænet, og materialer og farver afstemmes i forhold til de eksisterende omgivelser. Visualisering: Esbjerg Kommune.

Planforslagene for den omdiskuterede cykelstibro over banelegemet lander om kort tid i byrådssalen, hvor politikerne skal sende projektet i offentlig høring.

Esbjerg: Der er givetvis nogle, der har funderet over, hvad der er blevet af planerne for den tidligere så omtalte - og kritiserede - cykelstibro over banelegemet fra Exnersgade til Jernbanegade.

Men nu sker der noget i sagen - et flertal i Plan & Miljøudvalget har netop oversendt kommuneplanændring og lokalplanforslag for cykelstibroen til Esbjerg Byråd, der forventes at sende begge dele i en otte ugers offentlig høring om kort tid.

Det kan på forhånd virke usandsynligt, at det vil ske helt uden sværdslag. For et halvt år siden - forud for efterårets budgetforhandlinger - meddelte fire byrådspartier, nemlig Dansk Folkeparti, Borgerlisten, De Radikale og De Konservative, at de ville have den kommende cykelstibro fjernet fra det kommunale budget, når budgetforhandlingerne gik i gang, fordi de hellere ville bruge pengene på velfærdsydelser.

Det lykkedes dog ikke at rokke hverken Venstre, Socialdemokratiet, SF eller Enhedslisten, der blankt afslog et tilbageløb i sagen.

Annonce

Finansiering


  • Finansieringen af cykelstibroen er sammensat således:
  • Byfornyelsesmidler i alt over årene: 11 millioner kroner (byfornyelsesmidler kommer fra staten, men disponeres af kommunerne selv til eksempelvis fornyelse af et område, bygninger eller projekter, der på anden vis styrker bosætningen).
  • Supercykelstipuljen i alt over årene: 10,2 millioner kroner.
  • Esbjerg Kommune (anlæg): 4,3 millioner kroner.
  • Dertil kommer en kommunal udgift på 560.000 kroner til køb af et areal på Exnersgade fra BaneDanmark.
Teknik & Byggeudvalget bad sidste år om at se, hvordan den kommende cykelstibro mellem Jernbanegade og Exnersgade i Esbjerg kunne tage sig ud. Visualisering: Esbjerg Kommune.

Området

Formålet med selve lokalplanforslaget er at sikre cykelstibroen som en del af den øst-vestgående supercykelforbindelse. Forslaget til kommuneplanændringen omfatter primært DSBs bygning Jernbanegade 37-39 nord for den gamle banegårdsbygning. DSB-bygningen rummer i dag en række servicefunktioner tilknyttet togdriften.

- DSB rømmer formentlig bygningen inden for overskuelig fremtid, så der i stedet bliver mulighed for at få andre funktioner ind i den nuværende bygning eller i en ny bygning, siger udvalgsformand Karen Sandrini (S).

DSB-bygning har en central rolle i cykelstibroens rampe mod vest, da cykelstibroen er tæt på bygningen. Uanset hvad fremtiden bringer, skal der tages hensyn til nabobygningen, som er den fredede gamle banegårdsbygning fra 1904.

I Exnersgade-siden, hvor cykelstibroen går ned, skal der etableres en parkeringsplads med op til 40 pladser til pendlernes biler. Der planlægges med cykelparkering både på den vestlige og østlige side af baneterrænet.

Grøn stil

Karen Sandrini glæder sig til, at cykelstibroen står færdig:

- Broen giver rigtig god mening i en tid, hvor vi gerne ser, at borgerne så vidt muligt går, cykler eller benytter offentlig transport. Det er langt lettere at vælge en grøn transportform, når der er let tilgængelig passage over banelegemet og du på den måde kan slå genvej. Så cykelstibroen er bestemt et skridt i den rigtige retning, siger udvalgsformanden.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Atomkraft, ja tak

Læserbrev: Har man set mage til narreri. Vores energiminister og co. står der i tv med stort smil og proklamerer, at jyderne vil blive ovenud glade for en erstatning på 5.000 kr pr. år skattefrit' for at få deres livsdrøm ødelagt. Sig mig engang tror den børnehave til Christianborgs politikere selv på, at alle andre som dem selv er dumme? jeg har da aldrig set noget mere naragtigt. Jeg synes, man skal se lidt syd for grænsen fra Medelby til Husum, her kan man ikke finde en kvadratkilometer hvor der ikke står en vindmølle, og hvor hustage er overplastret med solceller til el, Og hvad værre er så betaler den tyske stat for øjeblikket omkring 26 mio. euro til vindmølle- og solcelleejerne, fordi man ikke kan forbruge alt det strøm som produceres. Hvad med at bruge spekulatoren i stedet for at i panik prøve på at indfri valgløfter. Politikerne har også travlt med at ødelægge folks liv på vestkysten i almenvellets navn, nemlig at få lavet en 400 kw ledning, så elværkerne kan sælge strøm til England på de Danske forbrugers bekostning. Hvor længe skal vi finde os i denne form for legaliseret diktatur og løgnehistorier. Er det ikke snart på tide at vi slår bremserne i og ser på konsekvenserne af den hovedløse klimapolitik der føres? Alle de der i børnehaven (Christianborg) taler om børnenes tarv, en floskel som man er ved at være træt af. Den største miljøsynder er jo nok mobiltelefonen, og pc'er, og dem kommer der mange flere af. En teenager i dag kan vel ikke gå mere som 10 meter på en sms og kan åbenbart ikke gå uden at være på hele tiden. Hvad med at lære dem at omgås miljøet på en anstændig måde. Strøm skal vi altid bruge, og helt sikker er, at forbruget vil mindst blive fordoblet i fremtiden, men spørgsmålet er nok mere hvordan den skal fremstilles, og om vi er dygtige nok til at se de rigtige løsninger. Hvorfor forsker man ikke i atomkraft, som jo er den absolut reneste form for udvikling af både strøm og varme, hvad med at se det positive i atomkraft og få det udviklet, så det kan bruges uden at se bomber og krig alle steder. Krige er der nok af og de har altid været der, og hvis politikerne er så naive, at de tror de kan rede hele verden, så kan man kun være målløs, når man ser historisk på det har de danske politikere altid prøvet at behage de store lande, hvad med at stå på egne ben.

112

Mand bankede kvindes hoved i gulvet

Vejen

Imerco lukker i det nye år

Annonce