Annonce
Sydjylland

Ny forening for vognmænd går i krig mod 3F-monopol: Det er en slags diktatur

Landsforening Dansk Godstransport har ifølge Frede Matzen modtaget stor opbakning fra både vognmænd og chauffører siden fredag, hvor foreningen blev grundlagt. Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Vognmænd og chauffører vil tage kampen op mod 3F, som de føler kommer til at få overenskomstmonopol på transportområdet, hvis ikke der råbes op nu.

Transport: Ny brancheforening for chauffører og vognmænd tager kampen op mod 3F og vil kæmpe for en reel foreningsfrihed. Sidste uge blev Landsforening Dansk Godstransport (DGT) grundlagt med Frede Matzen fra Ribe som formand.

Den nye forening vil arbejde for, at de fem overenskomster, som Trafikstyrelsen har vedtaget som gældende på transportområdet, får lige værdi.

Foreningen er utilfreds med, at Dansk Arbejdsgiverforening (DA) og Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH), som 3F hører under, i august foreslog, at 3F's overenskomst på transportområdet ophøjes til lov.

Frede Matzen føler, at 3F dermed får monopol på overenskomsten gældende for transportområdet, hvis lovforslaget går igennem.

- Det er en slags diktatur. De muligheder for overenskomster, vi har kæmpet for gennem årene, vil lige pludselig blive detroniseret, siger Frede Matzen.

I et skriftligt svar til JydskeVestkysten skriver Flemming Overgaard, næstformand for Transportgruppen i 3F, at der ikke er tale om monopol:

- Der er tale om, at retstilstanden i forhold til en over 40 år gammel regel, om hvilket aflønningsniveau der skal følges, genoprettes, når der søges godskørselstilladelse, uddyber Flemming Overgaard.

Annonce

Trafikstyrelsens fem godkendte overenskomster

Hvis en vognmand vil have en vognmandstilladelse, skal han følge kravene om kollektiv overenskomst. Der er ikke krav om, at virksomheden skal være medlem af en arbejdsgiverforening, og heller ikke krav om, at chaufførerne skal være medlem af en fagforening. Men chaufførernes løn og ansættelsesvilkår skal følge en kollektiv overenskomst for chauffører.

På godskørselsområdet findes i alt fem overenskomster, som er godkendt af Trafikstyrelsen:

  • Dansk Transport og Logistik (DTL-A) og 3F Transportgruppen 17-20.
  • DI/Arbejdsgiverforeningen for Transport og Logistik (ATL) og 3F Transportgruppen.
  • DI og 3F Transportgruppen for lagerarbejdere, chauffører og havnearbejdere.
  • ITD Arbejdsgiverforening og Kristelig Fagbevægelse.
  • Kristelig Arbejdsgiverforening og Det Faglige Hus.

Det handler ikke om penge

Overenskomsten, som 3F har, tager udgangspunkt i en højere minimumsløn, men Frede Matzen, der selv er vognmand, understreger, at det ikke handler om pengene.

- Vi har lavet masser af lønberegninger, der viser, at 3F's overenskomst ikke er dyrere for vognmanden. Det her handler om den reelle foreningsfrihed og ikke kroner og øre, siger Frede Matzen.

Næstformand i 3F's Transportgruppe Flemming Overgaard mener, at der i stedet skal være et lige forhandlingsrum mellem chauffør og arbejdsgiver.

- Der er brug for regler, der sikrer fair transport, lige lønninger og ordentlige arbejdsvilkår. Uden regler, er det lønnen, der bliver konkurrenceparametret, og det rammer vores medlemmer, som arbejder under en overenskomst, siger Flemming Overgaard.

Ifølge Frede Matzen er der ikke brug for disse regler til at sikre ordentlige arbejdsvilkår.

- Hvis ikke vognmændene behandler deres chauffører ordentligt, så har de ingen chauffører længere. Der er ingen i Danmark, der vil finde sig i at arbejde under dårlige arbejdsvilkår. Vi behøver ikke 3F til at fortælle os, hvad vi skal gøre, siger Frede Matzen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
112

Se billederne: Ribe centrum er oversvømmet

Kommentar For abonnenter

Mens vi venter på motorvejen

Det er lidt med motorvejene, som det er med vindmøllerne. Vi vil sådan set rigtig gerne have dem, men de skal bare ikke ligge tæt på, hvor vi selv bor. De kritiske røster var klart i overtal, da der tilbage i sommeren 2017 blev sat gang i en offentlig høring af planerne omkring en ny midtjysk motorvej – populært kaldet for Hærvejsmotorvejen. Samme billede er der ved den igangværende høring i forbindelse med VVM-undersøgelsen Tilbage i 2017 var eksempelvis Bække Lokalråd og Bække Borgerforening særdeles klare i mælet i deres høringssvar, hvor én af sætningerne lød således: - Frygten er, at en motorvej - med eller uden afkørselsramper - vil sætte gang i en langsom, men sikker affolkning. Citat slut. Det er ikke noget at sige til, at frygten for en motorvej er til stede. Ikke mindst støjen fra tusindvis af biler, som vil passere forbi, giver anledning til betydelig utryghed hos mange. Dertil kommer også en motorvejs indiskutable indgriben på naturen og miljøet. Argumenterne fra utrygge borgere er ganske forståelige. Men som med meget andet, så er debatten omkring motorveje ikke udelukkende sort eller hvid. Motorvejene kan rent faktisk også bringe noget positivt med sig. Erhvervsudviklingen har ganske mange steder, hvor der er blevet etableret motorveje, vist sig at være positiv. Der er positive eksempler nok – selv inden for vores egen kommune. I Vejen, Brørup og Holsted taler udviklingen i erhvervslivet tæt ved motorvejen sit klart tydelige sprog. Danish Crowns slagteri i Holsted var med sikkerhed ikke blevet placeret i området, havde der ikke været en motorvej Også længere oppe i det midtjyske er der klare fortællinger om, at motorvejen klart kan bringe noget positivt med. I Ikast-Brande Kommune konstateres det, at motorvejene er med til at øge bosætningen og etablering af nye erhvervsvirksomheder. I Silkeborg er der også begejstring. I den midtjyske by er der knap et år efter åbningen af motorvejen for nogle få år siden sat rekord i salget af erhvervsjord. Om hærvejsmotorvejen overhovedet bliver til noget, vil blive afgjort inde på Christiansborg. Men i næste måned – mandag den 16. marts – har Vejdirektoratet inviteret til borgermøde i Vejen. Her vil der blive orienteret om VVM-undersøgelsen og de seks linjeføringer, som er bragt i forslag. To af linjeføringerne vil medføre ganske mange kilometer asfalt gennem Vejen Kommune – og vil også byde på to til- og frakørselsramper dels ved Bække og dels ved Gesten. Hvordan det modtages, må vi se tiden an. Men ud over den forståelige utryghed omkring støj og negativ indvirkning på natur og miljø så vil en ny motorvej også give nogle muligheder. GOD SØNDAG

Sønderborg

Regn og storm ved mindehøjtidelighed i Bøffelkobbel

Annonce