Annonce
Erhverv

Ny knallertbane kan være på vej i Skjern

Ringkøbing-Skjern Ungdomsskole har ansøgt kommunen om mulighed for at lave en ny cross- og bocart-bane mellem Ferrodanvej og Messingvej i Skjern. Arkivfoto: Morten Stricker.
Ringkøbing-Skjern Ungdomsskole ønsker at nedbringe antallet af placeringer til kørsel af motorcross og bocart. Derfor har ungdomsskolen søgt om tilladelse til at bruge en plads i Skjern, som skal samle aktiviteterne mere end hidtil.

SKJERN: Der kan meget vel være en ny kombineret knallert- og bocartbane på vej i Skjern.

Tirsdag 10. september skal teknik- og miljøudvalget i hvert fald tage stilling til en ansøgning fra Ringkøbing-Skjern Ungdomsskole.

Ungdomsskolen har søgt om midlertidig dispensation fra lokalplanen for erhvervsområdet mellem Ferrodanvej og Messingvej 15 i Skjern, hvor ungdomsskolen ønsker at etablere en ny såkaldt knallertbane.

- Vi har motoraktiviteter forskellige steder rundt om i kommunen. Dem kunne vi godt tænke os at få samlet, siger ungdomsskolens viceleder Allan Østergaard.

I forvejen har ungdomsskolen blandt andet et værksted i Skjern og en knallertbane ved Bisgårdsvej i Tarm, ligesom man har en bocartbane på Transportvej i Skjern.

Motoraktiviteterne gælder ifølge ungdomsskolens viceleder Allan Østergaard for både undervisning af ungdomsskolens unge og som fritidsaktiviteter.

- Det er en blanding af at skrue i maskinerne og så komme ud og prøve dem af. Det er både for hold, som eleverne er på som en del af deres undervisning, men vi har også almindelige fritidsaktiviter, og der er motor så en del af dem, siger Allan Østergaard og forklarer, at motordelen vil blive opgraderet med den nye placering i Skjern.

Annonce
Det er området indefor den gule firkant, at ungdomsskolen gerne vil etablere en knallert- og bocartbane.

Ingen ny Aulum-bane

I ansøgningen skriver ungdomsskolen, at man forventer at bruge banen tre til fire gange ugentligt i perioden fra 1. marts til 1. juli og igen fra 1. august til 1. november.

- Vi vil typisk have tre hold om ugen. To gange på værksted og så en gang ude at køre, og så to gange ude at køre og én gang på værksted, siger Allan Østergaard og forsikrer, at motoraktiviteten ikke er ens betydende med en hel masse larm.

- For os bliver det ikke det nye Aulum-banen (motorcrossbane i Aulum, red.) med kørsel 24 timer i døgnet, siger han.

Mængden af støj har dog allerede givet anledning til et høringssvar fra ejerne af nabojorden overfor Ferrodanvej. Her er man bekymret for at måtte lægge øre til støjgener inden klokken 17 på hverdage.

Det forventer ungdomsskolen dog kun vil forekomme omkring tre-fire gange om året. 14 dage inden, der bliver kørt inden klokken 17.00, vil ungdomsskolen sende besked til virksomheden.

I mødedagsordenen fremgår det, at hvis dispensationen fra lokalplanen bliver tildelt, skal der efterfølgende ansøges om en miljøgodkendelse, der skal sikre, at støjkravene bliver overholdt.

Hvis ovenstående bliver en mulighed, så anbefaler administrationen, at der gives dispensation til knallertbanen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Varde

Efter lokalplanbommert: Varde Bolig Administration lægger Ingeniørgruppen på køl

Leder For abonnenter

JV mener: Først nu er Britta Nielsen dømt

Det har vakt berettiget opsigt, at det over en lang årrække lykkedes Britta Nielsen at stjæle over 100 millioner kroner, som ellers skulle være brugt til gavn for de svageste borgere i samfundet. Hvordan kunne en betroet offentligt ansat optræde så kynisk? Og hvordan kunne kontrolmekanismerne i en ellers gennemreguleret offentlig sektor svigte i så uhørt grad? Det er spørgsmål, mange danskere savner gode svar på. Og med god grund. For Britta Nielsen-sagen er sammen med andre statslige skandaler i de senere år med til at skabe tvivl om, hvorvidt vores samfund virkelig er så ukorrupt og velfungerende, som vi ellers godt kan lide at bryste os af. Desværre har Britta Nielsen også kunnet have oplevelsen af at være dømt på forhånd. Her er, hvad daværende socialminister Mai Marcado (K) sagde om Britta Nielsen i efteråret 2018 til Berlingske: - Man er virkelig gennemgående et dårligt menneske, når man vælger at stjæle fra den her gruppe. Så har man jo ingen moral og ingen nedre grænse for anstændighed. Mai Mercado havde fuldstændig ret i sin bedømmelse af Britta Nielsen. Men det var meget upassende, at hun stemplede Britta Nielsen som skyldig, inden retten havde talt. Det var en udtalelse, der formentlig er i strid med god forvaltningsskik, da Mai Mercado på det tidspunkt var minister og dermed havde et særligt ansvar. Såvel borgere, medier som politikere kan undervejs i en så omtalt sag som denne nemt komme til at bruge formuleringer, der reelt slår fast, at den mistænkte er skyldig. Men det er meget vigtigt, at vi holder fast i, at det kun er de uafhængige domstole, som kan frikende eller dømme en anklaget. Det skal også gælde for en gennemført kynisk svindler som Britta Nielsen. Selv om hun siden efteråret 2018 af de fleste har været opfattet som skyldig, var det først tirsdag klokken 16.30, at hun fik sin dom ved Københavns Byret. Mange vil nok mene, at hun havde fortjent en længere straf end de seks år og seks måneders fængsel, det blev til. Men det er ligegyldigt for Britta Nielsens sag, hvad den enkelte borger mener. Retten har talt, og sådan skal det være i et retssamfund.

Annonce