Annonce
112

Ny hotdogkonge fra Nordals

Foto: Food Festival
DM i hotdog: Dyvig Badehotel er årets konge

Aarhus / Nordborg: Det er første gang, at Dyvigs Badehotel deltager i DM i hotdog, og det bliver den næppe sidste.

"Sønderjyske Fristelse" var navnet på den hjemmelavede hotdog, der sikrede badehotellet titlen som årets hotdogkonge.

Det lykkedes nemlig holdet fra Dyvig at sælge 323 hotdogs på den time, konkurrencen varede, det var det højeste antal blandt alle 13 deltagere.

- Vi havde håbet på succes, inden vi tog afsted. Enten som hotdogkonge eller bedste hotdog til DM. Vi er rigtig gode til mængder, og vi er rigtig gode til tempo. Alle deltagere blev placeret i hver sin pølsevogn, og da konkurrencen startede, tog det vores hold 20/30 sekunder at falde på plads i den lille vogn. Herfra kendte alle deres opgave, og vi kørte bare. Det skulle gå hurtigt. Konkurrencen står og falder på en time, så der skal bare leveres i det tidsrum, der er ingen ommere, siger John Beck Amstrup, der er direktør og forpagter på Dyvig Badehotel.

Annonce

Årets Hotdoggere

Gemyse - Dahlgaard Jensen

Restaurant Textur - Dennis Juhl

Bistro Panpan (Fra Københavns Zoo) - Casper Sobczyk

The Balcony - Peter Hansen og Anders Jensen

Les Trois - Nicolai Bech og Rolf Nordentoft

Alchemist - Rasmus Munk

Kähler Villa Dining

Hærværk - Rune Lund

Dyvvig Badehotel - John Bech Amtrup

Memu - Michael Munk (Vinder af bedste hotdog)

Restaurant Möndan - Mads Dalsborg

Inviteret til at deltage

Badehotellet fik en invitation til at deltage, det var madredaktøren ved Børsen, Ole Troelsø, der arrangerede konkurrencen. Og når han ringer, siger man ikke nej.

- Når Troelsø ringer, tager man det meget seriøst. Så selvom vi aldrig rigtig har arbejdet med hotdogs på den måde, var vi klar med det samme, siger John Beck Amstrup.

Som John Beck Amstrup selv siger, er holdet fra hotellet dygtige til at arbejde i et højt tempo, han er overbevidst om, at det har hjulpet dem med at vinde titlen som året hotdogkonge, han tilegner dog også den sønderjyske charme en del af æren.

- Meget af vores hotdog er jo lokal eller hjemmelavet. Vi bager selv brødet, og har selv fundet på opskriften til det. Pølsen er lavet af slagter Nielsen, og han har brugt Als Skinken til at lave den, vi har to slags Arla Unika oste i, æble og citron curd, hjemmelavet flæskesværd og en sennep af cognac og svampe. Vi har jo ikke rigtig gjort os i hotdogs på den måde før, men vi begyndte at eksperimentere efter opkaldet fra Troelsø, fortæller John Beck Amstrup.

Pølser af dyr, for dyr

Pengene fra hotdogkonkurrencen skulle gå til velgørende formål. I år gik pengene til Dyreværnet, og i alt blev der indsamlet 178.000 kroner. Dyvig Badehotel var som hotdogkonge den deltager, der samlede flest penge ind til det godtgørende formål. I alt samlede badehotellet 30.000 kroner ind, mens nummer to og tre tjente 22.000 og 21.000 kroner.

For John Beck Amstrup er det godtgørende formål en bonus for ham og hotellet

- Det er fantastisk. Vi er stolte af at kunne hjælpe med at spare nogle penge ind til et godt formål, siger han.

MeMu Bistro og Bar vandt titlen som årets bedste hotdog

Foto: Food Festival
Foto: Food Festival
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aabenraa

Nu spidser det til i sag om tyske huskøbere i Danmark: Styrelse kan sende minister i samråd

Kultur For abonnenter

Krig og nye gæster påvirker hverdagen på Badehotellet: Sæson 7 balancerer fermt mellem feelgood og mere alvorsfulde takter

Leder For abonnenter

Det utilgivelige læk

Danmark er et af de mest digitaliserede lande i verden. Det nyder vi som borgere godt af, når vi eksempelvis kan betale i supermarkedet via en app, eller når vi skal i kontakt med offentlige myndigheder og ikke behøver af møde fysisk op. Tager man blot et smut syd for grænsen, vil man opdage et samfund, der virker tilbagestående i forhold til at høste fordelene af et digitaliseret samfund. Men udviklingen har også sine omkostninger. Eksempelvis kan det være svært for ældre at finde ud af selvangivelsen eller anden form for computerkontakt med myndighederne. Disse generationsudfordringer gøres der meget for at afbøde, men nogle omkostninger er af en karakter, så de er utilgivelige. En sådan er Sygehus Lillebælts læk, som netop er blevet kendt i offentligheden, af fortrolige oplysninger om godt en halv million patienter. Kort fortalt har blandt andet cpr-numre, navne og hjerteoplysninger i flere end fem år ligget tilgængelige for alle 26.000 ansatte i Region Syddanmark samt et ukendt antal samarbejdspartnere fra ind- og udland. Regionen og sygehuset er blevet kritiseret for lækket i en afgørelse fra Datatilsynet, men lægelig direktør på Sygehus Lillebælt Mads Koch Hansen har "ikke fantasi til at forestille sig", at nogle ansatte uberettiget skal have gjort brug af patienternes oplysninger. Det kræver nu ellers ingen livlig fantasi at forestille sig, at der blandt 26.000 ansatte samt samarbejdspartnere i ind- og udland skulle findes et enkelt broddent kar, hvis moral og syn på tavshedspligt er flosset. Selv om den i øvrigt afgående lægelige direktørs tillid til sine ansatte kan være sympatisk, er den grænsende til naiv. Desværre oplever vi af og til disse helt utilgivelig læk af personlige oplysninger fra offentlige myndigheder, og netop fordi digitaliseringen af samfundet ikke kan spoles tilbage, er der grund til på det kraftigste at indskærpe vigtigheden af, at have styr på den slags. Mister folk først tilliden til myndighederne, kan det være uopretteligt.

Sport

Forstå hvorfor verden græder: - Vi har mistet en rockstjerne i Kobe Bryant

Annonce