Annonce
Biler

Ny Mercedes-Maybach-kleppert slippes løs

Den enorme Mercedes-Maybach GLS er udstyret med luftaffjedring og en V8-motor på 558 hk. Foto: Mercedes-Maybach
Den høje Mercedes-Maybach GLS skal tage kampen op med Bentley Bentayga og Rolls-Royce Cullinan.

Verden er af lave. På trods af en stigende fokus på miljøproblemer og klodens tilstand kommer der fortsat flere biler i den ekstreme luksusklasse.

Seneste skud er den enorme Mercedes-Maybach GLS 600 4Matic, der lanceres i 2020, og som skal tage kampen op mod lige så imposante SUV’er som Bentley Bentayga og Rolls-Royce Cullinan, der henholdsvis har Volkswagen og BMW i ryggen som ejere.

Forklaringen er blandt andet, at de velhavere, som før købte de store statsmandsagtige limousiner, følger moden og går op i højden, mens markedet for den slags biler vokser, blandt andet i Asien, hvor vejene heller ikke altid er lige gode.

Den nye høje og 5,2 meter lange Maybach bygger på den nye Mercedes GLS, der er opgraderet hele vejen rundt, og har de avancerede multibeam LED-lygter i fronten. Frihøjden er pæn med de store 22-tommer hjul, som kan øges til 23 tommer. Men det giver ikke problemer med adgangen i den luftaffjedrede bil, der kan gå 25 millimeter ned i knæ ved indstigning og har integrerede trinbrætter af aluminium, som kan slås ud.

Annonce

Mercedes-Maybach

Er det ekstreme luksus-brand hos Mercedes. Har rødder til luksus-mærket Maybach fra starten af forrige århundrede.

Fra 1997 til 2013 var Maybach et selvstændigt mærke hos Mercedes. Det blev omstillet i 2014 til at bygge på eksisterende Mercedes-modeller og har fået en mere forynget profil.

Her findes p.t. åbne og lukkede modeller, som bygger på S-klassen.

V8’er driver værket

Drivkraften er den store 4,0-liters V8-motor, som blandt andet kendes fra AMG GT, og som yder 558 hk og har et moment på 730 Nm. Det rækker til en acceleration fra 0 til 100 kilometer i timen på 4,9 sekunder og en topfart på 250 kilometer i timen. Her kan lægges et specielt Maybach skifte-program ind i gearkassen, som sikrer en mere flad momentkurve og dermed en mere komfortabel og smooth fremfærd.

Hvis der skal bruges flere kræfter, kan bilens 48-volts-hybrid-system bidrage med ekstra 22 hk og 250 Nm i kort periode. På den anden side kan halvdelen af de otte cylindre kobles fra og dermed spare på dråberne, når motoren ikke anstrenger sig. Med et officielt forbrug, der hedder omkring 8,3-8,5 km/l, kan der også blive brug for det.

Vipper bilen

Selv om kabinen udspringer fra en standard GLS, er den kraftigt opgraderet med blandt andet tykkere materialer, infotainment i Maybach-stil og bedre lydisolering. Og så kan den bestilles med fire separate sæder med varme, køling og massage.

Her er der ud over selvstændige kontrolpaneler også foldebord med champagnekøler og glas. Udstyret omfatter også et stort panorama-glastag, mens der kan tilkøbes en ”air balance”-pakke, hvor duften fra en række urter giver en special atmosfære i kabinen, ligesom en indendørs ambient-lyspakke med integrerede LED-fibre, der kan veksle mellem 64 forskellige farver, kan fås med.

På komfortsiden kan der også bestilles E Active Body Control, der vipper bilen i en vinkel på tre grader i sving, så de ombordværende holder balancen og champagnen mere i vater.

Der foreligger ikke oplysninger om priser for den voldsomme Mercedes-Maybach GLS.

Den store suv kan sænke sig 25 mm ved indstigning og har indbyggede trinbrætter. Foto: Mercedes-Maybach
Interiøret kan udspecificeres med fire enkeltsæder, der bl.a. hver har varme, ventilation og massage. Foto: Mercedes-Maybach
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Åbne kirker var tåbelig ide

Bevares. Vi kan nok alle trænge til et trøstende ord i denne krisetid med udsigt til både sygdom og økonomisk nedtur. Her er det kristne budskab om tro, håb og kærlighed så relevant som nogensinde. Men vi behøver ikke at være fysisk sammen om den oplevelse. Den moderne teknologi byder på rigelig mulighed for at forrette gudstjenester på utraditionel, men sikker vis. Derfor må man undre sig over, at Kirkeministeriet i første omgang besluttede at åbne kirkerne til påske. Naturligvis er påsken en af kirkeårets største helligdage. Men enestående forhold kræver også enestående løsninger. Den nuværende epidemi er absolut en af de undtagelser, der berettiger til for en gangs skyld at aflyse den fysiske kirkegang – selv i påsken. Statsminister Mette Frederiksen har stillet danskerne i udsigt, at vores samfund langsomt kan åbne op igen efter påsken. Betingelsen er, at smittekurven fortsætter med at flade ud. Det sker imidlertid kun, hvis vi viser agtpågivenhed og undgår letsindig adfærd. I praksis vil det formentlig i de fleste kirker være muligt at gennemføre en påskegudstjeneste med god afstand mellem deltagerne. Ikke desto mindre er netop en gudstjeneste netop et eksempel på, at flere mennesker unødigt forsamles. Derfor er det godt, at beslutningen nu er trukket tilbage. Blandt andre sognepræst Dennis Voss Stensgaard fra Vester Nebel havde på forhånd afviset at holde gudstjeneste. I hans tilfælde kunne det ske med god samvittighed. Han er sygemeldt, fordi han formentlig selv er smittet med coronavirus. Ikke desto mindre gav han i utvetydige vendinger udtryk for sin frustration over kirkeministeriets udmeldinger. I hans øjne var det blandt andet en hån mod de unge, der netop på grund af den aktuelle epidemi har fået udskudt deres konfirmationer til august og september. Koldings borgmester, Jørn Pedersen var enig og opfordrede andre præster til at følge Dennis Voss Stensgaards eksempel. Lykkeligvis bredte den sunde fornuft sig til sidst også til ministeriet.

Annonce