Annonce
Tønder

Ny cykelrute er ved at tage form

Arbejdet med at etablere cykelstien på toppen af det gamle Emmerlevdige er i fuldgang. Foto: Ulrik Pedersen, Tøndermarsk Initiativet.

Så er det med at finde cyklerne frem. Snart bliver det muligt at cykle fra Højer til Emmerlev Klev og tilbage igen på en cykelsti på diget.

HØJER: Normalt møder man her kun får, fodgængere og motionsløbere. Men om kort tid bliver det gamle Emmerlev Dige fra 1927 mellem Højer og Emmerlev Klev også farbart for cyklister.

Netop nu er entreprenør Knud Lykow og hans folk i fuld gang med at forberede det, der meget vel kan ende som en af Danmarks smukkeste cykelstier.

- Fra Emmerlev Klev bliver der en unik udsigt til UNESCOS verdensarv Vadehavet på den ene side og marsklandskabet på den anden. På turen mod Højer vil cykelruten gå lige gennem Tøndermarsken, med natur til alle sider, fortæller kommunikationsmedarbejder ved Tøndermarsk Initiativet, Ulrik Pedersen.

Annonce

Fra Emmerlev Klev bliver der en unik udsigt til UNESCOS verdensarv Vadehavet på den ene side og marsklandskabet på den anden. På turen mod Højer vil cykelruten gå lige gennem Tøndermarsken, med natur til alle sider.

Ulrik Pedersen, kommunikationsmedarbejder, Tøndermarsk Initiativet
Der bliver udsigt til storslået natur til alle sider fra cykelstien på toppen af diget. Foto: Ulrik Pedersen, Tøndermarsk Initiativet

Vestkystruten

Stien på toppen af diget bliver en del af Danmarks nationale cykelrute 1 - Vestkystruten.

Vestkystruten er en af Danmarks længste skiltede cykelruter, der strækker sig fra Rudbøl til Skagen.

- Den går gennem noget af det skønneste og mest varierede natur i Danmark, påpeger Ulrik Pedersen.

Fra nord nærmer cyklisterne sig Emmerlev Klev via grusvejen, der går fra Hjerpsted gennem Tingdal Plantage.

Den nye cykelsti på diget bidrager samtidig med en cirka otte kilometer lang ny stisløjfe i Panoramarute 401. Panoramaruter er cykel-rundture, på mellem 20 og 50 kilometer og for cyklister i alle aldre.

Entreprenør Knud Lykow og hans folk er i fuld gang med at anlægge stien på toppen af diget. Foto: Ulrik Pedersen, Tøndermarsk Initiativet

Indvielse

Cykelstien mellem Højer og Emmerlev Klev bliver en grussti, og arbejdet med stien er godt i gang.

Entreprenør Knud Lykou er ved at lægge et 15 centimeter tykt lag af stabilgrus på stien, og han glæder sig over det tørre vejr, der gør hans arbejde lettere at udføre.

Stien bliver en del af den 52 kilometer lange Marskstien, der åbner i en testversion 29. juni i år og i sin endelige version i sommeren 2019.

Arbejdet med at etablere cykelstien på toppen af det gamle Emmerlevdige er i fuldgang. Foto: Ulrik Pedersen, Tøndermarsk Initiativet.
Arbejdet med at etablere cykelstien på toppen af det gamle Emmerlevdige er i fuldgang. Foto: Ulrik Pedersen, Tøndermarsk Initiativet.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Mens regeringen tøver, holder danskerne i kø

Læserbrev: Omtrent fire måneder er der gået, siden den socialdemokratiske transportminister, Benny Engelbrecht, proklamerede i JydskeVestkysten, at han for længst er trukket i arbejdstøjet, og at der fra regeringens side bliver arbejdet hårdt på en ny infrastrukturplan. Noget vi i Venstre selvsagt var glade for at høre. Nu er der som sagt gået over fire måneder, og på kalenderen står der 2020. Mere end et halvt år er gået, siden Socialdemokratiet flyttede ind i regeringskontorerne, og danskerne er endnu ikke stillet en infrastrukturplan i udsigt. Mens trafikken på de danske veje snegler sig afsted, og borgere og virksomheder bruger mere tid på kø og trængsel, kan transportministeren end ikke sætte et årstal på en ny infrastrukturplan. Alle os sydjyder må således gå rundt i uvished – vi ved ikke, om vi er købt eller solgt. Og uvisheden skaber selvfølgelig bekymring. For hvad skal der ske med Ny Midtjyske Motorvej? E45/E20 ved Kolding? Rute 11 fra Korskro til Varde? Eller for den sags skyld opgraderingen af Rute 11 til Tønder? Ingen ved det. Sidste år kom vi i Venstre i mål med en aftale om at investere mere end 110 milliarder kronet i vores infrastruktur frem mod 2030. Investeringer, som ville sikre vækst og bosætning over alt i Danmark. Derfor er det mildest talt bekymrende, at vi i Sydjylland ikke kan vide os sikre på, om de investeringer, som vi i Venstre var med til at aftale, overhovedet bliver til noget. I Venstre vil vi arbejde for, at vi hurtigst muligt bliver indkaldt til forhandlinger om en infrastrukturaftale. Vi kan ikke vente længere. For når borgere og virksomheder holder i kø koster det samfundet 20 milliarder kroner om året. Derfor er en god og sammenhængende infrastruktur helt grundlæggende for fortsat vækst og udvikling. Noget som er altafgørende, hvis vi skal investere i velfærd og grønne løsninger. Så alt imens regeringen har skudt endnu et løfte til hjørne, må vækst og udvikling sættes på pause.

112

Lastbil ramt af bom i overkørsel i Ribe

Annonce