Annonce
Sydjylland

Ny forening for vognmænd går i krig mod 3F-monopol: Det er en slags diktatur

Landsforening Dansk Godstransport har ifølge Frede Matzen modtaget stor opbakning fra både vognmænd og chauffører siden fredag, hvor foreningen blev grundlagt. Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Vognmænd og chauffører vil tage kampen op mod 3F, som de føler kommer til at få overenskomstmonopol på transportområdet, hvis ikke der råbes op nu.

Transport: Ny brancheforening for chauffører og vognmænd tager kampen op mod 3F og vil kæmpe for en reel foreningsfrihed. Sidste uge blev Landsforening Dansk Godstransport (DGT) grundlagt med Frede Matzen fra Ribe som formand.

Den nye forening vil arbejde for, at de fem overenskomster, som Trafikstyrelsen har vedtaget som gældende på transportområdet, får lige værdi.

Foreningen er utilfreds med, at Dansk Arbejdsgiverforening (DA) og Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH), som 3F hører under, i august foreslog, at 3F's overenskomst på transportområdet ophøjes til lov.

Frede Matzen føler, at 3F dermed får monopol på overenskomsten gældende for transportområdet, hvis lovforslaget går igennem.

- Det er en slags diktatur. De muligheder for overenskomster, vi har kæmpet for gennem årene, vil lige pludselig blive detroniseret, siger Frede Matzen.

I et skriftligt svar til JydskeVestkysten skriver Flemming Overgaard, næstformand for Transportgruppen i 3F, at der ikke er tale om monopol:

- Der er tale om, at retstilstanden i forhold til en over 40 år gammel regel, om hvilket aflønningsniveau der skal følges, genoprettes, når der søges godskørselstilladelse, uddyber Flemming Overgaard.

Annonce

Trafikstyrelsens fem godkendte overenskomster

Hvis en vognmand vil have en vognmandstilladelse, skal han følge kravene om kollektiv overenskomst. Der er ikke krav om, at virksomheden skal være medlem af en arbejdsgiverforening, og heller ikke krav om, at chaufførerne skal være medlem af en fagforening. Men chaufførernes løn og ansættelsesvilkår skal følge en kollektiv overenskomst for chauffører.

På godskørselsområdet findes i alt fem overenskomster, som er godkendt af Trafikstyrelsen:

  • Dansk Transport og Logistik (DTL-A) og 3F Transportgruppen 17-20.
  • DI/Arbejdsgiverforeningen for Transport og Logistik (ATL) og 3F Transportgruppen.
  • DI og 3F Transportgruppen for lagerarbejdere, chauffører og havnearbejdere.
  • ITD Arbejdsgiverforening og Kristelig Fagbevægelse.
  • Kristelig Arbejdsgiverforening og Det Faglige Hus.

Det handler ikke om penge

Overenskomsten, som 3F har, tager udgangspunkt i en højere minimumsløn, men Frede Matzen, der selv er vognmand, understreger, at det ikke handler om pengene.

- Vi har lavet masser af lønberegninger, der viser, at 3F's overenskomst ikke er dyrere for vognmanden. Det her handler om den reelle foreningsfrihed og ikke kroner og øre, siger Frede Matzen.

Næstformand i 3F's Transportgruppe Flemming Overgaard mener, at der i stedet skal være et lige forhandlingsrum mellem chauffør og arbejdsgiver.

- Der er brug for regler, der sikrer fair transport, lige lønninger og ordentlige arbejdsvilkår. Uden regler, er det lønnen, der bliver konkurrenceparametret, og det rammer vores medlemmer, som arbejder under en overenskomst, siger Flemming Overgaard.

Ifølge Frede Matzen er der ikke brug for disse regler til at sikre ordentlige arbejdsvilkår.

- Hvis ikke vognmændene behandler deres chauffører ordentligt, så har de ingen chauffører længere. Der er ingen i Danmark, der vil finde sig i at arbejde under dårlige arbejdsvilkår. Vi behøver ikke 3F til at fortælle os, hvad vi skal gøre, siger Frede Matzen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kommentar For abonnenter

Kommentar: Ku' vi andre ikke få sådan en p-billet?

De er slet ikke dumme, politikerne i byrådet. Når de holder møder, trækker tingene af og til i langdrag. Og pludselig bliver de nødt til at afbryde deres møder, fordi de skal til at stille p-skive i deres biler. De føler sig simpelthen generede både af at skulle rende og stille skiverne og så det, at det ofte kniber med overhovedet at finde ledige pladser i området tæt ved rådhuset. JydskeVestkysten fortalte historien i mandags, og mon ikke rigtig mange læsere kunne genkende den irritation, der blusser op i én, når man skal afbryde det, man er midt i, for at stille på den forbandede p-skive? For slet ikke at tale om det der med at tøffe rundt i sin bil for kun at opleve kantstenen tapetseret med parkerede biler, så man slet ikke kan finde en plads, med mindre man er klar på en halv Hærvejsmarch? Men historien bød så også - vi kalder overordnet genren for konstruktiv journalistik - på den helt rigtige løsning og viste vores byrådspolitikere som handlekraftige og løsningsorienterede mennesker. De har nemlig løst hele miseren på en måde, som byder til inspiration for kommunens øvrige borgere. I erkendelse af, at det simpelthen ikke dur det der med at skulle spæne frem og tilbage for at stille p-skiver - man bliver jo afbrudt hver anden time - har politikerne udstyret sig selv med en p-tilladelse til at holde på pladsen foran rådhuset. De fleste i hvert fald. 10 af byrådets 31 medlemmer må i forvejen holde i rådhusets egen p-kælder, og Hans Erik Møller fra Socialdemokratiet springer over, da han kan på grund af en øjensygdom dårligt se noget, så han kører ikke bil. Men resten har altså fået løst deres problem, og spørgsmålet er, om ikke man bare skulle udvide ordningen? Til at begynde med er der på rådhuset mange hundrede ansatte, der hver morgen indleder arbejdsdagen med øvelsen overhovedet at finde en plads i en stadig større periferi omkring rådhuset. Stik dem sådan et p-kort. Så er der alle os andre, som jo også af og til slås lidt med det parkering, ku' vi ikke også få sådan et p-kort? Som byrådspolitikerne selv har erkendt, er det altså forstyrrende at skulle forlade sit arbejde hver anden time for at stille p-skiven, ligesom der jo også om morgenen kan være rift om de pladser, der nu engang er til rådighed, men det ville hjælpe lidt på vores trængsler med sådan en tingest i forruden. Nogle af politikerne, som Socialdemokraternes gruppeformand Søren Heide Lambertsen, synes, at disse p-tilladelser lugter lidt af særligt privilegium - ja, hvor får han det fra? Det er ikke en "idé, der er groet i min have", siger han, der som medlem af økonomiudvalget i øvrigt er sikret en af de forjættede p-pladser i kælderen under rådhuset. Nej, det kan godt være, at idéen ikke er groet i socialdemokratiets rosenhave, men resten af partiets gruppe går nu lidt mere praktisk til værks og har ikke så fine fornemmelser, for de synes altså, det er irriterende med det løberi: Det blev derfor et stort ja-tak til de særlige politiker-tilladelser fra socialdemokraterne. Selv Enhedslistens Sara Nørris, der jo som partimedlem per definition elsker kollektiv trafik og ser privatbilismen som det næstondeste efter Djengis Khan, har strakt hånden frem, fordi hun af og til også bliver nødt til at hive bilen ud af garagen for at kunne nå alle sine gøremål: "Der er nogle, der bor så langt væk fra rådhuset, at det bliver besværligt for dem med offentlig transport, når de også skal passe deres almindelige arbejde før eller efter et udvalgsmøde", som hun siger. God søndag.

Annonce