Annonce
Gear

Ny BMW 2-serie Gran Coupé skal jagte Mercedes CLA

Den nye BMW 2-serie Gran Coupé placerer sig størrelsesmæssigt i mellemklassen, men forvent priser i den mere eksklusive afdeling. Foto: BMW
BMW klar med en stilren og firedørs 2-serie Gran Coupé, der bygger på den forhjulstrukne nye 1-serie.

Der er dømt skarpe linjer og forhåbentligt ditto køreegenskaber, når den nye firedørs BMW 2-serie Gran Coupé lander herhjemme næste år til marts.

Den kompakte coupé-afrundede sedan, som bygger på samme forhjulstrukne platform som den netop lancerede 1-serie, kan nemlig bestykkes til både at være en stilig konkurrent til for eksempel de mindre motoriserede versioner af Mercedes CLA og en voldsom køremaskine i den største variant. Her strækker skalaen sig fra en 218i Gran Coupé med en trecylindret 1,5-liter benzinmotor på 140 hk og forhjulstræk til en til M235i xDrive Gran Coupé med en firecylindret 2,0-liters benzinmotor på 306 hk, firehjulstræk, M-bremser og -styling, Torsen-differentiale og ottetrins sportsautomatgear med launch control.

Hvis de erfaringer, vi har med den nye 1-serie, holder stik, er der lagt op til sjov i gaden i M235i xDrive, der klarer 0-100 kilometer i timen på helt ned til 4,8 sekunder med M-pakke og har en topfart, der er begrænset til 250 kilometer i timen.

Den tyske producent har dog noget i posen til dem, som stadig sværger til baghjulstræk, som vi blandt andet kender det fra 3-serien. Ifølge udenlandsk motorpresse får den gamle og baghjulstrukne udgående version af den todørs 2-serie lov til at forblive i programmet lidt endnu, mens fabrikken arbejder på en efterfølger, som også får baghjulstræk.

Annonce

Gran Coupéer fra BMW

BMW startede mærkets modelhistorie med de firedørs coupé-udgaver i 2012. Det skete med BMW 6-serie Gran Coupé og blev to år senere udvidet med BMW 4-serie Gran Coupé.

I september 2019 kom den nyeste 8-serie Gran Coupé på markedet, og nu er 2-serie Gran Coupé på banen.

Vises i Los Angeles

Alle modeller byder på speciel setup som den såkaldte ARB-teknologi, der er hentet fra elbilen i3, og som betyder, at der er mindre hjulspind og friktion.

Det skal give en mere kontrolleret og effektiv styring af bilen og forhindre understyring.

Full LED-forlygter er også standard i bilen. Udstyrsniveauerne hedder helt BMW-klassisk: Advantage, Sport Line, Luxury Line og M Sport.

Den nye model vises officielt på det kommende internationale motorshow i Los Angeles, der finder sted til november.

Der foreligger ikke oplysninger om dansk udstyr eller priser.

Interiøret er helt i premium-stil og er det samme som i 1-serien. Her med digitalt cockpit. Foto: BMW
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Godda' mand solcellelov

Lovgivningsdanmark har vundet endnu en sejr. Med et hidtil uset krav til bureaukrati og dokumentation er det lykkes at bremse stor set alle landets kommuner i at få oprettet solcelleanlæg i forbindelse med kommunale bygninger og derved bidrage til den grønne omstilling. Og tillykke med det. For grundet en i særklasse ubegrundet og uigennemskuelig lovgivningsjungle er det nemlig lykkes at gøre kommunale solcelleanlæg til egentlige forsyningsvirksomheder med deraf følgende krav til selvstændige bestyrelser, regnskabsaflæggelse og meget andet af det, som i stigende grad DJØF'iserer denne nation. Alt sammen krav, der æder gevinsten ved og idéen med disse anlæg. Resultat: Flere steder er eksisterende kommunale solcelleanlæg lukket ned, ligesom planer om anlæg er droppet. Lige så uigennemskueligt er det, hvorfor så regionernes sygehuse, der jo er akkurat lige så offentlige, er fritaget for dette nonsens, og ingen kan give en bare nogenlunde gangbar forklaring. Begrundelserne er det rene volapyk og et eksempel på, hvad der sker, når lovgivningsmaskinen snurrer, uden at nogen griber ind med brugen af deres sunde fornuft. Lad os håbe, at den for tiden ganske tavse klima-, energi- og forsyningsminister Dan Jørgensen (S) også ser dette som en vanvittig indretning, i hvert fald ligger der lige til højrebenet her serveret en sag, som man skal være godt dum for ikke at spark i mål. Især når man skal være instrumental i en regeringssatsning, som ingen har bare den fjerneste idé om hvad ender med at koste. Sådan er det nemlig med det fromme ønske om at reducere nationens menneskeskabte CO2-udledning med 70 procent i forhold til 1990-niveau inden 2030. Man ved end ikke, om det overhovedet kan lade sig gøre, men man ved, at det bliver utroligt dyrt. Her står vi med en sag, der, som megen anden klimasnak, ikke er fugle på taget, men miljøgevinster lagt lige i hånden på Dan Jørgensen, hvis han ellers vil tage imod dem. Lad os få fjernet disse bureaukratiske forhindringer - hellere i dag end i morgen.

Sønderborg

81-årig fundet i god behold

Erhverv

Kalmar-huse reddet fra konkurs

Vejen

"Urimelig lov" tvinger syd- og sønderjyske kommuner til at droppe grøn strøm

Annonce