Annonce
Haderslev

Ny model vedtaget: Børn kan nu få specialundervisning, uden at skolen skal til lommerne

Politikerne i Haderslev Kommune har fundet en ny model for tildeling af penge til skolerne. Fremover skal de for eksempel selv bestemme, hvor meget ledelse, de mener at have behov for. Arkivfoto: David Leth Williams/Scanpix
Haderslevs folkeskoler får mere lokal frihed til at fordele pengene. Blandt andet kan de selv fremover bestemme, hvor meget de vil afsætte til ledelse og trivsel.

HADERSLEV: Efter flere måneders tilløb er politikerne enedes om en ny måde at tildele folkeskolerne penge på. Den nye model indebærer blandt andet, at en skole ikke længere skal aflevere 100.000 kroner, hver gang et barn skal have tilbudt specialundervisning:

- Det er et spørgsmål, der har fyldt meget, siger Henrik Rønnow (S), der er formand for udvalget for børn og familier.

Annonce
Beslutningen er taget ud fra et ønske om, det er barnets behov for specialtilbud, der er afgørende. Ikke økonomien.

Henrik Rønnow (S), udvalget for børn og familier

Barnets behov

Den nuværende model, der fordeler penge til folkeskolerne, har eksisteret siden 2013. Når skolen vil henvise eleven til specialundervisning, skal den finde 100.000 kroner om året - penge som ender i en central pulje, hvorfra de fordeles. Det er altså ikke for eksempel Louiseskolen, der får pengene.

- Beslutningen er taget ud fra et ønske om, det er barnets behov for specialtilbud, der er afgørende. Ikke økonomien, siger Henrik Rønnow.

Udvalgsformanden afviser, at nogle skoler har holdt elever i normalafsnittet ved udsigten til at skulle af med 100.000 ved henvisning til specialundervisning.

- Når man piller en sten ud, finder man ud af, at det hele muren, der skal ses efter, siger Henrik Rønnow om baggrunden for den nye tildelingsmodel.

I år har der været 497 millioner til fordeling. Fordelingsnøglen har gennem årene været igennem justeringer og fået nogle tillæg, og politikerne har erkendt, at skolerne med tiden har fået svært ved at gennemskue økonomien.

Gennemsigtighed

Skolerne får mere frihed til at bruge penge. I fremtiden er der således ikke midler øremærket ledelse. Den enkelte skole må selv vurdere hvor mange ressourcer, den har brug for til ledelse.

Det samme kommer til at gøre sig gældende for de penge, der anvendes til vejledning og det såkaldte AKT - adfærd, kontakt og trivsel. Også her lægges beslutningen om brugen af midlerne ud til den enkelte skole.

Udvalget har undervejs arbejdet sammen med bestyrelserne og skolelederne:

- Vi skulle finde en model, der tog to hensyn: Retfærdighed og gennemsigtighed. Og det er svært at måle og veje, siger Henrik Rønnow.

Med den nye model mener politikerne, at de små skoler med færrest elever er sikret.

Det er et enigt udvalg, der står bag den ny model for tildeling af midler.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce