Annonce
Sønderborg

Ny lufthavn skal være et udstillingsvindue

Sådan forestiller man sig indgangen til lufthavnens nye terminal skal se ud. Udseendet er dog ikke 100 procent på plads, da forhandlinger med investorerne også får indflydelse på det færdige resultat.

Sønderborg Lufthavn fyldte to punkter under møde i erhvervsudvalget, hvor der blev snakket partnerskab og finansiering af den nye terminal, der samtidig skal være et digitalt og grønt udstillingsvindue.

Sønderborg: Når Sønderborg Lufthavn står klar med den nye og større terminalbygning, bliver det samtidig i en digital opdateret og langt mere miljørigtig udgave, der skal vise, hvad områdets virksomheder kan inden for klimavenlige løsninger. Den landsdækkende medlemsorganisation for et grønnere Danmark, CLEAN, er udpeget til at stå i spidsen af et nyt forprojekt kaldet Grøn og Digital Lufthavn.

- Det vil sætte Sønderborg og Sønderjylland endnu mere på landkortet som en grøn landsdel med en stærk erhvervsklynge indenfor energieffektive teknologier. På sigt vil det her forprojekt give vækst og beskæftigelse for landsdelens virksomheder, særligt i Sønderborg-området, siger CLEANs direktør, Carsten Orth Gaarn-Larsen.

Annonce

Sønderborg Lufthavn

Sønderborg Lufthavn er drevet af kommunen og blev anlagt på Kær i 1968. Den havde 63.000 passagerer i 2017 og når formentlig i nærheden af 100.000 i 2018, mens der i rekordåret 1997 var 125.000 passagerer igennem lufthavnen. Målet er 300.000 i 2026.I 2019 er der planlagt spadestik til en helt ny og moderniseret terminalbygning som led i en flerårig strategiplan for lufthavnen med en samlet investering på over 300 millioner kroner. Kommunen har afsat 75 mio. kroner over tre år. Yderligere 100 mio. kroner skal findes hos private investorer, hvor forhandlinger er i gang.

Umiddelbart efter nytår begynder de miljømæssige VVM-undersøgelser og udarbejdelse af lokalplan for terminalens placering.

Udsigten fra venteområdet og ud mod flyene.

Test og udvikling

Projektet med et budget på 664.000 kr. er støttet af Syddansk Vækstforum og Sønderborg Kommune med henholdsvis 343.000 kr. og 44.000 kr. Desuden støtter kommunen i form af medarbejdertimer. Konkret arbejdes der med et såkaldt integreret energidesign, hvor bygningens funktion, teknik og arkitektur står i samspil og skabe et godt indeklima.

Foruden at være mere energieffektiv forventes det, at lufthavnen skal være genstand for udvikling, test og tilpasning af nye produkter uden at fjerne sig fra selve kernen i lufthavnsdriften. Som eksempler kan nævnes test af belysning, ventilation, forsyning og datakommunikation.

- Lufthavnen er et oplagt sted at vise rejsende til og fra området, hvad Sønderborg kan på det her felt, tilføjer lufthavnschef Christian Berg, der arbejder med at få både mere ruteflyvning og chartertrafik til lufthavnen. Særligt det sidste skal bære en god del af den fremtidige vækst.

Fronten af den kommende terminal som, man forventer, den skal tage sig ud.

Partnerskaber

- Skal lufthavnen vokse sig større, er det også helt essentielt, at vi tænker de grønne tiltag ind allerede nu - især når vores virksomheder er så førende på energieffektive løsninger. Samtidig er digitaliseringen kommet for at blive, så her skal vores lufthavn igen være fremme i skoene for at kunne møde fremtidens behov og tendenser, siger erhvervsudvalgets formand, Gerhard Bertelsen (Slesvigsk Parti).

Lufthavnen fyldte også et lukket punkt under udvalgsmødet, som der imidlertid endnu ikke åbnet for information omkring. Blandt andet af hensyn til de partnerskaber og herunder finansiering udbygningen får. Ifølge Advisory boardet, som har stået bag strategiplanen for Sønderborg Lufthavn, har flere interesserede meldt sig. Kommunen har afsat 75 mio. kroner over tre år. Yderligere 100 mio. kroner skal findes hos private investorer.

- Investorerne skal selvfølgelig have indflydelse på det endelige udseende. På mødet snakkede vi blandt andet også om prioriteringer i forbindelse med den kommende udvidelse, hvor det i høj grad handler om at få opdateret rammerne for sikkerhedskontrollen samt politi- og skat, tilføjer Gerhard Bertelsen.

I øjeblikket køres der her på dispensation for reglerne.

Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Skampletten i Vejen

I Vejen ligger der en vej, som ingen har kunnet bruge i nu et år. 22. oktober er det nøjagtig ét år siden, at landmanden Martin Lund Madsen kørte bigballer og andet ind på Skovgårdsvej, der blev anlagt på hans jord, og spærrede den. Han har Højesterets ord for, at Vejen Kommune brugte den forkerte lovgivning til at ekspropriere den nødvendige jord til vejen, og med kommunens kritisable forvaltning in mente spærrede han altså det sorte asfalttæppe. Lige nu betaler borgerne i den nærliggende by Askov en meget høj pris for dette morads, for konsekvensen af lukningen er blandt andet, at tonstunge entreprenørmaskiner tvinges ind gennem byen til stor fare for bløde trafikanter. Spørgsmålet er, hvor længe vi skal være vidner til denne helt urimelige gidseltagning? Vejen Kommune er helt rigtigt blevet kritiseret for en amatøragtig sagsbehandling. Den private ejendomsret er ikke ukrænkelig, her er Grundloven meget klar. Når hensynet til almenvellet taler for det, kan man ekspropriere borgernes private ejendom, men man må synes, at det offentlige skal forberede sig bedre, end Vejen Kommune har gjort i den aktuelle sag. Ikke alene har man spildt skatteydernes penge, man har på et fejlagtigt grundlag foretaget en ekspropriation, der ikke var lovmedholdelig. Det er en skandale. Men man må også samtidig sætte kritisk lys på landmand Martin Lund Madsens rolle, for han er en del af gidseltagningen. Det vil være mærkeligt, hvis ikke Vejen Kommune får lov at ekspropriere til den allerede anlagte vej, hvis ellers man kan få gjort sit forarbejde ordentligt, for selvfølgelig skal det offentlige kunne anlægge veje, når behovet er tilstrækkeligt stort. Men det kommer til at tage år, hvis også denne proces - nu efter den rigtige lovgivning - skal hele retssystemet igennem, som man må forvente, at Martin Lund Madsen vil trække den, og imens holdes et helt samfund som gidsel. Skal det virkelig kræve ofre, før man som voksne mennesker sætter sig og forhandler en løsning på plads?

Sydjylland

Flertal vil skrotte succesfuld hjertestop-ordning: Peger i stedet på gratis alternativ

Annonce