Annonce
Sønderborg

Ny barber i Perlegade: Vi er kørt træt i det konventionelle

Christian Egsgaard (tv) og Nick Håkensen (th) er begge uddannede frisører. De har begge arbejdet for andre frisører, men trænger til at være egne chefer. Foto: Timo Battefeld
Ro og plads til at være mand er fokus i Perlegades kommende barbershop. De to ejere starter forretningen, for selv at styre tempo og kundeoplevelser.

Sønderborg: Stolene, spejlene og saksene er klar.

Loftlamperne er ikke sat op endnu, men det er de inden mandag.

- Vi synes ikke længere, at det er sjovt med hårfarve og langt hår, fortæller Christian Egsgaard:

Netop herrerne er i fokus i den nye barbershop med navnet MÄN:D.

- Vi åbner vores egen frisør, fordi vi gerne vil fokusere på det vi er bedst til. Herreklip og barbering, fortæller han.

På væggen i den nye forretning hænger et stort fjernsyn.

- Vi regner med, at der skal køre sport på det, fortæller Christian Egsgaard.

Christian Egsgaard og Nick Håkensen fik nøglerne til lokalet på Perlegade 63. for en måned siden.

Siden har de haft travlt med at gøre alt klar til åbningen.

- Det er ærlig talt sindsygt angstprovokerende. Vi har aldrig haft vores egen butik før, fortæller Christian Egsgaard.

Mandag den 9. november åbner den nye barber i Perlegade.

Annonce
Frisørbutikken er ikke helt færdiglavet endnu. Der mangler stadig siddeområde, bar og loftslys. Foto: Timo Battefeld

Garant for godt håndværk

Til at starte med er det de to ejere, Nick Håkensen og Christian Egsgaard, der skal klippe kunderne i butikken.

De har begge arbejdet for andre frisører før i tiden, men trænger til selv at bestemme.

- Det er en af grundene til, at vi selv laver forretning. Vi vil gerne selv bestemme tempo, temperament og priser, fortæller Nick Håkensen:

Priserne har de placeret, i hvad de selv kalder for mellemklassen.

225 for klip. 175 for en barbering. 350 for begge dele sammenlagt.

- Vi synes selv, at priserne ligger fint i mellemklassen. Kunderne må selv afgøre, om de synes det er rimeligt, men vi tør godt sige, at vi er garant for et ordenligt stykke håndværk, fortæller Nick Håkensen.

I hjørnet af frisørbutikken skal der stå en lille bar.

- Vi regner med, at hvis vi er åbne under en sportsbegivenhed. Fodbold, cykling og så videre. Så kører det på tv'et. Også laver vi en lille bar med køleskab i. Så kan kunderne få en øl med, når de bliver klippet, fortæller Nick Håkensen:

- Øllen skal de ikke betale for.

Klar til tiden

- Det kan hurtigt komme til at lyde meget stereotypt. Men vi synes, at det skal være et hyggeligt frirum, hvor mænd kan snakke om ting, der interesserer mænd. Hvad end det betyder, vi er klar på at tale om alt, fortæller Christian Egsgaard:

- Vi tænker en omklædningsrumsstemning, men alle er påklædte, siger han grinende.

De to barberer har haft travlt med at gøre hele butikken klar inden åbningen mandag.

De er nu næsten i mål, og er sikre på, at forretningen er klar til tiden mandag morgen.

- Jeg tror, at vi blev overraskede over, hvor meget der er at gøre klar. Det har været en meget travl måned. Nu glæder vi os bare til, at vi kan begynde at klippe, fortæller Nick Håkensen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Mette F: Østdanmark skal betale mere for et land i balance

Læserbrev

Mens regeringen tøver, holder danskerne i kø

Læserbrev: Omtrent fire måneder er der gået, siden den socialdemokratiske transportminister, Benny Engelbrecht, proklamerede i JydskeVestkysten, at han for længst er trukket i arbejdstøjet, og at der fra regeringens side bliver arbejdet hårdt på en ny infrastrukturplan. Noget vi i Venstre selvsagt var glade for at høre. Nu er der som sagt gået over fire måneder, og på kalenderen står der 2020. Mere end et halvt år er gået, siden Socialdemokratiet flyttede ind i regeringskontorerne, og danskerne er endnu ikke stillet en infrastrukturplan i udsigt. Mens trafikken på de danske veje snegler sig afsted, og borgere og virksomheder bruger mere tid på kø og trængsel, kan transportministeren end ikke sætte et årstal på en ny infrastrukturplan. Alle os sydjyder må således gå rundt i uvished – vi ved ikke, om vi er købt eller solgt. Og uvisheden skaber selvfølgelig bekymring. For hvad skal der ske med Ny Midtjyske Motorvej? E45/E20 ved Kolding? Rute 11 fra Korskro til Varde? Eller for den sags skyld opgraderingen af Rute 11 til Tønder? Ingen ved det. Sidste år kom vi i Venstre i mål med en aftale om at investere mere end 110 milliarder kronet i vores infrastruktur frem mod 2030. Investeringer, som ville sikre vækst og bosætning over alt i Danmark. Derfor er det mildest talt bekymrende, at vi i Sydjylland ikke kan vide os sikre på, om de investeringer, som vi i Venstre var med til at aftale, overhovedet bliver til noget. I Venstre vil vi arbejde for, at vi hurtigst muligt bliver indkaldt til forhandlinger om en infrastrukturaftale. Vi kan ikke vente længere. For når borgere og virksomheder holder i kø koster det samfundet 20 milliarder kroner om året. Derfor er en god og sammenhængende infrastruktur helt grundlæggende for fortsat vækst og udvikling. Noget som er altafgørende, hvis vi skal investere i velfærd og grønne løsninger. Så alt imens regeringen har skudt endnu et løfte til hjørne, må vækst og udvikling sættes på pause.

Annonce