Annonce
Haderslev

Ny caféejer bliver sponsor: Kløften Festival er en del af integrationen

Sponsorreceptionen er et tilløbsstykke, derfor udvides teltet i år. Arkivfoto: Jacob Schultz
Kløften Festival støtteforening har nu hvervet over 250 sponsorer til dette års festival, heraf 35 helt nye sponsorer. Der er i det hele taget rift om en plads til sponsormiddagen i teltet.

HADERSLEV: Forleden blev de sidste brød til årets sponsorreception lagt i fryserne, så de er klar, når Kløften Festival 27. juni inviterer til sponsorreception. I en måned har Laura Nitz og to andre frivillige fra Kløften Festivals støtteforening bagt brød til den eftertragtede sponsorreception, der finder sted torsdag 27. juni, den første dag af årets Kløften Festival.

Indtil nu har over 250 sponsorer tegnet sponsorat - heraf 35 nye sponsorer, og det glæder Bent Nitz, der er kasserer i støtteforeningen. Han har året igennem banket på dørene hos lokale erhvervsfolk og mødt både gamle og nye sponsorer.

En af de nye er Kirsten Holberg fra caféen Søster Selvsving.

- Vi er nye i byen og mærker tydeligt, at Kløften Festival er vigtig for Haderslev. Vi ser et sponsorat til en god måde at blive "integreret" i byen, lyder det smilende fra Kirsten Holberg, der driver Søster Selvsving sammen med sin datter Frederikke.

Hun og familien ser frem til at opleve deres første Kløften Festival nogensinde, både som sponsorer og som deltagere.

- Vi har jo hørt meget om den, siger Kirsten, der er glad for at kunne være sponsor, når nu hun ikke har tid til at være frivillig på festivalen.

Annonce
Kirsten Holberg fra Søster Selvsving har i år debut som sponsor for Kløften Festival, men også som deltager. Arkivfoto: Stine Hygum

Trofast sponsor

Det er 25 år siden, at Henrik Burich overtog sin fars murermesterfirma, og lige siden har han været sponsor for festivalen.

- Det er vigtigt at bakke op om. Jeg er en rigtig Haderslev-dreng og har været med hele vejen. Lige siden den gang det var gratis at komme ind, i de år hvor der lugtede lidt af hash, og også i de senere år hvor det hele er blevet mere professionelt.

Henrik Burich sætter stor pris på, at et eventuelt overskud fra festivalen går til gode formål i hele Haderslev Kommune og dermed kommer mange flere til gavn. Da han i 2013 købte firmaet Bosack Liftudlejning, blev det firma også straks sponsor for Kløften Festival.

- Det var slet ikke til diskussion, siger Henrik Burich, der sætter pris på levende musik og gerne så, at der blev etableret en fast scene i Kløften, så der kunne holdes koncerter i løbet af året. Han er dog klar over, at det vil kræve et større setup.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Naturligvis har bro følger

Før etableringen af den faste forbindelse over Storebælt var den ingen ende på bekymringerne. Fisk, fugle og pattedyr ville blive truet, måtte man dengang forstå. Efter hensynet til samfundets interesser samt følgerne for flora og fauna blev holdt op mod hinanden, blev bro og togtunnel alligevel bygget. Som bekendt gik verden ikke under. Nu foreligger en rapport om de naturmæssige konsekvenser af en bro mellem Als og Fyn. Vurderingen blev udarbejdet i januar, men er først nu offentliggjort. Forklaringen på forsinkelsen er ukendt, men måske har Vejdirektoratet slet og ret skammet sig over konklusionens banalitet. Broen vil medføre uoprettelig påvirkning af natur og dyrelivet både i anlægs- og driftsfasen. Naturen vil blive påført skader, der ikke kan gøres om, vurderer specialisterne således. Og ja, det er givetvis korrekt. Sådanne konsekvenser ligger i anlægsarbejders natur. Selv en mindre cykelsti forandrer landskabet for bestandigt. Musereder bliver ødelagt, frøer fordrevet og regnormene kan ikke længere komme op. Men skulle man af den grund undlade at sikre børns liv og førlighed på skolevejen? Svaret giver vist sig selv. Naturligvis er sammenligningen sat på spidsen og konsekvenserne af et brobyggeri ulig større end følgerne af en cykelsti. Men der kan alligevel drages nogenlunde ens konklusioner. Fordele og ulemper skal afvejes. Vi skal passe på vores miljø – ikke mindst når der er tale om et sårbart område som farvandet mellem Als og Fyn. Vil byggeri og drift have katastrofale konsekvenser for naturen, må planerne opgives. Broen skal heller ikke etableres, hvis det ikke giver overordnet mening økonomisk og samfundsmæssigt. Til gengæld skal der bygges, hvis hensynet til vores fælles bedste taler for det, og der ikke er udsigt til virkelig alvorlige skader på omgivelserne. Vi må ikke ende samme sted, som vores naboer mod syd, hvor naturklager kan forsinke etableringen af vigtig infrastruktur i år eller nogle gange ligefrem årtier.

Annonce