Annonce
Esbjerg

Ny multiterminal skaber en motorvej for SAL

Henrik Otto Jensen, t.v. og Michael Lodberg fra Scandinavian Auto Logistics er første lejer på Esbjegr Havns nye mulititerminal. Foto: Esbjerg Havn
Scandinavian Auto Logistics får fordoblet deres kapacitet på Esbjerg Havn med en ny multiterminal, og det giver store muligheder for øget trafik.

Esbjerg: Rundt regnet 75.000 importerede biler går hvert år over kajen på Esbjerg Havn, og nu skabes fundamentet for at endnu flere biler skal forbi den vestjyske havn, inden de distribueres videre til forhandlerne.

For mindre end et år siden indviede virksomheden Scandinavian Auto Logistics A/S (SAL) med yderligere en terminal, en såkaldt Terminal 2. Dermed kunne den ekspansive virksomhed begynde at tune ind på mere vækst, meddelte administrerende direktør Henrik Otto Jensen, SAL.

Men nu forbereder SAL sig på yderligere vækst og bliver den første lejer af Esbjerg Havns nye multiterminal på 40.000 kvadratmeter i Østhavnen. Her skaber de kommende nye rammer også nye muligheder, som peger direkte mod vækst, hedder det i en pressemeddelelse.

- Det dokumenterer bare, at jo mere de eksisterende faciliteter forbedres, jo mere gods er der mulighed for at transportere gennem Esbjerg Havn. Multiterminalen udlejes allerede, inden den er bygget, og det viser eksempelvis, at der er et behov for belagte arealer, som giver mere fleksible anvendelsesmuligheder for flere godstyper, udtaler Henrik Otto Jensen, administrerende direktør hos SAL i pressemeddelelsen og fortsætter:

- Det er en regulær motorvej, som Esbjerg Havn her har skabt for os. Vi kommer til at fordoble vores kapacitet til 5.000 biler om året, og vi er på ingen måder i krybesporet her. Vi har tidligere været nødt til at takke nej til skibsladninger, men nu kommer Esbjerg Havn i spil til flere ting, og det gælder blandt andet hos vores samarbejdspartner Grimaldi Lines, som kigger på hele den europæiske kystlinje, fastslår Henrik Otto Jensen, der får opbakning af kommerciel direktør Michael Lodberg.

- Med flisebelagte arealer kan vi kvittere for fortsat udvikling, og for os er det simpelthen basal infrastruktur, når vi skal have biler for store summer holdende. Det gør også, at vores medarbejdere oplever meget færre støvgener, hvilket vi har prioriteret meget højt, og i det hele taget øger det de kommercielle muligheder, konkluderer Michael Lodberg om den seneste udvidelse af Esbjerg Havn.

Annonce

Ny multiterminal

Esbjerg Havn udvider med en ny multiterminal på 40.000 kvadratmeter i Østhavnen.

Havnen er et knudepunkt for dansk bilimport, og Scandinavian Auto Logistics er første lejer i den nye multiterminal.

Multiterminalen er en investering på omkring 15 Millioner kroner, hvor området belægges med betonfliser, hvilket skaber mere fleksible muligheder for håndtering af gods.

Et naturligt næste skridt

For Esbjerg Havn er investeringen på omkring 15 millioner kroner et naturligt næste skridt, og havnedirektør Dennis Jul Pedersen glæder sig over, at det giver øgede muligheder for at befæste positionen som landet største knudepunkt for bilimport.

- Efterspørgslen er fortsat stigende på faciliteter og arealer, der er egnede til at opbevare de stigende godsmængder. Det gælder i dette tilfælde biler, men generelt også andre typer gods, herunder til vindindustrien. Derfor arbejder vi kontinuerligt på at skabe de rigtige rammer, så virksomhederne på havnen har de bedst mulige forudsætninger for at udvikle deres forretninger, konstaterer Dennis Jul Pedersen, som forventer at den nye multiterminal står klar i slutningen af november.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Atomkraft, ja tak

Læserbrev: Har man set mage til narreri. Vores energiminister og co. står der i tv med stort smil og proklamerer, at jyderne vil blive ovenud glade for en erstatning på 5.000 kr pr. år skattefrit' for at få deres livsdrøm ødelagt. Sig mig engang tror den børnehave til Christianborgs politikere selv på, at alle andre som dem selv er dumme? jeg har da aldrig set noget mere naragtigt. Jeg synes, man skal se lidt syd for grænsen fra Medelby til Husum, her kan man ikke finde en kvadratkilometer hvor der ikke står en vindmølle, og hvor hustage er overplastret med solceller til el, Og hvad værre er så betaler den tyske stat for øjeblikket omkring 26 mio. euro til vindmølle- og solcelleejerne, fordi man ikke kan forbruge alt det strøm som produceres. Hvad med at bruge spekulatoren i stedet for at i panik prøve på at indfri valgløfter. Politikerne har også travlt med at ødelægge folks liv på vestkysten i almenvellets navn, nemlig at få lavet en 400 kw ledning, så elværkerne kan sælge strøm til England på de Danske forbrugers bekostning. Hvor længe skal vi finde os i denne form for legaliseret diktatur og løgnehistorier. Er det ikke snart på tide at vi slår bremserne i og ser på konsekvenserne af den hovedløse klimapolitik der føres? Alle de der i børnehaven (Christianborg) taler om børnenes tarv, en floskel som man er ved at være træt af. Den største miljøsynder er jo nok mobiltelefonen, og pc'er, og dem kommer der mange flere af. En teenager i dag kan vel ikke gå mere som 10 meter på en sms og kan åbenbart ikke gå uden at være på hele tiden. Hvad med at lære dem at omgås miljøet på en anstændig måde. Strøm skal vi altid bruge, og helt sikker er, at forbruget vil mindst blive fordoblet i fremtiden, men spørgsmålet er nok mere hvordan den skal fremstilles, og om vi er dygtige nok til at se de rigtige løsninger. Hvorfor forsker man ikke i atomkraft, som jo er den absolut reneste form for udvikling af både strøm og varme, hvad med at se det positive i atomkraft og få det udviklet, så det kan bruges uden at se bomber og krig alle steder. Krige er der nok af og de har altid været der, og hvis politikerne er så naive, at de tror de kan rede hele verden, så kan man kun være målløs, når man ser historisk på det har de danske politikere altid prøvet at behage de store lande, hvad med at stå på egne ben.

Aabenraa

Advarsel: Motorveje lukker

Annonce