Annonce
Debat

Ny midtjysk motorvej: Aflastes E45 tilstrækkeligt?

Annonce

Læserbrev:  Den 14. juni 2020 offentliggjorde Hærvejskomiteen et debatindlæg, der hævdede, at de indlæg, der har været kritiske overfor projektet for den Midtjyske Motorvej fra Give til Haderslev, har været præget af myter, bevidst misinformation og sjove øgenavne. Langt hovedparten af de debatindlæg, der er offentliggjort i dagspressen, har været kritiske eller afvisende overfor projektet. Vejdirektoratet har modtaget over 550 høringssvar om projektet, langt hovedparten af disse er ligeledes kritiske overfor projektet. At hævde at alle disse indlæg og svar er præget af myter og misinformation er en noget kæk bemærkning, og ”den sunde fornuft” bag en midtjysk motorvej er vel en meget individuel vurdering.

Debatten har hidtil drejet sig om VVM-redegørelsen for strækningen mellem Haderslev og Give, der som bekendt er en dårlig samfundsmæssig investering, med interne renter mellem 2,5 og 3,9 procent. Hærvejskomiteen inddrager derfor hele strækningen mellem Haderslev og Hobro med argumentet om, at Vejle Fjord broen er stærkt overbelastet. Denne overbelastning er til en vis grad selvforskyldt idet, da man anlagde motorvejen mellem Herning og Vejle i 2014, valgte at tilslutte den til E45 nord for Vejle Fjord. Den valgte løsning betyder, at broen i dag belastes med yderligere 20-25.000 køretøjer, så derfor vil en aflastning på knap 10.000 køretøjer ved anlæg af en Midtjysk Motorvej ikke betyde, at trafiksituationen på Vejle Fjord broen bliver løst.

Beslutningen om tilslutning nord for Vejle Fjord blev truffet efter en meget intens diskussion mellem lokale erhvervspolitiske interesser og overordnede trafiktekniske interesser.

Hvis en ny midtjysk motorvej mellem Haderslev og Hobro anlægges for at aflaste E45 ved blandt andet Vejle Fjord og Kolding, hvor trafikken kun reduceres med knap 10.000 køretøjer, er det en dårlig investering. Blandt andet på grund af tidsfaktoren, minimum 8–10 år inden færdiggørelse, vil det alligevel være nødvendigt dels at udbygge E45 mellem Vejle og Haderslev til tre spor i hver retning og udbygge Vejle Fjord broen til øget kapacitet.


Hvis en ny midtjysk motorvej mellem Haderslev og Hobro anlægges for at aflaste E45 ved blandt andet Vejle Fjord og Kolding, hvor trafikken kun reduceres med knap 10.000 køretøjer, er det en dårlig investering.

Jørn Bank Andersen


Hvis en ny midtjysk motorvej anlægges for at styrke erhvervslivet i Midt- og Vestjylland, som der kan være nogen mening i, bør dette også føres igennem i Sønderjylland, så det midt- og vestjyske erhvervsliv her ligeledes tilgodeses. Dette sker absolut ikke ved det foreslåede projekt, hvor man fra Kolding mod syd blot anlægger en ny parallel Østjysk Motorvej meget tæt på den eksisterende E 45.

Sønderjylland blev trods alt genforenet med resten af Danmark for 100 år siden.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Tønder

Så forsvandt den sidste respekt

Kolding

Ikke kun SF'ere ville have Søvndal på banen: Lokale socialdemokrater opfordrede ham også til at stille op

Annonce