Annonce
Vejen

Ny lokalplan skaber kaotiske trafikale forhold i Askov

Annonce

Læserbrev: I et læserbrev I JydskeVestkysten den 12. september skriver Malene Kaisen Nielsen, at ”udviklingen har overhalet os, og vi er kommet bagefter med de planer, der skal sætte fokus på trafikken og sikkerheden i Askov”.

Det er en flot indrømmelse fra en politiker i byrådet, men det kan blot undre, at erkendelsen opstår mindre end en måned efter byrådets vedtagelse af det reviderede forslag til lokalplan 312, der omfatter et nyt stort boligområde i Askov Syd med 84 parceller – mere end 10 procent af nuværende boliger.

Hvad er det, der har bevirket denne åbenbaring? Har MKN mon set de indkomne indsigelser? Eller har Venstre selv opdaget, at det ikke kan passe, når forvaltningen har postuleret, at de mange nye boliger kun vil betyde mindre end tre procent forøgelse af biltrafikken på de i forvejen stærkt overbelastede og smalle Vejenvej/Maltvej?


Jeg vil appellere til de politiske beslutningstagere om at udsætte godkendelsen af lokalplanen, indtil den nødvendige udbygning af infrastrukturen er udført med baggrund i en troværdig trafikvurdering.


Forvaltningens beregninger er sket ud fra 25 år gamle data, som i øvrigt efter min mening er anvendt forkert. Mine egne beregninger efter samme model men med opdaterede data giver en forøgelse på mindst 12-14 procent.

MKN forslår, at trafikbelastningen afhjælpes ved at afsætte 300.000 kroner til planlægning og en million kroner til anlæg i 2021 og yderligere tre millioner kroner i 2022, og håber byrådet vil bakke op.

Det lyder ikke seriøst. Beløbene er alt, alt for små – og er klart gætværk, når de ikke er baseret på en vedtaget plan.

Jeg vil appellere til de politiske beslutningstagere om at udsætte godkendelsen af lokalplanen, indtil den nødvendige udbygning af infrastrukturen er udført med baggrund i en troværdig trafikvurdering.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Coronavirus

Live:  Rekordmange smittede plejehjemsbeboere døde sidste uge

Annonce