Annonce
Esbjerg

Ny multiterminal skaber en motorvej for SAL

Henrik Otto Jensen, t.v. og Michael Lodberg fra Scandinavian Auto Logistics er første lejer på Esbjegr Havns nye mulititerminal. Foto: Esbjerg Havn
Scandinavian Auto Logistics får fordoblet deres kapacitet på Esbjerg Havn med en ny multiterminal, og det giver store muligheder for øget trafik.

Esbjerg: Rundt regnet 75.000 importerede biler går hvert år over kajen på Esbjerg Havn, og nu skabes fundamentet for at endnu flere biler skal forbi den vestjyske havn, inden de distribueres videre til forhandlerne.

For mindre end et år siden indviede virksomheden Scandinavian Auto Logistics A/S (SAL) med yderligere en terminal, en såkaldt Terminal 2. Dermed kunne den ekspansive virksomhed begynde at tune ind på mere vækst, meddelte administrerende direktør Henrik Otto Jensen, SAL.

Men nu forbereder SAL sig på yderligere vækst og bliver den første lejer af Esbjerg Havns nye multiterminal på 40.000 kvadratmeter i Østhavnen. Her skaber de kommende nye rammer også nye muligheder, som peger direkte mod vækst, hedder det i en pressemeddelelse.

- Det dokumenterer bare, at jo mere de eksisterende faciliteter forbedres, jo mere gods er der mulighed for at transportere gennem Esbjerg Havn. Multiterminalen udlejes allerede, inden den er bygget, og det viser eksempelvis, at der er et behov for belagte arealer, som giver mere fleksible anvendelsesmuligheder for flere godstyper, udtaler Henrik Otto Jensen, administrerende direktør hos SAL i pressemeddelelsen og fortsætter:

- Det er en regulær motorvej, som Esbjerg Havn her har skabt for os. Vi kommer til at fordoble vores kapacitet til 5.000 biler om året, og vi er på ingen måder i krybesporet her. Vi har tidligere været nødt til at takke nej til skibsladninger, men nu kommer Esbjerg Havn i spil til flere ting, og det gælder blandt andet hos vores samarbejdspartner Grimaldi Lines, som kigger på hele den europæiske kystlinje, fastslår Henrik Otto Jensen, der får opbakning af kommerciel direktør Michael Lodberg.

- Med flisebelagte arealer kan vi kvittere for fortsat udvikling, og for os er det simpelthen basal infrastruktur, når vi skal have biler for store summer holdende. Det gør også, at vores medarbejdere oplever meget færre støvgener, hvilket vi har prioriteret meget højt, og i det hele taget øger det de kommercielle muligheder, konkluderer Michael Lodberg om den seneste udvidelse af Esbjerg Havn.

Annonce

Ny multiterminal

Esbjerg Havn udvider med en ny multiterminal på 40.000 kvadratmeter i Østhavnen.

Havnen er et knudepunkt for dansk bilimport, og Scandinavian Auto Logistics er første lejer i den nye multiterminal.

Multiterminalen er en investering på omkring 15 Millioner kroner, hvor området belægges med betonfliser, hvilket skaber mere fleksible muligheder for håndtering af gods.

Et naturligt næste skridt

For Esbjerg Havn er investeringen på omkring 15 millioner kroner et naturligt næste skridt, og havnedirektør Dennis Jul Pedersen glæder sig over, at det giver øgede muligheder for at befæste positionen som landet største knudepunkt for bilimport.

- Efterspørgslen er fortsat stigende på faciliteter og arealer, der er egnede til at opbevare de stigende godsmængder. Det gælder i dette tilfælde biler, men generelt også andre typer gods, herunder til vindindustrien. Derfor arbejder vi kontinuerligt på at skabe de rigtige rammer, så virksomhederne på havnen har de bedst mulige forudsætninger for at udvikle deres forretninger, konstaterer Dennis Jul Pedersen, som forventer at den nye multiterminal står klar i slutningen af november.

Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Skampletten i Vejen

I Vejen ligger der en vej, som ingen har kunnet bruge i nu et år. 22. oktober er det nøjagtig ét år siden, at landmanden Martin Lund Madsen kørte bigballer og andet ind på Skovgårdsvej, der blev anlagt på hans jord, og spærrede den. Han har Højesterets ord for, at Vejen Kommune brugte den forkerte lovgivning til at ekspropriere den nødvendige jord til vejen, og med kommunens kritisable forvaltning in mente spærrede han altså det sorte asfalttæppe. Lige nu betaler borgerne i den nærliggende by Askov en meget høj pris for dette morads, for konsekvensen af lukningen er blandt andet, at tonstunge entreprenørmaskiner tvinges ind gennem byen til stor fare for bløde trafikanter. Spørgsmålet er, hvor længe vi skal være vidner til denne helt urimelige gidseltagning? Vejen Kommune er helt rigtigt blevet kritiseret for en amatøragtig sagsbehandling. Den private ejendomsret er ikke ukrænkelig, her er Grundloven meget klar. Når hensynet til almenvellet taler for det, kan man ekspropriere borgernes private ejendom, men man må synes, at det offentlige skal forberede sig bedre, end Vejen Kommune har gjort i den aktuelle sag. Ikke alene har man spildt skatteydernes penge, man har på et fejlagtigt grundlag foretaget en ekspropriation, der ikke var lovmedholdelig. Det er en skandale. Men man må også samtidig sætte kritisk lys på landmand Martin Lund Madsens rolle, for han er en del af gidseltagningen. Det vil være mærkeligt, hvis ikke Vejen Kommune får lov at ekspropriere til den allerede anlagte vej, hvis ellers man kan få gjort sit forarbejde ordentligt, for selvfølgelig skal det offentlige kunne anlægge veje, når behovet er tilstrækkeligt stort. Men det kommer til at tage år, hvis også denne proces - nu efter den rigtige lovgivning - skal hele retssystemet igennem, som man må forvente, at Martin Lund Madsen vil trække den, og imens holdes et helt samfund som gidsel. Skal det virkelig kræve ofre, før man som voksne mennesker sætter sig og forhandler en løsning på plads?

Annonce